Viņš skaidroja, ka laikā, kad valstī ir izsludināta ārkārtējā situācija saistībā ar jaunā koronavīrusa izraisītās slimības Covid-19 pandēmiju, pasažieru pārvadājumu nozare ar autobusiem un taksometriem ir smagas ekonomiskas krīzes priekšā.
Ošenieks uzsvēra, ka šajā situācijā pieņemtajiem lēmumiem jābūt pragmatiskiem un rīcībai pietiekoši straujai, ne tikai attiecībā uz vīrusa izplatības ierobežošanu, bet arī uz negatīvo seku mazināšanu pasažieru pārvadājumu jomā.
Tāpēc Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija ir vērsusies pie satiksmes ministra, aicinot nekavējoties pieņemt vairākus lēmumus un par tālāko rīcību regulāri informēt pasažieru pārvadātāju uzņēmumus.
Tostarp asociācija aicina atzīt pilsētas, reģionālos un starptautiskos sabiedriskā transporta pakalpojumus ar autobusiem kā vienus no visvairāk skartajiem transporta nozarē, kam nepieciešams tūlītējs atbalsts. Tāpat asociācija aicina noteikt kā paaugstināta riska grupu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā iesaistītos autobusu apkalpes locekļus un dispečerus.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija aicina ministru informēt, kādā kārtībā sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem tiks kompensēti papildu izdevumi saistībā ar preventīvo pasākumu Covid-19 ierobežošanai īstenošanu, kā arī piešķirt papildu finansējumu zaudējumu kompensācijas ikmēneša avansa maksājumiem.
Asociācija aicina izvērtēt racionālu reģionālo pasažieru pārvadājumu reisu slēgšanu un apmaksāt slēgto sabiedriskā transporta pakalpojuma kilometru apmēru 75% apmērā no līgumcenas, kā arī pārskatīt līgumcenu atlikušajam līguma apmēram atbilstoši faktiskajiem nepieciešamajiem pakalpojuma izdevumiem.
Tāpat ministrs aicināts izvērtēt atklāta konkursa "Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā" pārtraukšanu, ņemot vērā, ka "uzņēmumi šobrīd savas finanšu rezerves būs spiesti iesaistīt esošo līgumu izpildei ikdienas darbības nodrošināšanai, un esošajā situācijā arī autobusu ražotāju rūpnīcas šobrīd ir slēgtas", norādīja Ošenieks.
Biedrība arī aicina paredzēt Starptautisko un neregulāro pasažieru pārvadātāju uzņēmumiem finansiālu atbalstu krīzes seku pārvarēšanai.
Savukārt taksometru pārvadājumu nozarē strādājošajiem uzņēmumiem Linkaits aicināts paredzēt finansiālu atbalstu krīzes izraisīto seku mazināšanai un pakalpojumu sniegšanas prasību mazināšanu, piemēram, tādas kā oglekļa dioksīda izmešu normas automašīnām, obligāta "vaučeru" nodrošināšana lidostā "Rīga" u.c.)
Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone norādīja, ka direkcija ir lūgusi iekļaut pasažieru pārvadājumu nozari valsts atbalstāmo nozaru sarakstā. Pārvadātājiem ir jāiesniedz informācija par situāciju katrā uzņēmumā, pamatojot to, kāpēc tam ir nepieciešams papildu atbalsts uzņēmējdarbības turpināšanai un personāla atalgojuma nodrošināšanai dīkstāves laikā.
Vienlaikus viņa uzsvēra, ka uzņēmumi, kas nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumus iekšzemē, ir priviliģētākā situācijā nekā vairums citu nozaru, jo regulārie pasažieru pārvadātāji turpina saņemt zaudējumu kompensāciju jeb avansa maksājumus no valsts budžeta.
Plone arī norādīja, ka pašreiz nav pamata šos maksājumus pārtraukt, ņemot vērā, ka reģionālais sabiedriskais transports tiek un tiks nodrošināts.
"Protams, samazinot reisu skaitu, rodas dīkstāve, bet vienlaikus pārvadātājam samazinās arī tiešās izmaksas, piemēram, par degvielu un transportlīdzekļu remontu," pauda Plone.
Savukārt, runājot par konkursu "Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā", Plone norādīja, ka līgums ar pretendentiem, kuri būs ieguvuši tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus no 2021.gada, stāsies spēkā tikai 2021. gadā, līdz ar to pašreiz, 2020. gada martā, nav pamata apturēt konkursa norisi.
Plone arī aicināja Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociāciju iesniegt Autotransporta direkcijā konkrētus, argumentētus pamatojumus un piemērus, kas uzņēmumiem liek domāt, ka nākamgad varētu rasties sarežģījumi attiecībā uz sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu. Ja šādu konkrētu un nepārprotamu pamatojumu nebūs, Autotransporta direkcija turpinās vērtēt pretendentu pieteikumus.
Jau ziņots, ka līdz 14. aprīlim Latvijā saistībā ar Covid-19 izsludināta ārkārtējā situācija, šajā laikā nosakot virkni ierobežojumu, tostarp pārtraukti pasažieru pārvadājumi pāri valsts robežām, bet starptautiskie kravu pārvadājumi ir atļauti.