Ņemot vērā šī brīža situāciju, būtiskas izmaiņas ir notikušas arī tirdzniecības jomā, kas nozīmē, ka patērētājiem nākas mainīt savus iepirkšanās paradumus. Arvien vairāk "parastie veikali" pielāgojas esošajai situācijai un piedāvā savas preces iegādāties interneta veikalos, kā arī sociālajos medijos. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina patērētājus būt uzmanīgiem un rūpīgi izvērtēt katru piedāvājumu.
Pēdējā mēnešu laikā, kad iedzīvotāji tiek aicināti pēc iespējas mazāk uzturēties sabiedriskajās vietās, būtiski samazinās arī veikalu apmeklētāju skaits. Taču ņemot vērā mūsdienu tehnoloģiju iespējas, tieši šobrīd strauji attīstās e-komercijas tirgus, kā liecina NIC.lv dati, martā ir reģistrēts divreiz vairāk domēnu vārdu.
Pieaugot distances tirdzniecībai, šī gada martā patērētāji par veiktajiem pirkumiem interneta veikalos ir vērsušiem pēc palīdzības PTAC divreiz vairāk nekā pagājušā gada attiecīgajā periodā. Visvairāk patērētāji ir interesējušies par atteikuma tiesībām, nepiegādātām precēm, lūguši normatīvo aktu skaidrojumus kā arī ziņojuši par iespējamiem komercprakses pārkāpumiem.
Ņemot vērā pasūtījumu apjomu interneta veikalos, dažkārt komersanti nespēj preci piegādāt tik ātri kā iepriekš. Šādos gadījumos aicinām patērētājus būt saprotošiem, jo dažkārt preci nepiegādā, jo piegādes uzņēmumi ir pārslogoti, piemēram, pakomāti ir pilni un tajos nav iespējams ievietot pasūtījumu. Šādos gadījumos vispirms PTAC aicina sazināties ar komersantu, lai risinātu radušos situāciju.
Vienlaikus interneta veikaliem ir svarīgi pievērst īpašu uzmanību patērētājiem apsolītajiem preču piegāžu un pakalpojumu sniegšanas termiņiem, to nosacījumiem un citai būtiskai preču pieejamības informācijai. Ja minētais netiek ievērots, rodas patērētāju maldinājuma riski un negodīgas komercprakses pazīmes.
Papildus interneta veikaliem, šobrīd aktīva tirdzniecība norit arī sociālajos tīklos "Facebook" un "Instagram", kur tāpat kā interneta veikalos ir jābūt sniegtai informācijai par pārdevēja nosaukumu, reģistrācijas numuru un juridisko adresi, ja pārdevējs ir komersants, vai arī pārdevēja vārdu, uzvārdu un adresi, ja pārdevējs ir fiziska persona, kā arī atteikuma tiesībām un citiem distances līguma noteikumiem.
Tāpat patērētāji tiek aicināti pirms pasūtījuma veikšanas painteresēties par citu patērētāju pieredzi un atsauksmēm saistībā ar attiecīgo produktu iegādi vai sadarbību ar konkrēto pārdevēju. Īpaši uzmanīgi aicinām patērētājus attiekties pret precēm, kuras tiek reklamētas aizsardzībai pret koronavīrusu un tā izraisīto slimību Covid-19, piemēram, sejas maksas, roku dezinfekcijas līdzekļi, u.c.
PTAC ir konstatējis, ka sociālajos medijos tiek piedāvāti arī dažādi brīnumlīdzekļi, kas it kā ārstē Covid-19, tomēr atgādina, ka pret šo vīrusu zāles pašlaik nepastāv. Gadījumā, ja pircējiem ir aizdomas par pārdevēja negodprātīgu rīcību, viņi ir aicināti sniegt informāciju PTAC.
Lai arī interneta veikali būtiski atvieglo cilvēku ikdienu, PTAC aicina patērētājus būt uzmanīgiem un emociju iespaidā neveikt neapdomātus pirkumus.
PTAC aicina patērētāju iepazīties ar padomiem, lai izvairītos no negodīgiem interneta veikaliem. Interneta veikalā pieejamā veidā un skaidri ir norādīts pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, faktiskā adrese, e-pasta adrese ātrai saziņai, ir atrodams Lursoft datubāzē, pievēršot uzmanību, vai nav aktuāls maksātnespējas vai likvidācijas process.
Tāpat jāpievērš uzmanība, vai ir sniegta informācija par preces vai pakalpojuma galvenajām īpašībām un tās cenu. PTAC aicina kritiski vērtēt jebkuru apgalvojumu, kas precei piedēvē pievilcīgas īpašības. Tāpat, izvērtējot dažādus akciju, izpārdošanu vai līdzīga veida pazeminātas cenas speciālos piedāvājumus, jāpārliecinās vai ir norādīta preces sākotnējā cena un tā ir ticama.
PTAC atgādina, ka konkrētā situācija valstī un visā pasaulē ir liels izaicinājums ne tikai patērētājiem, bet arī uzņēmējiem. Aicinām būt saprotošiem, bet tajā pat laikā uzmanīgiem un zināt savas patērētāju tiesības.