Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pieņēmis lēmumu patērētāju kolektīvo interešu pārkāpuma lietā, ar kuru SIA "Rimi Latvia" piemērota soda nauda 20 000 eiro apmērā, kā arī aizliegta turpmāka negodīga komercprakse līdzīgu akciju izsludināšanā, portālu "Delfi" informēja PTAC pārstāve Santa Zarāne.
"Rimi" laika periodā no 2018. gada 16. janvāra līdz 15. maijam īstenoja speciālu akciju, kuras ietvaros patērētājiem, sakrājot noteiktu skaitu uzlīmju, tika piedāvāts iegādāties dažādas zīmola "Bosch" preces ar atlaidi līdz 62%.
Saskaņā ar PTAC rīcībā esošo informāciju, akcijā ietverto zīmola "Bosch" preču cena bija tāda pati vai pat lielāka nekā citās tirdzniecības vietās bez atlaides. Lai gan "Rimi" atbildēja uz PTAC norādītajiem pārkāpumiem un centās attaisnot savu rīcību minot, ka piedāvājums ir tikai vienas pārdošanas kampaņas projekts un nav vērtējams kā akcija, kā arī akcijā ietverto preču cenas tika noteiktas, vadoties pēc tirgus izpētes, PTAC ieskatā "Rimi" nebija veikusi pienācīgu tirgus izpēti tieši Baltijas tirgū.
"Rimi" papildus PTAC aizrādījumiem un pierādījumiem, kas balstīti tirgus izpētē, norādīja, ka PTAC pārbaudes nav bijušas adekvātas, ņemot vērā, ka interneta veikalos, kas tikuši pētīti, "Bosch" produktu modeļi precīzi nav sakrituši ar lielveikalu tīklā piedāvātajiem.
PTAC uzskata, ka "Rimi", reklamējot "Bosch" akciju, ir īstenojusi negodīgu komercpraksi, jo mazumtirgotāja reklāma maldināja par piedāvājuma - iegādāties "Bosch" preces ar ievērojamu atlaidi – izdevīgumu un tādējādi patērētājs varēja pieņemt tādus lēmumus par darījuma veikšanu, kādus viņš citādi nebūtu pieņēmis, piemēram, iepirkties par lielākām naudas summām "Rimi" veikalu tīklā, lai varētu iegādāties konkrētās preces ar atlaidi.
No PTAC lietas materiāliem izriet, ka "Rimi" rīcība, izmantojot dažādus "Bosch" akcijas izplatīšanas veidus (veikali, sociālie tīkli, tīmekļvietnes), norāda uz to, ka "Rimi" komercprakse bija vērsta uz plašu patērētāju kolektīvo ekonomisko interešu ietekmēšanu. "Tātad, lielveikalu tīkls ir pārkāpis patērētāju tiesību regulējošos normatīvos aktus, proti, pārkāpums ir būtisks, jo "Rimi" īstenotā komercprakse ir adresēta lielam patērētāju lokam," norāda PTAC.
Ņemot vērā, ka "Rimi" īstenotā komercprakse ir atzīstama par negodīgu, kā arī apstākli, ka "Rimi" ir būtiski negatīvi ietekmējusi patērētāju ekonomisko rīcību un šādus speciālos piedāvājumus periodiski piedāvā un varētu piedāvāt patērētājiem arī nākotnē, kā arī to, ka no lietā veiktās saziņas ar mazumtirgotāju secināms, ka tā izdarīto pārkāpumu neatzīst un nav gatava veikt labprātīgās darbības, lai nepieļautu līdzīgu pārkāpumu atkārtošanos, PTAC ir pieņēmis lēmumu sodīt "Rimi".
PTAC aizliedz negodīgu "Rimi" komercpraksi, ja tā vēl nav uzsākta, bet ir paredzama, kā arī piemēro soda naudu 20 000 eiro apmērā.
Turpmāk PTAC aicina patērētājus būt vērīgiem, piesardzīgiem un, neskatoties uz piedāvājumos lietotajiem saukļiem vai apzīmējumiem "atlaide", "akcija" vai tamlīdzīgi, salīdzināt vienādu preču cenas dažādās tirdzniecības vietās pirms preces iegādes.
"Ne vienmēr piedāvājumos norādītā lielākā cena nozīmē arī preces sākotnējo cenu pirms atlaides, bet mazākā cena – preces cenu ar atlaidi. Salīdzinot piedāvājumos ietvertās preces un to cenas ar citās Latvijas tirdzniecības vietās (interneta veikalos) piedāvātajām precēm, jāpievērš uzmanība tam, vai redzamās preces ir tādu pašu modeļu preces, kuras tiek piedāvātas arī citos veikalos, īpaši tad, ja piedāvājumā nav norādīts konkrēts preces modelis, bet tikai minēts preces nosaukums," uzsver PTAC.
Savukārt "Rimi Latvia" nepiekrīt Patērētāju tiesību aizsardzības centra interpretācijai par konkrēto uzlīmju kampaņu.
"Tās mehānisms, cenas un principi tika veidoti sadarbībā ar konkrēto ražotāju – Bosch. Šī kampaņa, sadarbībā ar Bosch, ir tikusi realizēta daudzās valstīs, to vidū, piemēram, tādos pazīstamos tīklos kā REWE un EDEKA Vācijā. Uz šādiem pat principiem tā tika īstenota arī Latvijā. Tuvākajā laikā vērsīsimies tiesā, lai apstrīdētu šo PTAC lēmumu, jo kategoriski nevaram piekrist PTAC nostājai," portālu "Delfi" informēja uzņēmuma vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Anete Ezeriete.