Čehijas vilcienu ražotājs "Škoda Vagonka" ir vērsies ar iesniegumu Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) par pārkāpumiem AS "Pasažieru vilciens" rīkotajā piepilsētas elektrovilcienu iepirkumā, informē uzņēmuma pārstāvji.
Uzņēmums "Škoda Vagonka" ir vērsies IUB ar iesniegumu par sarunu procedūras "Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība" (iepirkuma identifikācijas numurs AS "PV"/2015/37) pārkāpumiem un tās rezultātiem.
Savukārt "Pasažieru vilciens" norādījis, ka pilnībā respektē visu pretendentu tiesības likumā noteiktajā kārtībā vērsties IUB ar sūdzībām – tā ir iestāde, kas pieņems lēmumu par sūdzību pamatotību vai, gluži otrādi, nepamatotību.
IUB ir iesniegtas jauno elektrovilcienu iepirkuma pretendentu sūdzības, kurās tie apšauba iepirkuma procesa gaitu, sākot ar pārējo pretendentu kvalifikāciju, kas tika vērtēta 2015. gadā iepirkuma pirmās kārtas ietvaros, līdz pat iepirkuma rezultāta paziņošanai. Tostarp tiek apšaubīti piedāvājumu vērtēšanas nosacījumi, ir norādīts uz iespējamiem tiesību aktu pārkāpumiem sarunu procedūrā un finanšu piedāvājumu vērtēšanā, apšaubīta citu pretendentu iesniegtā informācija, kā arī citu piedāvājumu tehniskā un tehnoloģiskā atbilstība iepirkuma nolikumam.
"Visi pretendenti piedāvāja modernu, kvalitatīvu un mūsdienīgu produktu. Taču kā jebkurā sacensībā uzvarētājs var būt tikai viens. Saprotam, ka ar paziņoto rezultātu pārējie trīs pretendenti varētu būt neapmierināti – tas ir loģiski, ka katrs tieši savu piedāvājumu uzskata par labāko un piemērotāko," norāda "Pasažieru vilciens".
Jau vēstīts, ka "Pasažieru vilciens" jaunos elektrovilcienus plāno iegādāties no Spānijas uzņēmuma "Talgo". Kopējā vilcienu piegādes līgumcena ir 225 303 262 eiro, kas, pēc "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētāja Rodžera Jāņa Griguļa teiktā, ir būtiski mazāka, nekā "Pasažieru vilciens" prasīja Ministru kabinetam. Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība. Iepirkumā paredzēts iegādāties 32 elektrovilcienus ar 450 pasažieru vietām katrā.
Grigulis norādīja, ka "Talgo" piedāvājums ir saimnieciski izdevīgākais visā vilcienu paredzētajā ekspluatācijas laikā jeb 35 gados. Jautāts, kādas bija pārējo pretendentu piedāvātās līgumcenas, Grigulis sacīja, ka nākamais izdevīgākais piedāvājums bija par nepilniem 20 miljoniem eiro dārgāks.
Par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti – "Talgo", Šveices kompānijas "Stadler" Polijas meitasuzņēmums, Spānijas kompānija "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) un Čehijas uzņēmums "Škoda Vagonka".
Jautāts, vai Spānijas uzņēmumam "Talgo" šāda tipa vilcieni jau ir izstrādāti, sertificēti un ieviesti ražošanā, vai arī ir pieejami tikai prototipi, Grigulis sacījis, ka visi iepirkuma pretendenti pielāgoja vilcienus "Pasažieru vilciena" prasībām.
Viņš atgādināja, ka šādu jautājumu uzdeva arī viens no iepirkuma pretendentiem – "Stadler". IUB šo sūdzību izvērtēja un atzina "Talgo" par iepirkuma noteikumiem atbilstošu pretendentu. To pašu atzina arī "Pasažieru vilciena" iepirkuma komisija.
Iepirkuma konkursa dalībnieka – Čehijas ražotāja "Škoda Vagonka" – biznesa attīstības direktors Romans Sorkins gan iepriekš norādīja, ka IUB nav pēc būtības iedziļinājies sūdzībā par "Talgo" atbilstību "Pasažieru vilciena" izsludinātā elektrovilcienu iepirkuma prasībām, jo "Talgo" patiešām vēl nekad nav ražojis piepilsētas elektrovilcienus jeb EMU ("commuter train EMU – Electric Multiple Unit"). IUB nesaskatīja pārkāpumus "Pasažieru vilciena" rīkotajā vilcienu iepirkuma konkursā un atstāja bez izskatīšanas uzņēmuma "Stadler" sūdzību par "Talgo" atbilstību iepirkuma nolikumam.
Kā ziņots, šis ir trešais mēģinājums nopirkt jaunus vilcienus. Pirmajā iepirkumā piedalījās CAF un "Stadler", par uzvarētāju tika pasludināts CAF, taču "Stadler" ierosinātās tiesvedības rezultātā konkursa rezultāts tika atcelts. Otrajā iepirkumā piedalījās "Hyundai Rotem" un "Stadler". Labākās cenas piedāvājumu iesniedza "Hyundai", taču tika izslēgts no konkursa tehnisku iemeslu dēļ, savukārt toreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss paziņoja, ka vilcienu iegādei no "Stadler" nav finansējuma, un "Pasažieru vilciens" līgumu nenoslēdza.