Saeima ceturtdien, 18. oktobrī, pirmajā lasījumā pieņēma grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā.
Izmaiņas rosinātas, lai novērstu praksē konstatētās nepilnības un ieviestu uzlabojumus ceļu satiksmes negadījumā cietušo personu, apdrošināšanas ņēmēju un autovadītāju interesēs.
Likuma izmaiņas paredz, ka OCTA līgums stājas spēkā ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc apdrošināšanas līguma noslēgšanas. Tas nepieciešams, lai samazinātu tādu gadījumu skaitu, kad OCTA līgumi stājas spēkā pēc apdrošināšanas sabiedrības darbības apturēšanas. Patlaban nav noteikts, cik ilgā laikā pēc līguma noslēgšanas tam jāstājas spēkā.
Ņemot vērā, ka spēkā esošais regulējums nenosaka, kam jāslēdz apdrošināšanas līgums, ja Latvijā no uzskaites noņemts un komersantam pārdošanai nodots transportlīdzeklis, kurš aprīkots ar tirdzniecības numura zīmēm, piedalās izmēģinājuma braucienos, turpmāk plānots, ka par OCTA līgumu atbildīgs būs tirgotājs. Tādējādi transportlīdzekļa īpašniekam, kurš, piemēram, savu automašīnu būs nodevis pārdošanai, apdrošināšanas līgums automātiski zaudēs spēku un viņš varēs saņemt atpakaļ neizmantoto apdrošināšanas prēmijas daļu.
Likumā arī plānots noteikt, ka transportlīdzeklim ar ārvalsts numura zīmi, kurš reģistrēts citā Eiropas Ekonomiskās zonas valstī un pēc tam ievests Latvijā, reģistrēšanas brīdī Latvijā automātiski zaudē spēku pirms tam uz 30 dienām noslēgtais apdrošināšanas līgums. Šāds risinājums piedāvāts, jo nav pieļaujams, ka šādi apdrošināšanas līgumi turpina darboties arī pēc transportlīdzekļa pārreģistrācijas Latvijā, teikts grozījumu anotācijā. OCTA līguma slēgšana uz 30 dienām noteikta, lai citā dalībvalstī reģistrētu transportlīdzekli varētu nogādāt līdz Latvijai un veikt citas nepieciešamās darbības dalībai ceļu satiksmē.
Tāpat ar grozījumiem plānots novērst gadījumus, kad transportlīdzekļa īpašnieki pēc OCTA polises iegādes to pārreģistrē un saņem taksometra numura zīmes, lai transportlīdzekli izmantotu citiem mērķiem, nekā sākotnēji norādīts, slēdzot apdrošināšanas līgumu. Paredzēts, ka šādos gadījumos līgums automātiski zaudēs spēku un īpašniekam būs jāiegādājas jauna OCTA polise, savukārt apdrošinātājiem tādējādi tiks nodrošināta iespēja noteikt atbilstošu apdrošināšanas prēmijas apmēru atkarībā no patiesā transportlīdzekļa izmantošanas mērķa.
Likuma izmaiņas arī rosinātas, lai apdrošinātājiem un Latvijas Transporta apdrošinātāju birojam noteiktās situācijās paredzētu tiesības iesniegt regresa prasības, kā arī noteiktu, ka ar zagtu transportlīdzekli nodarītos zaudējumus kompensē saskaņā ar apdrošināšanas līgumu, nevis izmaksā no OCTA Garantijas fonda.
Likumprojekts paredz vēl virkni citu pilnveidojumu, tostarp noteikt, ka OCTA līgumu pirms termiņa varēs izbeigt, ja apdrošinātājam būs anulēta licence, uzsākta tā pašlikvidācija vai arī transportlīdzeklim mainīts identifikācijas numurs.