Pēc ļoti vājiem rezultātiem divos iepriekšējos mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums salīdzināmās cenās Latvijā pagājušā gada novembrī ir uzrādījis pieaugumu. Tas bija par 1,7% augstāks nekā pirms gada, liecina pirmdien, 30. decembrī, publicētie Centrālās statistikas pārvaldes dati. Savukārt 2019. gada vienpadsmit mēnešos kopā nozares pieaugums bijis nedaudz spēcīgāks, pārdošanas apjomiem mazumtirdzniecībā palielinoties par 2,2%.
Jāatzīmē, ka pērn vērojamais pieaugums tirdzniecībā ir vērtējams kā vājš, ņemot vērā labvēlīgo situāciju darba tirgū. Palielinoties darba samaksai, aug iedzīvotāju ienākumi un līdz ar to arī iespējas palielināt savus tēriņus. Strādājošo reālās darba samaksas kāpums 2019. gada trīs ceturkšņos ir bijis divas reizes straujāks nekā mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums. Tomēr iedzīvotāji joprojām izvēlas savus brīvos naudas līdzekļus uzkrāt – saskaņā ar Latvijas Bankas datiem 2019. gada oktobra beigās monetāro finanšu iestāžu piesaistītie mājsaimniecību noguldījumi bija par 7,5% augstāki nekā pirms gada, veidojot 7,2 miljardus eiro. Turklāt šobrīd bezdarbs ir šīs desmitgades zemākajā līmenī, 2019. gada trešajā ceturksnī bezdarba līmenim noslīdot līdz 5,9%.
Mazumtirdzniecības pieaugumu pagājušā gada novembrī veicināja pārdošanas apjomu pieaugums nepārtikas preču veikalos, īpaši palielinoties informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībai, kultūras preču un atpūtai paredzēto preču tirdzniecībai, kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībai, kā arī apģērbu un apavu tirdzniecībai. 2019. gada vienpadsmit mēnešos mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm, atskaitot degvielu, bija par 3,8% lielāka nekā pirms gada. Tikmēr autodegvielas mazumtirdzniecība palielinājusies vien par 0,2 %.
Mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm pagājušā gada novembrī bijusi par 1,1% augstāka nekā pirms gada. Šāds kāpums, lai arī zems, ir augstāks par iepriekšējos trīs mēnešos reģistrēto, un 2019.gada vienpadsmit mēnešos kopā tirdzniecība pārtikas veikalos palielinājās par 1,2%. Kopš gada vidus mazumtirdzniecības pieaugumu pārtikas veikalos kavē tirdzniecības vājināšanās ar alkoholiskajiem dzērieniem Latvijas pierobežas reģionos. Tas atspoguļojas arī datos par pārtikas un dzērienu mazumtirdzniecību specializētajos veikalos, kur vienpadsmit mēnešos ir reģistrēts kritums 3,0% apmērā. Tikmēr pārtikas preču mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos ir palielinājusies par 1,6%.
Var secināt, ka pērn mazumtirdzniecība Latvijā attīstījusies mērenāk nekā to varētu sagaidīt, ņemot vērā darba tirgus situāciju. Tomēr gada noslēdzošajā mēnesī mazumtirdzniecības apjomu straujāku pieaugumu varētu veicināt tēriņu pieaugums saistībā ar gatavošanos svētkiem, kā arī augstāka tūrisma aktivitāte Ziemassvētku un Vecgada – Jaungada laikā.