Foto: DELFI
Jau kopš pirmā "Ikea" lielveikala atvēršanas Zviedrijas pilsētā Elmhultā neatņemama mēbeļu veikala sastāvdaļa ir restorāns. Ja savulaik ļaudis tajā ieturējās, lai uzņemtu enerģiju un turpinātu iepirkšanos, tad šobrīd daļa mēbeļu milža klientu turp dodas tieši ēstuves dēļ, sarunā ar portālu "Delfi" Zviedrijā atklāja "Inter Ikea Group" veselības un ilgtspējas departamenta vadītāja Žaklīna Makalistera.

Pagājušajā finanšu gadā "Ikea" ēdiena segmentā apgrozīja divus miljardus eiro – aptuveni 5% no kopējā apgrozījuma. Makalistera pastāstīja, ka mērķis ir šo daļu palielināt. Tiesa, konkrētus skaitļus gan viņa neminēja, vien norādīja, ka mērķis vairs nav pabarot klientu, iepirkšanās starplaikā: "Mūsu ideja šobrīd ir, ka varam ievest vairāk cilvēku ''Ikea'' veikalā, lai paēstu. Aptuveni 20% mūsu klientu patiesībā nemaz neiepērkas. Mēs gribam no šī biznesa iegūt iespējami vairāk."

Tā kā lielākajā daļa "Ikea" ēstuvju aptuveni puse ēdiena klāsta ir pielāgota tirgum, kurā atrodas veikals, arī Latvijā varam gaidīt pielāgotu ēdienkarti. Kā portālam "Delfi" pastāstīja "Ikea" Latvijas veikala vadītāja Inga Filipova, Rīgas veikalā galdos tiks celta biešu aukstā zupa, cūkgaļas karbonādes, cūkgaļas šašliks un citi Latvijā iecienīti ēdieni. "Tā kā latviešiem ne diena nav iedomājama bez zupas, katru dienu piedāvāsim kādu zupu. Savukārt no vēsturiskiem ēdieniem novembrī, kad Latvija svinēs 100. dzimšanas dienu, pie mums būs tradicionālā skābeņu zupa un rupjmaizes kārtojums," pastāstīja Filipova. Tāpat Latvijā būs pieejams arī "Ikea" restorānu firmas ēdiens – tradicionālās gaļas bumbiņas.

Foto: Publicitātes foto

Mēbeļu milža ikgadējā izstādē "Democratic Design Day" šogad tika prezentēti arī vairāki ēdieni, kas būtiski atšķiras no visa līdz šim ēdienkartē redzētā. Tā kā uzņēmuma mērķis līdz 2030. gadam ir samazināt savu klimata pēdu par 70%, "Ikea" strādā pie videi draudzīgāka restorāna piedāvājuma, aizstājot dzīvnieku izcelsmes produktus ar augu valsts produktiem. Piemēram, jau pavisam drīz lielveikalos varēs nobaudīt arī veģetāro hotdogu un sojas saldējumu.

''Līdz 2030. gadam ēdiena ziņā kļūsim 100% cirkulāri. Mēs vēlamies mazināt atkritumos nonākošā ēdiena apmēru, risināt iepakojuma problēmas. Arvien pieaug to klientu skaits, kuri sagaida, ka, atnākot uz "Ikea", viņiem būs lielākas iespēja izvēlēties ilgtspējīgi ražotus produktus. Pirmais, no kā atteicāmies – cukurotās limonādes. Tās aizvietojām ar dzērieniem, kuros ir uz pusi mazāk cukura,'' pastāstīja Makalistera.

Foto: Publicitātes foto

Saskaņā ar viņas pausto, 10% mileniāļu ir veģetārieši, bet 26% ikdienā cenšas ēst mazāk gaļas. Makalistera skaidroja, ka veģetārais hotdogs rada sešreiz mazāku ietekmi uz vidi nekā klasiskais: "Gribam attīstīt produktus, kas rada mazāku slogu uz vidi un tāpat cenšamies arvien papildināt piedāvājumu klāstu."

Pirmo "Ikea" lielveikalu uzņēmuma dibinātājs Ingvars Kamprads atvēra 1958. gadā Zviedrijas mazpilsētā Elmhultā. "Cilvēki brauca no visām Zviedrijas pusēm un viņš saprata, ka viņi neiepirksies ar tukšu vēderu," iemeslu veikalā atvērt restorānu paskaidroja Makalistera. Pērn 403 "Ikea" restorānos uzņemt aptuveni 660 miljoni cilvēku. No 49 tirgiem, kuros darbojas mēbeļu milzis, lielākais ēdiena noiets uzņēmumam ir Vācijā, ASV, Ķīnā, Zviedrijā, Lielbritānijā.

Kā portālam "Delfi" teica Latvijas viesnīcu un restorānu asociācijas (LVRA) prezidents Jānis Pinnis, ēdināšanas sektori lielos tirdzniecības veikalos ir ierasta prakse, kas sekmē klientu ilgāku uzturēšanos tirdzniecības vietā, taču pamata bažām, ka "Ikea" restorāns varētu kā būtiski ietekmēt ēdināšanas tirgu Latvijā, neesot. Viņš arī norādīja, ka kopumā ātrās ēdināšanas tirgus, kas apmeklētājiem piedāvā, piemēram, tā sauktos pusdienu piedāvājumus, Latvijā ir dinamisks un mainīgs, kā arī visai blīvs.

Jau ziņots, ka "Ikea" vadība apņēmusies līdz 2030. gadam par 70% samazināt uzņēmuma klimata pēdu. Tāpat mēbeļu milzis solījies, pēc 2030. gada veikalu plauktos atstāt vien tādus plastmasas produktus, kas radīti no atkārtoti izmantojamiem vai pārstrādātiem izejmateriāliem. Piemēram, caurspīdīgās plastmasas uzglabāšanas kastes uzņēmums plāno ražot no augu eļļas, ne naftas produktiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!