Kuģu būves un remonta uzņēmumam "Rīgas kuģu būvētava" ierosināts tiesiskās aizsardzības process, pavēstījis kompānijas valdes loceklis Ainārs Tropiņš.
Viņš informēja, ka Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa ir ierosinājusi "Rīgas kuģu būvētavas" tiesiskās aizsardzības procesa lietu. Tiesiskās aizsardzības pasākumu plāna izstrādei un tā saskaņošanai ar kreditoriem tiesa noteikusi termiņu līdz 2018. gada 30. jūlijam.
""Rīgas kuģu būvētavas" valde pēc rūpīgas situācijas analīzes un konsultācijām ar sabiedrības padomi, auditoriem un juristiem pieņēma lēmumu lūgt tiesai ierosināt tiesiskās aizsardzības procesu. Sabiedrība uzskata, ka tiesiskās aizsardzības process ir, lai gan ļoti nopietns, taču arī vienīgais pareizais solis, kā izkļūt no sarežģītās situācijas, kas radusies dažādu pēdējā laika notikumu ietekmē," teikts kompānijas paziņojumā biržai "Nasdaq Riga".
Kompānijas pārstāvji norāda, ka viens no galvenajiem faktoriem, kas veicinājis šī brīža apstākļu iestāšanos, ir situācija finanšu vidē. "Diemžēl Eiropā un jo īpaši Skandināvijā valda liela neuzticība Latvijas kredītiestādēm - galvenokārt ar pašmāju kapitālu. Likumsakarīgi sekoja kuģu būves pasūtītāju lēmums nepieņemt Latvijas kredītiestāžu garantijas kā nodrošinājumu, un pasūtītāju nerealizētā investīciju portfeļa rezultātā sabiedrība zaudēja pasūtījumus astoņu miljonus eiro vērtībā. Arī "ABLV Bank" piespiedu izstāšanās no Latvijas finanšu tirgus izraisīja būtisku esošo materiālu un pakalpojumu piegādātāju skaita samazināšanos, negatīvi ietekmējot ražošanas izmaksas," teikts paziņojumā biržai.
Pēc kompānijas pārstāvji skaidrotā, ļoti negatīvas sekas atstājusi arī sarežģītā ģeopolitiskā situācija. "Starptautisko sankciju vilnis izraisīja milzīgu kravas transporta plūsmas samazināšanos visos transporta veidos, tostarp jūras transportā. Tas ietekmēja kopējo kuģu skaitu sabiedrības darbības aptvertajā akvatorijā, kā rezultātā sabiedrība zaudēja 30% no ierastā tirgus. Tāpat minētās sankcijas ietekmējušas lielākās daļas klientu iespējas izvēlēties sabiedrību kā remonta vietu, jo to karoga valstis nepieļauj kuģu remonta veikšanu Latvijā kā valstī, kura veic sankciju piemērošanu. Šī faktora ietekmē 2017. gadā sabiedrība zaudēja pasūtījumus sešu miljonu eiro vērtībā, neskaitot neplānotos remontdarbu pasūtījumus. Protams, aizvien jāņem vērā nozares sezonalitāte - iepriekšminētie notikumi 2017./2018. gada ziemas sezonas pārvarēšanu būtiski apgrūtināja," teikts paziņojumā biržai.
Kompānijas vadība norāda, ka visi iepriekš minētie faktori izraisīja apgrozāmo līdzekļu samazināšanos un piespieda "Rīgas kuģu būvētavas" vadību veikt nepopulārus pasākumus, tostarp saīsinot darba dienas ilgumu lielākajai daļai darbinieku. "Tomēr gan humānu apsvērumu dēļ, gan cerībā, ka ar pavasara un vasaras sezonas atklāšanu turpināsies kuģu remonta darbi, neraugoties uz visām grūtībām, sabiedrības vadība neuzsāka darbinieku masveida atbrīvošanu, apzinoties, ka pēcāk nāksies saskarties ar darbaspēka trūkumu. Arī šeit jāpiemin, ka esošais normatīvais regulējums būtiski ierobežo ārvalstu darbaspēka piesaistes iespējas," piebilsts paziņojumā.
"Rīgas kuģu būvētavas" vadība arī atzīst, ka radušās grūtības ir izraisījušas dažādu maksājumu kavējumu.
