lāčplēsis bauskas
Foto: LETA

Konkurences padome (KP) ir atļāvusi apvienošanos, ar kuru SIA "Lāčplēša alus" iegūs izšķirošu ietekmi pār SIA "Bauskas alus" un ražotnes notekūdeņu savākšanas un attīrīšanas pakalpojumu sniedzēju SIA "Rūta M", portālu "Delfi" informēja KP.

Konkurences sargi nekonstatēja būtisku kaitējumu konkurencei, tāpēc lēma par darījuma atļaušanu.

"Lāčplēša alus" pieder SIA "Cido grupa".

"Cido grupa" un tās saistītās komercsabiedrības nodarbojas ar alus ražošanu un vairumtirdzniecību ar zīmoliem "Līvu", "Lielvārdes", "Madonas", kā arī vairumtirdzniecībā izplata alu ar starptautiskiem zīmoliem "Heineken", "Krušovice" un "Sol". Tāpat SIA "Cido grupa" un tās saistītās sabiedrības veic bezalkoholisko dzērienu ražošanu un/vai vairumtirdzniecību ar tādiem zīmoliem kā "Mangaļi", "Cido", "Zoo", "Fruts", "Frutto", "Pepsi Co", "Miranda", "7up", "Mountain Dew", "Njoy", "Fantastika", "Senču kvass" un citiem.

Savukārt SIA "Bauskas alus" nodrošina šī alus ražošanu un vairumtirdzniecību, kā arī nodarbojas ar tādu gāzētu bezalkoholisko dzērienu ražošanu un vairumtirdzniecību kā kvass, iesala dzēriens "Veselība", "Porteris", tējas sēnes dzēriens "Dr. Kombucha" un "Dr. Kambuča karkade".

Izpētes rezultātā KP secināja, ka pēc apvienošanās abu uzņēmumu kopējā tirgus daļa alus vairumtirdzniecības tirgū dažādos mazumtirdzniecības kanālos palielināsies nelielā apmērā, nepārsniedzot 5%, kas vērtējams kā nebūtisks koncentrācijas pieaugums. Savukārt "Bauskas alus" tirgus daļa bezalkoholisko gāzēto dzērienu ražošanas un vairumtirdzniecības tirgū ir ļoti maza, tāpēc padziļināti KP nepētīja bezalkoholisko gāzēto dzērienu tirgu.

Padziļināti novērtējot situāciju alus vairumtirdzniecības tirgū viesnīcu, restorānu un kafejnīcu sektorā, KP nekonstatē, ka "Lāčplēša alus" kopā ar "Bauskas alus" būtu iespēja izmantot savu tirgus varu pret esošiem tirgus dalībniekiem, ierobežojot vai kavējot potenciālo tirgus dalībnieku ienākšanu tirgū. Izvērtējot tirgus dalībnieku sniegto un KP rīcībā esošo informāciju, KP secina, ka apvienošanās rezultātā būtiski nemainīsies tirgus struktūra, kā arī neizveidosies vai nenostiprināsies dominējošais stāvoklis nevienā no ietekmētajiem tirgiem. Tāpēc apvienošanās darījums ir atļaujams.

Lai nepieļautu būtisku konkurences samazināšanos uzņēmumu apvienošanās rezultātā, apvienošanās darījumiem, kas atbilst Konkurences likumā noteiktajiem kritērijiem, nepieciešama KP atļauja. Tādējādi KP nodrošina valstisku kontroli pār tirgu koncentrēšanos, lai neveidojas tādas strukturālas izmaiņas, kuru rezultātā patērētājiem ilgtermiņā tiek ierobežotas izvēles iespējas vai preces un pakalpojumi jāiegādājas par nekonkurētspējīgu cenu.

"Bauskas alus" 2018. gadā strādāja ar 7,423 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 42% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa pieauga 2,1 reizi - līdz 1,338 miljoniem eiro.

"Bauskas alus" ir reģistrēts 1999. gadā, un tās pamatkapitāls ir 786 996 eiro.

Savukārt "Cido Grupa" ir reģistrēta 1994. gadā, un tās pamatkapitāls ir 1 117 054 eiro. "Cido grupas" kapitālā 99,99% pieder Dānijas "Royal Unibrew". Uzņēmuma produktu portfelī ietilpst sulas, nektāri un sulu dzērieni, kā arī minerālūdens, dzeramais ūdens un alus.

"Cido grupa" 2017. gadā strādāja ar 62,69 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 7,5% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas zaudējumi vairākkārt saruka un bija 165 602 eiro. Kompānijas 2018. gada finanšu rezultātu pagaidām nav publiskoti.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!