Pašvaldības uzņēmums "Rīgas satiksme" (RS) ir mainījis sākotnējo nostāju neatmaksāt Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (CFLA) 450 tūkstošus eiro, kas bija jāatmaksā pēc līguma laušanas par Skanstes tramvaja projekta īstenošanu, un tagad norit sarunas par parāda atmaksas grafiku, portālu "Delfi" informēja CFLA Komunikācijas un klientu apkalpošanas nodaļas vadītāja Daiga Reihmane.
Pēc tam, kad 2.maijā CFLA pieņēma lēmumu izbeigt līgumu ar RS par Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansētā Skanstes tramvaja projekta īstenošanu, RS tika pieprasīts līdz 3.augustam atmaksāt aģentūrai 451 304 eiro, ko CFLA bija uzņēmumam jau izmaksājusi par projekta ietvaros veiktajām darbībām.
Sākotnēji RS paziņoja, ka, ja CFLA vēlēsies atgūt projekta laikā izmaksātos līdzekļus, tai būs jāvēršas tiesā Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā, jo uzņēmuma ieskatā, nav neviena fakta, ka "kaut vienā ar šo projektu saistītajā iepirkumā būtu korupcijas pazīmes". Savukārt CFLA pauda cerību, ka RS racionāli izvērtēs apstākļus un mainīs sākotnējo nostāju neatmaksāt tai piešķirto finansējumu Skanstes tramvaja projekta īstenošanai. CFLA bija gatava diskutēt ar uzņēmumu un vienoties par naudas atmaksas grafiku.
Ceturtdien jeb divas dienas pirms 3. augusta termiņa RS Klientu apkalpošanas un komunikācijas daļas vadītājs Viktors Zaķis portālam "Delfi" apstiprināja, ka ""Rīgas satiksme" atrodas sarunu procesā ar CFLA", no plašākiem komentāriem atturoties.
Piektdien pēcpusdienā CFLA pārstāve Reihmane portālam "Delfi" apstiprināja, ka RS nostāja ir mainījusies un tiešām notiek sarunas par parāda atmaksas grafiku. "Nav vairs principiālas nostājas, ka neatmaksās. Mums galvenais ir naudu atgūt," sacīja Reihmane piebilstot, ka atmaksas grafika iesniegšana tiek gaidīta tuvākajā laikā. Pagaidām viņa nevarēja informēt, kādā termiņā un kādas summas tiks atmaksātas.
Jau ziņots, ka CFLA, izvērtējot RS iesniegto informāciju un skaidrojumus, projekta aktualizēto rīcības plānu par projekta ieviešanas riskiem, CFLA rīcībā esošos auditorfirmas SIA "Ernst & Young Baltic" ziņojumus, kā arī citu pieejamo informāciju par RS darbību un balstoties uz šo analīzi, pieņēma lēmumu vienpusēji izbeigt līgumu par Skanstes tramvaja projekta īstenošanu.
"Pamatojumā savam lēmumam norādām uz nepieļaujami augstajiem riskiem, kas faktiski izslēdz iespēju realizēt projektu atbilstoši plānam un projekta izdevumus deklarēt Eiropas Komisijai (EK). Pašreiz jau vairs nav iespējams nodrošināt visu projektā paredzēto darbību veikšanu – saskaņojumus, iepirkumus, būvdarbus, tramvaju iegādi utt., lai iekļautos paredzētajā termiņā un sasniegtu plānotos rezultātus. Turklāt uzņēmums joprojām cīnās ar problēmām darbības organizēšanā un projekta pārvaldībā, kā arī joprojām pastāv aizdomas par iespējamu krāpniecību iepirkumos. Atgādinu, ka pret krāpšanu un korupciju fondu projektos ir "nulles tolerance". Rezumējot - viss apstākļu kopums pašreiz skaidri rāda, ka ES fondu rāmjos projekts nevar tikt īstenots," skaidroja CFLA direktors Mārtiņš Brencis.
Atbilstoši normatīvo aktu regulējumam CFLA kā sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji izbeigt ES fondu līgumu gadījumā, ja līgums par projekta īstenošanu netiek pildīts, netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai iestājas citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa iznākuma un uzraudzības rādītāju sasniegšanu.
CFLA konstatēja nesamērīgus riskus, kas ir būtiski projekta mērķu sasniegšanā: ieviešanas termiņa ievērošana un paredzēto rādītāju sasniegšana, uzņēmuma finanšu kapacitāte, lai nodrošinātu pietiekamu un nepārtrauktu finansējumu projektā plānoto darbību ieviešanai, uzņēmuma reputācija un droša, efektīva un labas pārvaldības principiem atbilstoša rīcība.
Projekta beigu termiņš bija plānots 2023. gada 31. augustā, līdz kuram uzņēmumam būtu jānodrošina jaunuzbūvētu vai uzlabotu tramvaja līniju kopējais garums 6,6 km, kā arī jāiegādājas 12 jauni zemās grīdas tramvaji.
Kopējās Skanstes tramvaja projekta izmaksas tiek lēstas 97,4 miljonu eiro apmērā, neieskaitot pievienotās vērtības nodokli. Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būtu 65,66 miljoni eiro, "Rīgas satiksmes" līdzfinansējums - 27,4 miljoni eiro un citi publiskie līdzekļi snieguma rezerves priekšfinansēšanai - 4,33 miljoni eiro.