Jelgavas novada pašvaldība neatcels novada teritorijas plānojumu 2019.–2033. gadam un gatavos pieteikumu Satversmes tiesai, apstrīdot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) vadības rīkojumu par saistošo noteikumu apturēšanu, piektdien, 27. decembrī, ārkārtas domes sēdē lēmuši novada deputāti.
Pašvaldība, izskatot VARAM paustos iebildumus par teritorijas plānojumu, uzskata tos par pamatotiem tikai vienā daļā, savukārt nepietiekami pamatotiem, lai apturētu saistošos noteikumus pilnībā.
Pašvaldības Sabiedrisko attiecību nodaļā skaidroja, ka vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Jura Pūces (AP) rīkojums ar iebildumiem uz astoņām lapām ir rūpīgi gatavots trīs mēnešu laikā, taču pašvaldībai saskaņā ar likumu divu nedēļu laikā ārkārtas sēdē ir vai nu jāpiekrīt rīkojumam saistošos noteikumus apturēt vai jāsniedz pieteikums Satversmes tiesā.
"Jelgavas novada pašvaldība, lai gan nenoliedzami apstiprina atsevišķas pieļautās kļūdas, tomēr kopumā neuzskata tās par tik būtiskām, lai pilnībā saistošos noteikumus apturētu. Tikpat lielā mērā ir tādi ministrijas iebildumi, kas raksturojami kā nepamatoti, atspēkojami un diskutējami," apgalvoja pašvaldībā.
Tāpēc vietvara izmantos likumā noteikto regulējumu, gatavojot pieteikumu Satversmes tiesai, lai tā izvērtē ministra rīkojumā ietverto argumentu samērību.
"Tieši iedzīvotāji, kas gaida izmaiņas esošajā teritorijas plānojumā, būs lielākie zaudētāji šajā situācijā. Skaidrs, ka vienīgi Satversmes tiesas lēmums var apliecināt un pierādīt, ka ministrijas iebildumi ir nesamērīgi, lai pilnībā apturētu teritorijas plānojumu," komentēja pašvaldības izpilddirektore Līga Lonerte.
Saskaņā ar likumu Jelgavas novada pašvaldībai pieteikums tiesai jāiesniedz trīs mēnešu laikā, un izpilddirektorei uzdots līdz 1. februārim domei iesniegt lēmumprojektu ar pamatojumu iebildumiem.
Iepriekš, komentējot ministrijas rīcību, pašvaldības Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Dace Kaņepone pauda, ka pašvaldība rūpīgi izvērtēs iebildumus vai norādes, taču tam nepieciešams laiks. Bet jau virspusēji iedziļinoties dokumentā, pašvaldība saredzot gan pašas kļūdas, gan to, ka no ministrijas ir pārmetumi, kas ir "nepamatoti, atspēkojami un diskutējami".
"Vienlaikus Jelgavas novada pašvaldība lieliski saprot, ka ministrija apzināti meklēs iebildumus, lai teritorijas plānojums šajā laika periodā – līdz Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pieņemšanai – netiktu apstiprināts. Šāds signāls no ministrijas puses tika saņemts jau iepriekš," apgalvoja Kaņepone.
Pašvaldības pārstāve norādīja, ka šajā situācijā cieš iedzīvotāji un uzņēmēji, kas gaida izmaiņas esošajā teritorijas plānojumā. Pēc viņas paustā, aptuveni 300 iedzīvotāju un tajā skaitā uzņēmēju ierosinājumi un iesniegumi bijuši par pamatu, kāpēc esošais teritorijas plānojums, kas faktiski vēl ir spēkā līdz 2023. gadam, tika virzīts izmaiņām.
Jau vēstīts, ka VARAM ir izvērtējusi Jelgavas novada teritorijas plānojumu un, balstoties uz konstatētajiem normatīvo aktu pārkāpumiem, pieņēmusi lēmumu par tā darbības apturēšanu.
