2019. gada jūlijā, salīdzinot ar 2018. gada jūliju, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,4%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās. Ekonomikas eksperti teic, ka arī turpmākajos mēnešos turpināsies mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums.
Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 1,4%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 2,5%, autodegvielas – samazinājās par 1,7%. Finanšu ministrijā skaidro, ka mazumtirdzniecības apgrozījuma sniegums šī gada jūlijā vērtējams pieticīgi, tomēr mēnešu dati ir diezgan svārstīgi, ko ietekmē virkne faktoru gan no pārdēvēju, gan no patērētāju puses. Uzņēmumu apgrozījums turpina palielināties un šī gada septiņos mēnešos tas salīdzināmajās cenās bija par 3,0% augstāks nekā attiecīgajā periodā pirms gada.
"Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjomi pēdējos trijos mēnešos pieaug mēreni, nepārsniedzot 2% robežu. Šī gada jūlijā pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 0,4%, salīdzinājumā ar 2018. gada jūliju," norāda Ekonomikas ministrijas Analītikas dienesta vecākā eksperte Vita Skuja.
Mazumtirdzniecības nozares attīstību pozitīvi turpina ietekmēt uzlabojumi darba tirgū un līdz ar to arī augošie mājsaimniecību ienākumi – mazinās bezdarbs, kāpj algas, pie tam arī inflācija ir mērena, ļaujot algu pieaugumam uzlabot pirktspēju, nevis tikai nosegt preču un pakalpojumu sadārdzinājumu. Tā piemēram, 2019. gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo periodu, vidējā darba samaksa un pensijas apmērs bija attiecīgi par 7,8% un 8,9% augstāki. Tajā pašā laikā patēriņa cenas attiecīgajā laika periodā pieauga par 3,1%. Jāatzīmē, ka mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma kāpums šī gada jūlijā faktiskajās cenās bija jau 5,5%, kas precīzi atbilst vidējam pieaugumam pirmajā pusgadā, teic Finanšu ministrijas eksperti.
"Sagaidāms, ka arī turpmākajos mēnešos turpināsies mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums. To veicinās darba algas pieaugums un esošā situācija darba tirgū," prognozē Skuja.
FM: Mazumtirdzniecības uzņēmumu pārdošanas apjomi turpina mēreni palielināties
Mazumtirdzniecības apgrozījums šī gada jūlijā, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, samazinājies par 0,5%. Tajā pašā laikā gada griezumā mazumtirdzniecības apgrozījums turpina palielināties salīdzinoši mērenāk nekā šī gada sākumā. Salīdzinājumā ar pērnā gada jūliju mazumtirdzniecības uzņēmumu pārdošanas apjoms bija vien par 1,4% augstāks, pretstatā ar 3,2% vidējam pieaugumam šī gada pirmajā pusē. Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums, salīdzinot ar pērnā gada jūliju, ir audzis gan pārtikas preču tirdzniecībā – par 1,4%, gan arī nepārtikas preču (izņemot degvielu) tirdzniecībā – par 2,5%. Savukārt degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par 1,7%.
Mazumtirdzniecības apgrozījuma sniegums šī gada jūlijā vērtējams pieticīgi, tomēr mēnešu dati ir diezgan svārstīgi, ko ietekmē virkne faktoru gan no pārdēvēju, gan no patērētāju puses. Uzņēmumu apgrozījums turpina palielināties un šī gada septiņos mēnešos tas salīdzināmajās cenās bija par 3,0% augstāks nekā attiecīgajā periodā pirms gada.
Mazumtirdzniecības nozares attīstību pozitīvi turpina ietekmēt uzlabojumi darba tirgū un līdz ar to arī augošie mājsaimniecību ienākumi – mazinās bezdarbs, kāpj algas, pie tam arī inflācija ir mērena, ļaujot algu pieaugumam uzlabot pirktspēju, nevis tikai nosegt preču un pakalpojumu sadārdzinājumu. Tā piemēram, 2019. gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo periodu, vidējā darba samaksa un pensijas apmērs bija attiecīgi par 7,8% un 8,9% augstāki. Tajā pašā laikā patēriņa cenas attiecīgajā laika periodā pieauga par 3,1%. Jāatzīmē, ka mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma kāpums šī gada jūlijā faktiskajās cenās bija jau 5,5%, kas precīzi atbilst vidējam pieaugumam pirmajā pusgadā.
