Lai gan Latvijā jau 17 gadus strādā "JYSK", daudzi ar nepacietību gaida pirmā "IKEA" veikala atvēršanu rudenī. Lai noskaidrotu, ar ko abi uzņēmumi atšķiras, portāls "Delfi" viesojās Dānijā pie "JYSK" dibinātāja Larsa Larsena, kurš intervijā neslēpa, ka viņa uzņēmuma mērķis ir būt par nelielu un viegli pieejamu "IKEA" veikalu, kas spēj klientiem nodrošināt profesionālu apkalpošanu. Turklāt "JYSK" veikalos atšķirībā no Zviedrijas konkurentiem neizjūkot laulības.
Baltijas valstu iedzīvotāji "JYSK" uztver kā nelielu ikdienas preču mājai un sadzīvei tirgotāju, izpētījis uzņēmums. Vienlaikus veikals pūlas palielināt mēbeļu un matraču piedāvājumu, solot līdz 2021. gadam Latvijā, Lietuvā, Igaunijā un Baltkrievijā pabeigt stratēģijas maiņu, kas uzņēmumam izmaksās 20 miljonus eiro.
Lērums mazu "IKEA"
"JYSK" un "IKEA" konkurence izteikti vērojama skaitļos un kartē. Lai gan abi uzņēmumi ir pārstāvēti gandrīz 50 valstīs, krietni atšķiras veikalu skaits, proti, ar aptuveni 400 "IKEA" veikaliem konkurē vairāk nekā 2600 "JYSK" veikali.
"Kad atskatos uz pirmā "JYSK" atvēršanu 1979. gadā, jāatzīst – es nemaz necerēju atvērt tik daudz veikalu. Tobrīd mans plāns bija atvērt 14 veikalus Dānijā. Pēc pieciem gadiem Dānijā vairs nebija vietas, tāpēc sekoja Vācija, tad Norvēģija, Zviedrija un Somija. Vēlāk arī Baltijas valstis," stāsta Larsens (attēlā), smejoties piebilstot, ka, meklējot uzņēmuma izvēršanas iespējas, viņš reiz sev arī jautājis, vai spēs atvērt 2600 mazus "IKEA" veikalus.
Kamēr pirmais "IKEA" veikals Latvijā durvis vērs vien rudenī, "JYSK" šeit strādā jau kopš 2001. gada un paguvis atvērt 10 veikalus.
Mūžīgā cīņa pret "IKEA"
"JYSK Nordic" komunikācijas direktors Rune Jungbergs Pedersens portālam "Delfi" skaidro, ka gandrīz katrā no 48 valstīm, kurās ir "JYSK" veikali, atrodas pa vietējam konkurentam, taču "IKEA" ir vienīgais pretinieks, kurš kopā ar "JYSK" darbojas gandrīz visos tirgos.
"Vieta atrodas abiem uzņēmumiem, jo mēs nepiedāvājam vienu un to pašu produkciju. Atšķirīga ir arī veikalu pārstāvētā ideja. Piemēram, "JYSK" veikali allaž atrodas netālu no iedzīvotājiem – vai vismaz neilga brauciena attālumā. Nevēlos runāt sliktu par "IKEA", jo ļoti cienām šo uzņēmumu, bet mūsu darbinieki lieliski pārzina sortimentu, ko piedāvā pircējiem. Ja vēlaties iegādāties gultu, tad "JYSK" darbinieki lūkos atrast pašu piemērotāko variantu, nevis vienkārši palīdzēs pirkumu aiznest līdz automašīnai," klāsta Pedersens.
Nodokļi jāmaksā, bet ar mēru
Larss Larsens no zemnieka dēla kļuvis par vienu no bagātākajiem dāņiem. Izdevums "Forbes" aplēsis, ka 69 gadus vecā uzņēmēja bagātība ir 4,2 miljardi ASV dolāru (ap 3,6 miljardiem eiro), kas 2018. gada pasaules turīgāko cilvēku topā viņu ierindo 514. vietā, bet Dānijas miljardieru topā viņš ir septītais.