Kā skaidro VARAM, Jelgavas novada teritorijas plānojums ar Jelgavas novada domes saistošajiem noteikumiem tika apstiprināts augustā. Pēc likumā noteiktā pārsūdzēšanas perioda VARAM veica Jelgavas novada teritorijas plānojuma izvērtējumu, pamatojoties uz saņemto privātpersonas iesniegumu ar prasību to apturēt.
Ministrija atgādina, ka teritorijas plānojuma mērķis ir nodrošināt gan ekonomisko attīstību, gan sociālo un kultūras interešu īstenošanu, kā arī vides aizsardzību. Kā vairākkārtīgi ir atzinusi Satversmes tiesa, lai teritorijas plānojums būtu tiesisks, tam, pirmkārt, jāatbilst normatīvajiem aktiem un, otrkārt, jābūt noteiktā kārtībā izstrādātam un apstiprinātam.
Tomēr izvērtējot plānojumu, ministrija konstatējusi virkni būtisku normatīvo aktu pārkāpumu, piemēram, pēc pilnveidotās redakcijas publiskās apspriešanas ir veikti labojumi teritorijas plānojuma saistošajā daļā – apbūves noteikumos.
Ir konstatētas pretrunas arī starp teritorijas plānojuma saistošajām daļām – apbūves noteikumiem un grafisko daļu. "Tā, piemēram, teritorijā, kas agrāk ir izmantota kā Sibīrijas mēra lopu kapsēta un līdz ar to tajā ir aizliegta jebkāda veida saimnieciskā darbība, grafiskajā daļā ir attēlota kā lauksaimniecības teritorija, kas, savukārt, ļauj veikt visas saimnieciskās darbības, kas atļautas lauksaimniecības teritorijā, tai skaitā, viensētas būvniecību," pamato iestādē.
Grafiskajā daļā ir lietoti apzīmējumi, kas nav skaidroti, kā arī ir apzīmējumi, kas ir skaidroti, bet nav lietoti. Vēl, neskatoties uz to, ka atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam ciemu robežas jānosaka teritorijas plānojumā, grafiskajā daļā ir attēlotas divas ciemu robežas – esošās un plānotās, kas var radīt pārpratumus, piemērojot dokumentu, uzskata VARAM.
Tāpat apbūves noteikumos ir ietvertas prasības, kas ir pretrunā ar Ministru kabineta normatīvajiem aktiem, piemēram, noteikumi paredz, ka apgriešanās laukumu veido tad, ja strupceļa garums pārsniedz 50 metrus, savukārt apbūves noteikumi pieprasa apgriešanās laukumu veidot, neatkarīgi no strupceļa garuma. Tāpat, apbūves noteikumos uzstādītas Ministru kabineta noteikumiem pretrunā esošas prasības attiecībā uz teritorijas pazemināšanu vai paaugstināšanu.
"Apbūves noteikumos lietotā terminoloģija neatbilst spēkā esošajam būvniecības regulējumam, kā arī tajos ir ietvertas prasības, kas ir citu pašvaldības saistošo noteikumu jautājums. Tāpat, izvirzītas prasības, kas uzliek iedzīvotājiem papildu slogu un ir neizpildāmas, piemēram, noteikt centralizētās ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu ierīkošanu visās ciemu teritorijās, neatkarīgi no to lieluma un iedzīvotāju skaita," lēmumu pamato ministrija.
Kopumā VARAM norāda, ka, izskatot Jelgavas novada teritorijas plānojumu, nav radusies pārliecība, ka to apstiprinot, pašvaldības amatpersonas būtu pienācīgi izvērtējušas tā atbilstību normatīvajam regulējumam.
Līdz ar to VARAM ieskatā konstatētie normatīvo aktu pārkāpumi ir pamatots iemesls, lai izdotu rīkojumu par Jelgavas novada teritorijas plānojuma apturēšanu.