Jaunās dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projektā paredzētās Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas pārbūvē galvenais ir termiņu ievērošana un kvalitāte, intervijā aģentūrai LETA atzina par projekta īstenošanu Latvijas teritorijā atbildīgā uzņēmuma "Eiropas dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris, komentējot iespējamo ietekmi uz projektu, ņemot vērā, ka projektā piesaistītā "ReRe grupa" nonākusi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) un Konkurences padomes redzeslokā.
"Mūsu rīcībā pašlaik ir tikai publiski izskanējusī informācija. Mums savukārt ir svarīgi, lai projekts tiek īstenots paredzētajā laikā un paredzētajā kvalitātē un "Rail Baltica" ir gatavs 2026.gadā. Mūsu galvenais mērķis tiešām ir termiņu ievērošana un kvalitāte," atzina Vingris, piebilstot, ka Rīgas Centrālā stacija ir sarežģītākais un izaicinošākais projekts visā "Rail Baltica" Latvijas posmā.
Tāpat Vingris stāstīja, ka pirms līguma noslēgšanas plāns "Rail Baltica" ieviešanai Rīgas centrā pa kārtām tika prezentēts arī Eiropas Komisijā.
"Tas, ko mēs pašlaik varam vērtēt, ir līgums. Iepirkums notika divus gadus vairākās kārtās, un rezultātus visi ir akceptējuši kā atbilstošus. Mūsu galvenais partneris turklāt ir Beļģijas uzņēmums "Besix", kuriem ir liela pieredze projektu īstenošanā daudzās valstīs. Savukārt viņiem ir prakse - vienmēr komandā iekļaut arī kādu vietējo būvuzņēmumu - vieni paši viņi nekad nestrādā. Mēs paļaujamies uz viņu pieredzi, reputāciju un spējām," sacīja Vingris, piebilstot, ka "Besix" ir iesnieguši arī nodrošinājumu līguma izpildei.
"Mēs tiešām paļaujamies, ka "Besix" spēj īstenot to, ko ir apņēmušies. Iepirkumā viņi ar līdzvērtīgiem un vēl lielākiem objektiem arī apliecināja, ka šādus darbus spēj veikt," uzsvēra "Eiropas dzelzceļa līniju" valdes priekšsēdētājs.
Savukārt jautāts, vai projekta īstenošanu var ietekmēt situācija, ja "Besix" gaismā nākušo problēmu dēļ, piemēram, nolemj mainīt Latvijas partneri, Vingris atbildēja, ka jautājums kā piesaistīt partnerus un apakšuzņēmumus ir uzņēmuma kompetencē.
Jau ziņots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa tiltu, uzbērumu un Centrālās stacijas kompleksu Rīgā par 430,5 miljoniem eiro būvēs personu apvienība "Besix ReRe Group", kuru veido Beļģijas "Besix" un Latvijas SIA "ReRe būve". Arhitektu biroja "PLH Arkitekter" sadarbībā ar "Cowi" (Dānija) izstrādātais stacijas un tā apkārtnes attīstības projekta mets ietver arī 2,6 kilometrus garu Eiropas sliežu platuma dzelzceļa posmu Rīgā no Lāčplēša ielas līdz Jelgavas ielai, sešus jaunus dzelzceļa pārvadus pār Lāčplēša, Dzirnavu, Prāgas, Maskavas, Mūkusalas un Jelgavas ielu, kā arī jaunu vienu kilometru garu tiltu pār Daugavu un mazo Daugavu.
Izstrādātais projekts paredz esošā uzbēruma vietā posmā no autoostas līdz "Stockmann" universālveikalam un no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas līdz Elizabetes ielai izveidot estakādi, pa kuru turpmāk organizēt dzelzceļa satiksmi. Gājēju ērtībām tiks izbūvēti gājēju ceļi zem platformām. Rīga tiks arī pie jaunas ielas - tiks savienota Elizabetes iela ar Timoteja ielu.
Tāpat vēstīts, ka KNAB un KP septembra sākumā veica tiesas sankcionētas, neatliekamas izmeklēšanas darbības, pamatojoties uz aizdomām par iespējamu vismaz desmit lielāko būvniecības nozares uzņēmumu iesaisti noziedzīgos nodarījumos un Konkurences likuma pārkāpumos. KP vērtējot apmēram ar simt dažādiem būvobjektiem saistīto dokumentāciju.
Iespējamās nelikumīgās vienošanās savā starpā esot slēgusi virkne lielāko un zināmāko Latvijas būvuzņēmumu. Tiesībsargājošās iestādes interesējušās par projektiem, kurus īstenojuši divi no trim pērn visražīgāk strādājušajiem būvniekiem: "LNK Industries" un "RERE grupa". Tāpat zem likumsargu lupas, visticamāk, šobrīd ir "Velve", "Skonto būve", "Arčers", "Monum", "Moduls Engeneering" un "Merks".