Ikea
Foto: LETA

Laikā, kad "Ikea" atvēra veikalu Viļņā, valdīja ažiotāža un lielas cilvēku masas, arī no Latvijas, devās izlūkot Zviedrijas mēbeļu un interjera preču veikalu. Vai arī Latvijā iesakņosies lietuviešu devīze – "Ne māja bez "Ikea""?

"Ikea" veikala atvēršana Rīgā ietekmēs un mainīs situāciju mēbeļu tirdzniecības nozarē ne tikai galvaspilsētā, bet arī visā Latvijā. No pircēju un patērētāju viedokļa raugoties, "Ikea" ienākšana Latvijā ir pozitīvs pavērsiens, kas paplašinās piedāvājumu, vairos konkurenci un neļaus cenas un kvalitātes rādītājiem attālināties vienam no otra. Tā kā "Ikea" bizness ir orientēts uz modernu un funkcionālu mēbeļu piedāvāšanu par pieejamām cenām, tas būs spēcīgs konkurents, ar kuru jārēķinās ikvienam mēbeļu ražotājam un tirgotājam, kas orientējas uz plaša patēriņa segmentu.

"Ietekmi galvenokārt jutīs mazie mēbeļu ražotāji un tirgotāji, savukārt lielākus uzņēmumus "Ikea" ienākšana Latvijā varētu pat neuztraukt, kaut skaidrs, ka pirmajā mirklī apmeklētāju plūsma "Ikea" virzienā būs milzīga. Konkurence saasināsies plaša patēriņa mēbeļu importētāju vidū, kuru tirgus daļa noteikti samazināsies," uzskata starptautiskās apdrošināšanas brokeru kompānijas "Marsh" kredītrisku konsultante Sandra Smiltniece.

Visdrīzāk, daļai mēbeļu ražotāju un tirgotāju, kas orientējas uz plaša patēriņa segmentu, nāksies pārskatīt sava piedāvājuma klāstu un cenu politiku, lai spētu saglabāt konkurētspēju. Ir skaidrs, ka tiem uzņēmumiem, kas pašlaik nodarbojas ar "Ikea" mēbeļu piegādi klientiem Latvijā no Lietuvas vai citām valstīm, nāksies meklēt sev citu nišu, norāda "SEB bankas" speciālisti.

Notiks tirgus pārdale

2017. gada sākumā Rīgā ienāca Lietuvas mēbeļu un interjera priekšmetu tirgotājs "Berry", kas pieredzēja "Ikea" veikala atvēršanu Viļņā 2013. gadā. SIA "KBP", kas pārstāv "Berry" zīmolu Latvijā, valdes loceklis Mindaugs Skardžus atceras, ka 2–3 mēnešus pirms "Ikea" atvēršanas tika pieredzēts tirgus kritums, taču 4–6 mēnešus pēc tam tas stabilizējās. Rezultātā 2015. un 2016. gadā tirgus pieauga par apmēram 10%.

Vadošo nozares pārstāvju darbību "Ikea" ienākšana būtiski neietekmēs, taču mazajiem mēbeļu un interjera veikaliem būs jāizvērtē to turpmākās iespējas.

Patiesībā kopš "Ikea" veikala atvēršanas Lietuvā, piemēram, "Berry" pārdošanas apjomi ir auguši, un kopumā tirgus nav izteikti ietekmēts. Pēc savas pieredzes Skardžus teic, ka vadošo nozares pārstāvju darbību tas būtiski neietekmēs, taču mazajiem mēbeļu un interjera veikaliem būs jāizvērtē to turpmākās iespējas. Lietuvā mēbeļu tirgotāji jau laikus sagatavojās "Ikea" ienākšanai un pārskatīja preču sortimentu, pielāgojot to tā, lai nepārklātos ar pieprasītākajiem "Ikea" produktiem. Tas gan bija izaicinājums, un, vērtējot, kā ir izmainījusies patērētāju uzvedība, jāatzīst, ka pircēji ir kļuvuši izvēlīgāki.

