Čehijas vilcienu ražotājs "Škoda Vagonka" ("Škoda") ir vērsies Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) ar iesniegumu par sarunu procedūras "Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība (iepirkuma identifikācijas numurs AS "PV"/2015/37) pārkāpumiem un tās rezultātiem, informē "Škoda" pārstāvji.
"Škoda" norāda, ka AS "Pasažieru vilciens" (PV) izsludinātā iepirkuma procesa rezultātā pretendentiem bija jāspēj piegādāt un uzturēt 32 jaunus elektrovilcienus, un iepirkuma priekšmets bija vidējās kopējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā. Savukārt PV veiktajā uzvarētāja pasludināšanas ceremonijā tika nosaukts uzvarētāja kopējais izmaksu apjoms 225,3 miljonu eiro apmērā, kas ne tikai neatbilst iepirkuma priekšmeta definīcijai, bet ir tikai daļa no vērtējamo parametru saraksta.
"Škoda" sākotnējā piedāvājumā, kurš tika iesniegts šī gada 6. augustā, ietvertās vidējās kopējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu bija 893,59 eiro. Tā kā konkursa nolikums deva iespēju konkursa komisijai, izskatot piedāvājumus, veikt cenu korekciju, tad vairāku mēnešu sarakstē "Škoda" apsprieda ar PV korekciju līdz 912,05 eiro uz vienu pasažieru vietu, taču nepieņēma jebkādas tālākās korekcijas.
"Škoda" norāda, ka PV vienpusēji, bez saskaņošanas ar pretendentu, un tādējādi nelikumīgi veica cenu korekciju līdz 928,50 eiro par vienu pasažieru vietu, kam "Škoda" vēl pirms rezultātu paziņošanas, informējot rakstiski, nav piekritusi. "Škoda" joprojām ir gatava nodrošināt piepilsētas pasažieru elektrovilcienu piegādi ar vidējām kopējām izmaksām 912,05 eiro uz vienu pasažieru vietu vidēji gadā, tādējādi piedāvājot būtiski izdevīgākus nosacījumus nekā līdzšinēji pasludinātais konkursa uzvarētājs.
"No piedāvājuma atvēršanas procedūras, kas notika 6. augustā, nākamais izdevīgākas finanšu piedāvājums bijis par vairāk nekā 4% dārgāks. Mums ir pamats uzskatīt, ka vēlāk trīs mēnešu periodā mūsu piedāvājums apzināti tika padarīts dārgāks. Notika piemērojamās metodikas maiņas un vairākas aprēķinu korekcijas, uz kurām uzstāja PV un kur vairākos gadījumos mēs piekāpāmies, lai gan uzskatījām, ka tas nepamatoti sadārdzina mūsu piedāvājumu," sacīja "Škoda Vagonka" biznesa attīstības direktors Romāns Sorkins.
Viņš atgādināja, ka "Škoda Vagonka" sākotnējā piedāvājumā ietvertās vidējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā bija 893,59 eiro, ko uzņēmums joprojām ir gatavs nodrošināt. Šī cena palielinājās tikai PV veiktās korekcijas dēļ. Pēc PV pārrunām ar "Škoda Vagonka" kompānijas piedāvātā cena sasniedza 912,05 eiro, bet pēc PV veiktās korekcijas, kas "Škoda Vagonka" bija nepieņemama, tā pakāpās līdz 928,5 eiro. Tikmēr "Talgo" piedāvātās vidējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā ir 932,32 eiro. Atzīstot "Talgo" par uzvarētāju minētajā iepirkumā, Latvija par pasažieru vilcieniem pārmaksās 10 miljonus eiro, pauda "Škoda Vagonka" pārstāvji.
"Škoda" atgādina, ka cits iepirkuma pretendents – "Stadler" – vērsās IUB ar sūdzību par pretendenta "Talgo" atbilstību iepirkuma kvalifikācijas prasībām. IUB sūdzību faktiski neizskatīja pēc būtības.
Pēc "Škoda" rīcībā esošās informācijas "Talgo" pēdējo piecu gadu laikā līdz pieteikuma iesniegšanas brīdim nebija izgatavojis, sertificējis, piegādājis un nodevis pastāvīgā ekspluatācijā vismaz desmit piepilsētas pasažieru elektrovilcienus ("EMU – Electric Multiple Unit"), kas tiek izmantoti pasažieru pārvadāšanai Eiropas Savienības vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalsts dzelzceļa tīklā, vai 1520 mm sliežu ceļa platuma tīklā. Pēc "Škoda" rīcībā esošās informācijas, "Talgo" elektrovilcieni ir nevis EMU jeb motorvagonu ritošais sastāvs, bet gan vilcieni, kuri ir aprīkoti ar lokomotīvēm kā vilces līdzekļiem un pasažieru vagoniem.
"Škoda" uzskata, ka PV nav nodrošinājis sarunu procedūras atklātumu, jo īpaši jautājumā kas attiecas uz pretendentu kvalifikāciju, uz ko vairākkārt no "Škoda" puses tika aicināti, atsaucoties uz šādu praksi citos Eiropas tirgu iepirkumos.
"Škoda" lūdz IUB uzlikt par pienākumu PV atklāt visiem pretendentiem informāciju par piedāvātās cenas norādītajām komponentēm. Tāpat "Škoda" aicina visus iepirkuma dalībniekus atklāt vilcienus, ar kuriem tie kvalificējušies, nosaucot konkrētus tirgus, kuros tie darbojas, konkrētus modeļus, kas tikuši piegādāti, un tad vērtēt konkursa dalībnieku atbilstību kvalifikācijas prasībām.
"Škoda Vagonka" ir ir dzelzceļa transportlīdzekļu ražotājs ar vairāk nekā 100 gadus ilgām ražošanas tradīcijām, kas nodarbojas galvenokārt ar vienstāva un divstāvu elektrovilcienu ražošanu piepilsētas, reģionālajai un starptautiskajai satiksmei. Šobrīd "Škoda Vagonka" ražotie elektrovilcieni tiek ekspluatēti gan Eiropas Savienībā, gan 1520 mm dzelzceļu tīklā.