misc - 1486
Foto: F64

"Rīgas mikroautobusu satiksme" (RMS) pērn pārvadājusi aizdomīgi lielu cilvēku ar invaliditāti skaitu, svētdienas vakarā ziņoja TV3 raidījums "Nekā personīga".

Kā skaidro raidījums, Latvijā cilvēkiem ar invaliditāti sabiedriskajā transportā nav jāpērk biļetes. Lai pilsētas transportā brauktu ar atlaidēm, rīdziniekiem vajadzīgi personalizēti e-taloni, kas jāreģistrē katrā braucienā. Ja invalīdam nav personalizēta e-talona, viņš pie transporta vadītāja var saņemt nulles biļeti, ja uzrāda invalīda apliecību.

Par viņiem maksā valsts. Pagājušajā gadā tam bija nepieciešami 18 miljoni eiro. Puse no tā tiek Rīgai, un divus miljonus eiro saņem RMS.

RMS ir deklarējusi, ka pērn no 11,8 miljoniem pasažieru 1,6 miljoni ir bijuši cilvēki ar invaliditāti, kam biļetes apmaksā valsts. Tas ir pārsteidzoši liels skaits: trīs līdz piecas reizes vairāk, nekā citiem pārvadātājiem. Tam uzmanību pievērsusi Autotransporta direkcija, kas sola pārbaudīt, vai nav notikusi krāpšanās.

Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš raidījumam skaidroja: "Ja mums būs pamats aizdomām, ka tur notiek kaut kādas krāpnieciskas darbības, mēs no savas puses ieturēsim dotāciju izmaksas, un ja tās aizdomas pierādīsies, tad no mūsu puses būs arī sankcijas pret Rīgas domi kā līguma partneri."

Savukārt RMS skaidro, ka lielā invalīdu proporcijas atšķirība no "Rīgas satiksmes" ir tādēļ, ka pašvaldības uzņēmums nepietiekami kontrolē savus pasažierus. Personalizēto e-talonu īpašnieki nereģistrē savus braucienus, bet citi invalīdi vadītājam neprasa izdrukāt nulles biļeti. Mikroautobusā iekāpšana ir pa vienām durvīm, tāpēc reģistrēti tiek visi.

Pārsteigts par RMS uzrādītājiem rezultātiem ir "Rīgas satiksmes" pagaidu valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss: "Šī statistika ir pārsteidzoša. Pirmais, ko mēs darīsim: mēs runāsim, kā tas tā nākas, kā tas ir iespējams."

Par cilvēku pārvadāšanu Rīgas domē atbild Satiksmes un transporta lietu komiteja. Tās ilggadēju locekli un priekšsēdētāju Vadimu Faļkovu dati nesatrauc: "Es nezinu, kā skaidrot, varbūt tas ir jāprasa tiem, kas lieto tos mikroautobusus, kāpēc viņi izvēlas tieši mikroautobusus, nevis autobusus. Iespējams, tas ir ērtāk, iekāpt vieglāk, izkāpt vieglāk vai brauc gar mājām."

RMS dibināta 2012. gadā, un kopš tā brīža arī sadarbojas ar "Rīgas satiksme". 2012. gadā starp abām pusēm uz pieciem gadiem tika noslēgts 25 miljonu eiro vērts sadarbības līgums. 2018. gada izskaņā uzņēmumi vienojās par sadarbību vēl uz astoņiem gadiem, noslēdzot 96 miljonu eiro vērtu līgumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!