Satiksmes ministrija (SM) rosinājusi no iepriekš Skanstes tramvajam paredzētā Eiropas Savienības (ES) finansējuma 49 miljonus eiro novirzīt AS "Pasažieru vilciens" elektrovilcienu iegādei, pastāstīja ministrijas pārstāve Iveta Kancēna.
SM uzsākusi diskusijas ar Finanšu ministriju (FM) par iespējām pieejamo ES finansējumu novirzīt Liepājas un Daugavpils pašvaldībām tramvaju sliežu infrastruktūras attīstībai, kā arī atbalstīt jaunu pasažieru elektrovilcienu iegādi. Izvērtējot Daugavpils un Liepājas iesniegtās potenciālo projektu koncepcijas, SM sagatavojusi priekšlikumu FM par papildu Kohēzijas fonda finansējuma, katrai no pašvaldībām novirzot 10 miljonus eiro tramvaju infrastruktūras turpmākai attīstībai.
Lai varētu turpināt SM priekšlikuma tālāku virzību un uzsāktu argumentētas sarunas ar Eiropas Komisiju (EK), vispirms ir jānoslēdz diskusijas ar FM un jāsaņem valdības konceptuāls atbalsts konkrētai rīcībai, tādēļ SM par finansējuma izmantošanas alternatīvām un izvēlēto risinājumu informēs Ministru kabinetu (MK), sagatavojot un virzot izskatīšanā MK attiecīgu informatīvo ziņojumu.
SM joprojām par prioritāru uzskata "Pasažieru vilciena" jauno elektrovilcienu iegādi, projektam ir augsta gatavības pakāpe un tā rezultātā paredzams būtisks pienesums ES fondu programmas "Izaugsme un nodarbinātība" mērķu sasniegšanai. SM ierosinātais priekšlikums paredz elektrovilcienu iegādei novirzīt 49 miljonus no pieejamā ES finansējuma.
FM pārstāvis Aleksis Jarockis sacīja, ka tas, vai tiks īstenota iecere Skanstes tramvajam paredzēto ES finansējumu novirzīt Liepājas un Daugavpils pašvaldībām tramvaju sliežu infrastruktūras attīstībai, kā arī jaunu pasažieru elektrovilcienu iegādei, ir atkarīgs no SM sagatavotās argumentācijas šim projektam, kas SM kā par nozari atbildīgajai ministrijai ir nopietni, kvalitatīvi un operatīvi jāsagatavo.
Jarockis skaidroja, ka attiecīgās ieceres īstenošanai ir nepieciešams arī EK akcepts, jo tie ir grozījumi darbības programmā. Šī iemesla dēļ jāsagatavo informāciju par dažādiem projekta raksturlielumiem, tostarp rezultatīvajiem rādītājiem un ekonomisko atdevi. FM ar šo informāciju iepazīsies, lai to varētu saskaņot ar EK un to varētu akceptēt valdība.
"Pēc tam, kad SM visu iepriekš minēto informāciju sagatavos, FM nekavējoties to visu izvērtēs no ekonomiskās atdeves un projekta lietderības viedokļa un sniegs savu atzinumu," sacīja Jarockis, piebilstot, ka FM nekavēsies pie šī jautājuma risināšanas, apzinoties projekta nozīmi Latvijas sabiedrībai un ierobežojošo plānošanas perioda termiņu ES fondu projekta realizācijai.
Viņš teica, ka FM ir apkopojusi ne tikai SM, bet arī visu citu nozaru ministriju vēlmes un ieceres attiecībā uz ES fondu finansējuma rezervēm un atlikumiem. Taču par kāda konkrēta projekta īstenošanu un finansējuma pārdali par to atbildīgajai ministrijai ir jāsagatavo detalizēta informācija, ko FM izanalizēt, lai to būtu iespējams saskaņot ar EK.
Jau vēstīts, ka "Pasažieru vilciens" 241,889 miljoni eiro vērto līgumu ar Čehijas uzņēmumu "Škoda Vagonka" ("Škoda") par elektrovilcienu piegādi varēs slēgt pēc tam, kad valdība apstiprinās iepirkuma finansējumu. Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) 3.jūlijā noraidīja Spānijas uzņēmuma "Patentes Talgo S.L." ("Talgo") sūdzību par "Pasažieru vilciens" elektrovilcienu iepirkumu un atļāva slēgt līgumu ar "Škoda".
IUB lēmumā teikts, ka "Talgo" iesniegums par "Pasažieru vilciena" rīkotās sarunu procedūras rezultātiem ir nepamatots, tāpēc nav pamata atcelt šo lēmumu. IUB atļāvis "Pasažieru vilcienam" slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā "Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība" izraudzīto uzvarētāju "Škoda" un atstājis spēkā iepirkuma komisijas lēmumu par sarunu procedūras rezultātiem.
"Pasažieru vilciena" iepirkumā par 32 jaunu elektrovilcienu ražošanu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi sacentās četri pretendenti - "Škoda", "Talgo", Šveices kompānijas "Stadler" Polijas meitasuzņēmums un Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF).
Sākotnēji "Pasažieru vilciens" par uzvarētāju atzina "Talgo", kura piedāvātā līgumcena bija 225,303 miljoni eiro. Taču divi iepirkuma dalībnieki - "Škoda" un CAF iesniedza IUB sūdzības par sarunu procedūru.
Izskatot sūdzības, IUB aizliedza "Pasažieru vilcienam" slēgt līgumu ar "Talgo" par elektrovilcienu piegādi, savukārt, atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, "Pasažieru vilciens" nolēma iegādāties vilcienus no "Škoda", kura piedāvātā līgumcena ir 241,889 miljoni eiro, ietverot vilcienu ražošanu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi, rezerves daļu fonda piegādi pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācības.
Iepirkuma konkursā uzvarētājs tika mainīts, jo "Pasažieru vilciens" ņēma vērā IUB ieteikumus par to, ka jāizvērtē cita elektroenerģijas cena. Pārvērtējot vilcienu izmaksas dzīves ciklā, izdevīgākais piedāvājums bija "Škoda". "Talgo" piedāvātā cena bija lētāka, taču vilcienu apkopes un uzturēšanas izmaksas 35 gadu ciklā "Škoda" bija mazākas, līdz ar to mazākas arī kopējās izmaksas.
"Talgo" iesniedza IUB sūdzību par sarunu procedūrā izvēlēto uzvarētāju. Izskatot sūdzību, birojs 2019. gada marta beigās aizliedza "Pasažieru vilcienam" slēgt iepirkuma līgumu ar "Škoda" un uzdeva atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par sarunu procedūras rezultātiem. Tāpat IUB uzdeva "Pasažieru vilcienam" novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus.
"Pasažieru vilciens", ņemot vērā IUB lēmumā pausto un pārvērtējot elektrovilcienu iepirkuma konkursa pretendentu piedāvājumus, šogad maija beigās par uzvarētāju vēlreiz atzina "Škoda".
"Pasažieru vilciens" ir izveidots 2001. gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš "Pasažieru vilciens" 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008. gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.
"Pasažieru vilciena" apgrozījums pagājušajā gadā bija 69,846 miljoni eiro, kas ir par 5,5% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās par 4,8% un bija 978 058 eiro, liecina "Firmas.lv" informācija.
Gada pārskata vadības ziņojumā norādīts, ka 2018. gadā veikti kopumā 5,74 miljoni vilcienu kilometru, kā arī pārvadāts 18,1 miljons pasažieru, kas ir par 4,3% vairāk nekā 2017. gadā.