Pašnodarbinātie, autoratlīdzību saņēmēji un mikrouzņēmumu darbinieki pagaidām nevar pieteikties dīkstāves pabalstam, atzina Valsts ieņēmumu dienestā (VID).
Ministru kabineta noteikumi, kas paredz iespēju pašnodarbinātajiem pretendēt uz dīkstāves pabalstu, var stāties spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad tie nopublicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Ņemot vērā, ka līdz 1. aprīļa dienas beigām "Latvijas Vēstnesī" šie noteikumi vēl nebija publicēti, tie, pretēji iepriekš ziņotajam, 2. aprīlī spēkā nav stājušies un VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) ceturtdien pabalstam pieteikties nav iespējams, norādīja VID.
Tieslietu ministrijā (TM) paziņoja, - lai ar ārkārtējo situāciju saistītos tiesību aktus operatīvi padarītu pieejamus sabiedrībai, biežāk klajā nāk oficiālā izdevuma papildu laidieni. Šo dokumentu oficiālo publikāciju "Latvijas Vēstnesis" nodrošinot tūlītēji pēc to saņemšanas no iesniedzējiem - valsts institūcijām, valsts varas orgāniem, Valsts kancelejas.
Ministru kabinets otrdien, 31. martā, atbalstīja Kultūras ministrijas priekšlikumu izmaksāt dīkstāves pabalstu pašnodarbinātajiem, autoratlīdzību saņēmējiem un mikrouzņēmumu darbiniekiem. Pašnodarbinātajiem un autoratlīdzību saņēmējiem, kā arī mikrouzņēmumu darbiniekiem dīkstāves pabalsts būs 75% apmērā no līdz šim saņemtiem ienākumiem. Savukārt mikrouzņēmuma nodokļa maksātājs, kas var būt arī mikrouzņēmuma īpašnieks, varēs saņemt dīkstāves pabalstu 50% apmērā no līdz šim saņemtajiem ienākumiem. Arī šai darba ņēmēju kategorijai dīkstāves pabalsts nepārsniegs 700 eiro.
Lai pieteiktos dīkstāves pabalstam, uzņēmumam jāiesniedz VID elektroniskās deklarēšanās sistēmā līdz šā gada 25.aprīlim dīkstāves pabalsta iesniegumu par laikposmu no 2020. gada 14. līdz 31. martam un turpmāk līdz nākamā mēneša 25. datumam.
Uzņēmumam iesniegumā jānorāda krīzes skartā darba devēja nosaukums un nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs, dīkstāves periods, pamatojums par darbinieka dīkstāves iestāšanos saistībā ar apstākļiem, ko krīzes ietekmē radījis darba devējs.
Tāpat darba devējam jāsniedz informācija par darbinieku - tā vārds, uzvārds, personas kods, dīkstāves periods un konts. Ir arī jāiesniedz apliecinājums, ka darbinieks, par kuru tiek pieprasīts dīkstāves pabalsts, nav darba nespējas periodā un mēneša laikā pēc pieteikuma iesniegšanas darbinieks netiks atlaists pēc darba devēja iniciatīvas.
VID pieprasīto dīkstāves pabalstu izmaksās piecu darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas, pārskaitot pabalstu uz iesniegumā norādīto darbinieka kontu.
Kopumā Covid-19 radīto negatīvo seku mazināšanai valsts līdz šim lēmusi atvēlēt tuvu trim miljardiem eiro.