Jāizvērtē sortiments

Ienākošais konkurents ir labi zināms gan Latvijas patērētājiem, gan nozares uzņēmumiem, kas ļauj sagatavoties zīmola ienākšanai. "Ikea" zīmols un preces asociējas ar noteikta veida dizainu un stilu, mēbeles un dizaina elementi ir gaumīgi veidoti, jebkurā laikā papildināmi un piemēroti visdažādāko platību demokrātiska interjera mājokļiem. Salīdzinājumam, tā vietā, lai strādātu viena konkrēta dzīvesstila segmentā, "Berry" piedāvā dažāda stila interjeru vidējā cenu kategorijā dažādām gaumēm, tāpat veikala mēbeļu klāsts Lietuvā ir plašāks nekā "Ikea", un tā tas būs arī Latvijā.

Savukārt "Jysk" dibinātājs Larss Larsens jau iepriekš portālam "Delfi" skaidroja, ka vieta tirgū atrodas daudziem uzņēmumiem, arī "Jysk" un "Ikea" nepiedāvā vienu un to pašu produkciju. Atšķirīga ir arī veikalu pārstāvētā ideja. Piemēram, "Jysk" veikali atrodas netālu no iedzīvotājiem – vai vismaz neilga brauciena attālumā. Turklāt veikalu tīkls tuvākajos gados Latvijā plāno atvērt vēl vairākus veikalus.

Zināmā mērā notiks tirgus pārdale, taču, visdrīzāk, "Ikea" ar sava zīmola jaudu, pieredzi un pārdomāto piedāvājumu paplašinās pašreizējos mēbeļu un mājsaimniecības preču tirdzniecības apmērus.

"Mēbeļu klāsts "Ikea" veido apmēram 30% no kopējā piedāvājuma, un liela daļa ir interjera preces – trauki, spilveni u. tml.," secina Smiltniece, piebilstot, ka pilnīgi noteikti izmaiņas tirgus situācijā sajutīs tādi populāri veikali kā "Alan Deko", "Jysk", "The Pier", varbūt mazāk – tādi kā "Nakts mēbeles", kur produkcijai ir augstāka kvalitāte un attiecīgi arī cena.

Vienlaikus Latvijā strādā mēbeļu ražotāji, kuri savu produkciju pārdod "Ikea", piemēram, vietējā kapitāla uzņēmums no Gulbenes novada "Avoti SWF", kas ir arī lielākais mēbeļu ražotājs Latvijā. Uzņēmuma apgrozījums 2016. gadā bija 30,8 miljoni eiro, peļņa – 2,4 miljoni eiro, bet nodokļos nomaksāti 403,3 tūkstoši eiro, liecina "crediweb.lv" dati. Līdz 2016. gadam "Ikea" piederēja arī sava kokzāģētava Latvijā, Inčukalnā, tomēr tā pārdota vācu "Rettenmeier" grupai. Turklāt daudzi Latvijas mēbeļu ražotāji darbojas individuāla projektu mēbeļu jomā, kur neder standarta risinājumi.

Stimulēs visu tirgu

Zināmā mērā notiks tirgus pārdale, taču "SEB bankas" speciālisti analizē, ka, visdrīzāk, "Ikea" ar sava zīmola jaudu, pieredzi un pārdomāto piedāvājumu paplašinās pašreizējos mēbeļu un mājsaimniecības preču tirdzniecības apmērus. "Tas, ko varam teikt no mūsu pieredzes, "Ikea" ienākšana ietekmē cilvēku vēlmi atjaunot mājas interjeru biežāk nekā iepriekš," atklāj Skardžus. Tādēļ masveida bankroti mēbeļu tirgotāju nozarē, visdrīzāk, nav gaidāmi – arī tāpēc, ka tie Latvijas iedzīvotāji, kurus uzrunā "Ikea" zīmols, visticamāk, jau ir izmantojuši iespēju iegādāties mēbeles veikalā Viļņā vai citur Eiropā. Turklāt pozitīvais efekts būs arī tāds, ka jau šoruden šie cilvēki savu par "Ikea" precēm samaksāto naudu varēs atstāt Latvijas ekonomikā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!