Kritiku no sociāldemokrātiskās Dānijas iedzīvotājiem "JYSK" radītājs izpelnījies par centieniem gūt nodokļu atvieglojumus, kas ļautu lētāk nodot uzņēmumu nākamajai paaudzei. "Man patīk maksāt nodokļus. Dānija man deva iespēju nokļūt tur, kur es šobrīd esmu. Tā ir iespēja atmaksāt Dānijai par to, ko tā man devusi. Taču es negribu maksāt vairāk par to, cik nepieciešams. Es esmu biznesmenis. Biznesmeņi nemaksā vairāk par nepieciešamo," stāsta Larsens.
Larsenam pieder ne tikai "JYSK" veikali, bet arī mēbeļu ražošanas uzņēmumi, vairumtirdzniecības uzņēmumi, golfa automobiļu ražotājs, suši restorāni, kā arī citas biznesa avantūras. Aizvadītajā finanšu gadā visu Larsenam piederošo uzņēmumu apgrozījums bija 4,02 miljardi eiro, tostarp 3,36 miljardi eiro, kas apgrozīti "JYSK" veikalos.
"Dzīves laikā esmu investējis tik daudzos uzņēmumos, ka nespēju tos visus atcerēties. Taču tagad iesaistos tikai tajās biznesa jomās, kuras saprotu. Daudz interesantāk ir investēt, nevis turēt naudu bankas kontā," teic "JYSK" vadītājs, kurš pamanījies iekulties arī virknē neveiksmīgu biznesa projektu. Piemēram, tūrisma aģentūras "Larsen Travel" izveidē Larsens zaudējis aptuveni 40 miljonus eiro.
"Nevajag baidīties investēt. Tu nenomirsi. Nomirt var tikai tavs uzņēmums. No tā var tikai mācīties," stāsta Larsens.
Savus bērnus neviens nepārdod
Larsens izvēlējies savus uzņēmumus nekotēt biržā, paturot visas īpašumtiesības sev. Lai gan pirms 25 gadiem viņš gandrīz izšķīries par labu investoru piesaistei "JYSK", lai varētu paātrināt uzņēmuma ekspansiju, šo soli Larsens tomēr izlēma nespert.
"Ja mēs būtu biržā, mums nāktos visai pasaulei stāstīt par to, kā mēs vadām "JYSK". To es gribu paturēt pats savā ziņā. Investori allaž vēlas zināt visu, kas notiek. Katra investora iegribu apmierināšana aizņemtu pārlieku ilgu laiku. Ja es esmu vienīgais investors, man jāapmierina tikai savas prasības. Turklāt mēs nopelnām gana daudz, lai iesaistīšanās biržā nebūtu vajadzīga," pamato "JYSK" dibinātājs, atgādinot, ka viņa uzņēmums izvēršanos un loģistikas centru būvniecību apmaksā pats par saviem līdzekļiem, nevis banku aizdevumiem.
Vienlīdz skeptiski Larsens raugās uz "JYSK" pārdošanu. "Kāpēc lai es to darītu? Tas ir mans bērns. Neviens nepārdod savu bērnu," noteic Larsens. Pie šādas nostājas viņam palīdzējis noturēties fakts, ka, lai gan atsevišķās valstīs uzņēmums cietis zaudējumus, 39 gadu laikā "JYSK" kopumā allaž nesis peļņu.
Baltijas valstīs "JYSK" vislabāk klājas Igaunijā, stāsta "JYSK" Baltijas valstu un Baltkrievijas apkalpojošās franšīzes mārketinga direktors Ķēstutis Isaks. Igaunijā uzņēmums arīdzan iemantojis vispozitīvāko tēlu, decembrī uz "JYSK" atvilinot iegādāties dāvanas katru otro Igaunijas iedzīvotāju.
Latvijā 2016. gadā Islandes "JYSK" franšīzes uzņēmumam piederošā SIA "JYSK Linnen'n Furniture" apgrozīja 23,71 miljonu eiro, nopelnot 824 375 eiro. 2008. gadā Berģos atklāja "JYSK" distribūcijas centru, no kurienes produkcija nokļūst visos Baltijas valstu un Baltkrievijas "JYSK" veikalos.
"Ja es spētu paredzēt to dienu, kad "JYSK" cietīs zaudējumus, es uzņēmumu nekavējoties pārdotu," smejoties saka Larsens, tūdaļ piebilstot, ka uzņēmuma nākotne būs abu viņa atvašu varā. "Kādu dienu tas viņiem būs jāizlemj. Taču lēmums uzņēmumu pārdot viņiem izmaksās ļoti dārgi, tāpēc es nedomāju, ka viņi to darīs," teic Larsens.