"Sabiedrība ir pateicīga Valsts ieņēmumu dienestam un Valsts darba inspekcijai par izrādīto sapratni un sadarbību aktuālo problēmu risināšanā. Sabiedrība uzsver, ka tā apņemas izpildīt visas saistības gan pret darbiniekiem, gan valsti, gan kreditoriem. Visus iepriekšējos gadus sabiedrība apzinīgi ir pildījusi savas saistības - katru gadu valsts budžetā tika ieskaitīti vismaz divi miljoni eiro nodokļu maksājumu veidā, savukārt sabiedrības darbinieku atalgojums vienmēr ir bijis ievērojami augstāks nekā nozares vidējais rādītājs," minēts kompānijas paziņojumā.
Jāatgādina, ka "rus.delfi.lv", atsaucoties uz "LTV7" raidījumu "Личное дело", jau informēja, ka vairākiem simtiem uzņēmuma darbinieku tiek kavēti algu maksājumi, daudzi arī pamet darbu uzņēmumā. Viens no "Rīgas kuģu būvētavas" bijušajiem darbiniekiem Genādijs Sļezkins vērtē, ka pasūtījumu skaits samazinājies paviršas attieksmes pret klientiem dēļ. Arī uzņēmuma mazākuma akcionāri ir ļoti norūpējušies par esošo situāciju. Turklāt kopš pagājušā gada decembra uzņēmuma akcijas cena biržā ir samazinājusies par 59%, liecina informācija "Nasdaq Riga" biržā.
Vienlaikus kompānijas vadība informē, ka "Rīgas kuģu būvētava" šobrīd veic vairāku kuģu remontu, tāpat sarunu procesā ir arī jauni pasūtījumi kuģu remontam, tostarp tuvākais jūnijā sākumā. "Šo pasūtījumu izpilde radīs sabiedrībai šobrīd tik nepieciešamo naudas plūsmu, kas ļautu sākt arī iekavēto saistību izpildi," teikts paziņojumā biržai.
Tāpat "Rīgas kuģu būvētavas" vadība pauž pārliecību, ka tā spēs atjaunot uzņēmuma darbību, nodrošinās tās stabilitāti un paaugstinās konkurētspēju. "Tomēr, lai gan sabiedrības valdei ir skaidras perspektīvas sabiedrības darbības atjaunošanai, jau šobrīd zināms, ka tas prasīs laiku - laiku, lai atjaunotu apgrozāmo līdzekļu plūsmu, diversificētu ražošanu un piesaistītu investīcijas. Tāpat ir zināms, ka šajā atgūšanās periodā aizvien ik dienas rodas dažādi plānu realizēšanu kavējoši apstākļi, un šī iemesla dēļ sabiedrība ir lūgusi tiesu ierosināt tiesiskās aizsardzības procesu. Pasākuma vienīgais mērķis ir saglabāt sabiedrības darbību, tās darba profilu un radīt situāciju, kas ļaus pilnībā bez bažām izpildīt savas saistības, lai nākotnē nodrošinātu sabiedrības attīstību. Šobrīd sabiedrības vadības uzdevums ir izstrādāt un iesniegt kreditoriem apstiprināšanai sabiedrības atjaunošanas plānu. Protams, tas prasīs gan sabiedrības reorganizāciju, gan personāla optimizāciju, bet diemžēl šobrīd cita ceļa nav," sacīts paziņojumā.
Jau vēstīts, ka iepriekš tiesā vairākas reizes prasīts atzīt "Rīgas kuģu būvētavu" par maksātnespējīgu, taču tiesvedības lietās izbeigtas.
Tāpat ziņots, ka atbilstoši pēdējiem pieejamajiem finanšu rezultātiem 2017. gada deviņos mēnešos "Rīgas kuģu būvētava" strādāja ar 11,446 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 24,4% mazāk nekā 2016. gada attiecīgajā periodā, kā arī cieta zaudējumus 774,12 tūkstošu eiro apmērā pretstatā peļņai gadu iepriekš.
"Rīgas kuģu būvētava" specializējas zvejas laivu, kabotāžas prāmju, palīgpeldierīču būvē un remontā. Kompānijas akcijas kotē "Nasdaq Riga" otrajā sarakstā. Kompānijas lielākais akcionārs ir "Remars-Rīga", kas iekļauts koncernā "Eiroholdings".