Pasažieru starptautiskais pārvadātājs "Lux Express", izveidojot jaunos maršrutus Rīga-Birži un Daugavpils-Birži, rada negodīgu konkurenci pasažieru pārvadājumu sektorā, uzskata pasažieru pārvadātāji SIA "Nordeka" un SIA "Daugavpils autobusu parks", kuri pašreiz nodrošina autobusu reisus maršrutā Rīga-Daugavpils.
"Nordeka" valdes priekšsēdētājs Sergejs Konopijevs norādīja, ka šāda "Lux Exrpess" rīcība ir atzīstama kā negodprātīga.
"Izmantojot dažas nepilnības likumdošanā, "Lux Express" ir saņēmis maršruta atļauju maršrutam Daugavpils-Birži un atļauju pasažieru pārvadāšanai maršrutā Birži-Rīga, bet šis ir acīmredzams kabotāžas pārvadājums, kas ir aizliegts starptautiskajos maršrutos. Jāatgādina, ka kabotāžas pārvadājumu ietvaros notiek pasažieru uzņemšana un izlaišana vienas valsts ietvaros. Vienlaikus jāatzīmē, ka ar savu rīcību "Lux Express" rada negodīgu konkurenci pasažieru pārvadājumu sektorā," norādīja "Nordeka" vadītājs.
Viņš stāstīja, ka Latvijas plašsaziņas līdzekļos bieži ir izskanējis "Lux Express" vadības viedoklis par Latvijas pasažieru pārvadājumu sistēmas nepilnvērtīgumu, kā arī pausta kritika par to, ka dotācijas tiek maksātas nepareizi, ka "Lux Express", kā pārvadātāji, varētu izpildīt atsevišķus reisus uz komercnosacījumiem, proti, braucot pa maršrutiem Rīga-Daugavpils, Rīga-Liepāja, Rīga-Ventspils ar "augstāka komforta autobusiem", ko ir "pelnījuši Latvijas pasažieri". Tiek minēti maršruti, kur tiešām pasažieru plūsma ļauj segt izdevumus un gūt peļņu. Pārējie maršruti, kuri nav tik rentabli būtu nododami esošajiem pasažieru pārvadātājiem, par kuriem tie varētu saņemt dotācijas.
Konopijevs uzsvēra, ka neviens neliedz "Lux Express" piedalīties valsts organizētajos konkursos un sniegt pakalpojumus pasažieru pārvadāšanā Latvijā uz kopējiem - visiem pārvadātajiem izvirzītajiem nosacījumiem. "Taču tiek izvēlēts cits modelis - sašūpot visu sistēmu, lai gūtu peļņu un sabiedrības, kas nav informēta par pasažieru pārvadājumu niansēm, atbalstu," teica "Nordeka" valdes priekšsēdētājs.
Viņš arī atzīmēja, ka atšķirībā no "Lux Express" visi Latvijas pārvadātāji, kuri ir iesaistīti valsts pasūtījuma izpildē, tiek rūpīgi kontrolēti, un tiem "jāatskaitās par katru nopelnīto un iztērēto centu".
Jautāts, kā "Lux Express" jaunie maršruti ietekmēs "Nordeka" reisus maršrutā Rīga-Daugavpils, Konopijevs teica, ka tas noteikti ietekmēs ne tikai "Nordeka" veiktos pārvadājumus maršrutā Rīga-Daugavpils, bet, iespējams, arī citus pārvadātāja piedāvātos maršrutus, piemērām, Rīga-Skaistkalne un Rīga-Nereta.
Konopijevs norādīja, ka, piemēram, maršrutā Rīga-Skaistkalne "Nordeka" biļešu cena ir 3,55 eiro, bet maršrutā Rīga-Birži, kurš sakrīt ar "Nordeka" veikto maršrutu līdz Skaistkalnei, "Lux Express" plānojis biļešu cenu divi eiro. "Jebkurš pasažieris vēlēsies izmantot lētāko piedāvājumu, tas ir, pastāv risks, ka arī tur būs kabotāžas pārvadājums," viņš sacīja.
Konopijevs arī uzsvēra, ka "Lux Express" autobusiem, lai iekļautos norādītajā reisa izpildes laikā, būtu jāuztur vidējais braukšanas ātrums ap 80 kilometriem stundā, kas nav reāli izpildāms, ja vien netiek pārsniegts atļautais braukšanas ierobežojums.
"Latvijas pasažieru pārvadājumu sektoram ir kur augt un attīstīties. Noteikti vajadzētu ņemt labus piemērus no citām valstīm, lai vienlaikus tiktu aizsargātas gan pasažieru intereses, gan veidotos pasažieru pārvadātājiem interesants un paredzams darbības laiks. Nedrīkstētu pieļaut tik "agresīvus" tirgus iekarošanas paņēmienus, kā to šobrīd realizē "Lux Express"," teica Konopijevs.
Savukārt "Daugavpils autobusu parks" valdes loceklis Sergejs Mihailovs norādīja, ka "Daugavpils autobusu parks" ir gatavs konkurēt ar citiem uzņēmumiem komerciālajos maršrutos, bet uz vienādiem spēles nosacījumiem no 2021. gada 1. janvāra, kad tas būs oficiāli atļauts.
"Tomēr "Lux Express", negaidot 2021. gadu, piedāvās šādu pakalpojumu, un tā, mūsuprāt, ir negodīga komercprakse, jo normatīvie akti, kas nosaka, kā tiek veikti komerciālie pārvadājumi, vēl nav spēkā," teica Mihailovs.
Viņš uzsvēra, ka turklāt "Lux Express" piedāvā dempinga cenu, šobrīd konkurējot ar valsts pasūtīto sabiedriskā transporta pakalpojumu un nākotnē ierobežojot citu pārvadātāju iespējas startēt brīvajā tirgū.
"Ja pasažieri izvēlēsies pārsēsties "Lux Express" autobusos, visticamāk, reisu skaits maršrutā Rīga-Daugavpils tiks samazināts, un tas nozīmē, ka visvairāk no šī cietīs pasažieri, kuriem pienākas braukšanas maksas atvieglojumi, piemēram, personas ar invaliditāti, bāreņi, pirmsskolas vecuma bērni, daudzbērnu ģimenes," pauda Mihailovs.
Viņš teica, ka "Lux Express" darbība ir negodīga arī attiecībā uz visiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem Latvijā, jo pārējie uzņēmumi ir startējuši konkursā, uzvarējuši un ieguvuši tiesības šo pakalpojumu nodrošināt, bet Igaunijas pārvadātājs sāk pārvadājumus, nepiedaloties nevienā konkursā un ignorējot normatīvu prasības.
Tāpat Mihailovs atzīmēja, ka "Daugavpils autobusu parks" aicina "Lux Express" ievērot godīgu un līdzvērtīgu konkurenci.
Jau ziņots, ka "Lux Express" no 19. jūnija plāno sākt regulārus pasažieru pārvadājumus ar autobusiem maršrutā Rīga-Birži-Daugavpils, kura izveidē uzņēmums investējis vienu miljonu eiro. Pārvadājumus uzņēmums plāno nodrošināt ar pilnīgi jauniem autobusiem.
Ekspresreisa Rīga-Birži-Daugavpils kopējais brauciena laiks būs apmēram trīs stundas un 25 minūtes. Autobusam plānota pietura Lietuvas pilsētā Biržos, kur tas pavadīs 15 minūtes. Katru dienu plānoti trīs reisi gan no Rīgas, gan no Daugavpils ar atiešanas laiku pulksten 7, pulsten 12.30 un pulksten 17.30.