2019. gada aprīlī, salīdzinot ar 2018. gada aprīli, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 7,0%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās. Ekonomisti vērtē, vai savu lomu tajā spēlējis spilgtākais notikums šī gada aprīlī mazumtirdzniecībā – "Akropoles" – atvēršana, kā arī izsver ģeopolitiskos riskus un signālus, kas liek būt piesardzīgākiem.
"2019. gada aprīlī nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga gandrīz visās preču kategorijās un par 7,4% pārsniedza 2018. gada aprīļa rādītāju. Aprīlī nepārtikas preču mazumtirdzniecība nodrošināja lielāko daļu devuma kopējā tirdzniecībā (60%). Nepārtikas preču kategorijā visstraujāk pieauga ar būvniecību saistītu preču mazumtirdzniecības apjomi, proti, metālizstrādājumu, krāsu un stikla mazumtirdzniecība. Pieauga arī mājsaimniecības elektropreču mazumtirdzniecība, kā arī mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecība. Straujāks pieaugums bija arī sporta preču un spēļu tirdzniecībā. Sadalījumā pa tirdzniecības vietām, joprojām visstraujākais mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums bija vērojams nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā netirgo pārtikas produktus. Strauji pieauga arī mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos," teic Ekonomikas ministrijas Analītikas dienesta vecākā eksperte Vita Skuja.
"Bez fiziskās iepirkšanās šogad diezgan strauji aug arī mazumtirdzniecība pa pastu un internetā. 2019. gada pirmajos četros mēnešos apjomi gada laikā auguši par 17,9% iepretim kopējai mazumtirdzniecības izaugsmei 4,6% apmērā tajā pašā laika periodā. Straujā izaugsme daļēji skaidrojama ar maziem kopējiem apjomiem un vājākiem izaugsmes tempiem iepriekš, tomēr norāda arī uz pakāpenisku pircēju paradumu maiņu par labu tiešsaistes pirkumiem. Pēdējo piecu gadu laikā iepirkšanās īpatsvars Latvijā reģistrētos interneta veikalos mazumtirdzniecībā ir divkāršojies līdz aptuveni 3-3,5%," skaidro "Swedbank" ekonomiste Linda Vildava.