Straujākais mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums jūlijā ir fiksēts mazumtirdzniecībā nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā netirgo pārtikas produktus, kopumā par 33,8% gada griezumā. Tik spēcīgs kāpums nav pārsteigums, jo līdzvērtīgi pieaugumi ir fiksēti jau kopš pērnā gada septembra. Pagājušā gada augusta beigas Rīgā durvis vēra mājokļu labiekārtošanas preču veikals IKEA, kas lielā mērā arī noteica visai iespaidīgu šīs preču apakšgrupas tirdzniecības kāpumu kopš pērnā gada septembrī. Šī tirdzniecības tīkla veikals Rīgā ir lielākais Baltijā, līdz ar to savu artavu mājokļu labiekārtošanas preču tirdzniecībā kāpumā nodrošina arī ārvalstu viesi no tuvākajām valstīm. Ņemot vērā bāzes efektu, visticamāk mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums tuvu 30% nespecializētajos veikalos, kur tirgo nepārtikas preces, būs vēl arī šī gada augustā, bet jau sākot no rudens izaugsme piebremzēsies.
Eiropas Komisijas apkopotie patērētāju noskaņojuma indikatori Latvijā kopumā vēl arvien ir noturīgi augsti, pirmajos astoņos mēnešos pat nedaudz augstāki nekā pērnajā gadā vidēji. Tomēr interesanti šķiet dati par uzkrājumiem un patērētāju vēlmi iegādāties lielākus pirkumus. Arvien vairāk patērētāju daļu no saviem ienākumiem atvēl uzkrājumiem, tādējādi samazinot patēriņa apjomu pašreiz. Tajā pašā laikā nedaudz palielinājusies patērētāju vēlme pēc lieliem pirkumiem nākotnē, kas nozīmē, ka tiek veikti uzkrājumi pašlaik, lai iegādātos lielākas vai dārgākas preces vēlāk.
Vita Skuja: Jūlijā straujš mazumtirdzniecības pieaugums
Jūlijā mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga un pārsniedza 2018. gada jūlija rādītāju par 3,1% (neizlīdzināti dati salīdzināmajās cenās). Tas bija augstākais rādītājs pēdējo trīs mēnešu laikā, kad mazumtirdzniecības rādītāji nepārsniedza 2% kāpumu.
Līdzīgi kā iepriekš, mazumtirdzniecības izaugsmi veicināja galvenokārt nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums. Jūlijā tas pieauga gandrīz visās preču kategorijās un par 5,9% pārsniedza 2018. gada jūlija rādītāju. Nepārtikas preču mazumtirdzniecība nodrošināja lielāko devumu kopējā mazumtirdzniecībā (88%).
Nepārtikas preču kategorijā visstraujāk pieauga informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība un grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu mazumtirdzniecība. Straujāks pieaugums bija arī ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības mazumtirdzniecībā. Jau otro mēnesi pēc kārtas sarūk mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecība. Sadalījumā pa tirdzniecības vietām, visstraujākais mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums bija vērojams mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos, ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem. Pieauga arī lietotu preču mazumtirdzniecība veikalos. Par apmēram 1/3 pieauga arī mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā netirgo pārtikas produktus.
Degvielas mazumtirdzniecības apjomi ir mainīgi un pēc divu mēnešu sarukuma, šā gada jūlijā degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums nedaudz pieauga (par 1,7% gada griezumā).
Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjomi pēdējos trijos mēnešos pieaug mēreni, nepārsniedzot 2% robežu. Šī gada jūlijā pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 0,4%, salīdzinājumā ar 2018. gada jūliju.
Kopumā 2019. gada janvārī-jūlijā, mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 3% lielāks nekā 2018. gada atbilstošajā periodā.
Sagaidāms, ka arī turpmākajos mēnešos turpināsies mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums. To veicinās darba algas pieaugums un esošā situācija darba tirgū.