Administratīvā rajona tiesa nolēmusi atstāt spēkā Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) maija beigās pieņemto lēmumu par pagaidu noregulējumu mobilo sakaru operatoram "Tele2" par negodīgas komercprakses izbeigšanu, liecina tiesas lēmums.
Tiesa lēmumu pieņēma 25. jūnijā, nosakot, ka, atbilstoši pierādījumiem, PTAC ir pamatoti nolēmis par pagaidu noregulējuma piemērošanu. Tiesa uzskata, ka tiesiskais pienākums ir samērīgs un atbilst strīda priekšmetam. Lēmums nav pārsūdzams.
"Tele2" pārsūdzēja centra 29. maijā pieņemto lēmumu par pagaidu noregulējumu par negodīgas komercprakses izbeigšanu. Pagaidu noregulējums tika pieņemts, jo "Tele2" lielam skaitam patērētāju 29. un 30. aprīlī nosūtīja īsziņas, kā arī citos veidos paziņoja, ka patērētājiem, neatkarīgi no izvēlētā tarifu plāna, no 1. jūnija uz laiku līdz gada beigām tiek sniegts jauns pakalpojums "Bezlimita internets Latvijā" par papildu maksu 2,50 eiro.
Lēmumā konstatēts, ka "Tele2" pakalpojumu lielai daļai savu klientu ir pieslēgusi automātiski, nesaņemot patērētāju aktīvi sniegtu gribas izteikumu - apstiprinājumu, tādā veidā pārkāpjot būtisku patērētāju tiesību aizsardzības principu.
Tiesa atzinusi, ka PTAC pamatoti izdarījis secinājumus par "Tele2" īstenoto negodīgo komercpraksi, jo tā ir pretrunā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumā noteikto principu, ka patērētājam jāizdara izvēle par preci vai pakalpojumu, ko tas vēlas saņemt. Tiesas ieskatā nav pamats pieslēgt pēc būtības citu pakalpojumu, kuru patērētājs nav izvēlējies un "Tele2" rīcība būtiski ietekmē patērētāja rīcību, jo tam nav iespējams pieņemt lēmumu par pakalpojuma izmantošanu, kas balstīts uz vispusīgi sniegtu informāciju.
Tiesa nolēma, ka PTAC ir pamatoti pieņēmis lēmumu par pagaidu noregulējuma piemērošanu, lai neradītu būtisku kaitējumu patērētājiem. "Tele2" turpinot īstenot neatbilstošu komercpraksi, kaitējums patērētāju interesēm ir tūlītējs, tāpēc tiesiskais pienākums ir samērīgs un mobilo sakaru operatora lūgums par lēmuma atcelšanu ir noraidīts.
PTAC informēja, ka patlaban nav saņemti jauni ziņojumi par "Tele2" rīcību bezlimita interneta pakalpojumos, bet PTAC aicina ziņot, ja patērētājiem par jūnija mēnesi saņemtajos rēķinos, bez izteiktas piekrišanas pakalpojumam ir piemērota papildu maksa 2,50 eiro apmērā par "Bezlimita internetu Latvijā".
"Tele2" sabiedrisko attiecību vadītājs Oskars Fīrmanis norādīja, ka šāds tiesas lēmums mobilo sakaru operatoru apbēdina, jo cerēja, ka lieta tiks izvērtēta nevis formāli, bet pēc būtības, kā tas šajos sociālekonomiskajos apstākļos būtu nepieciešams.
"Mūs izbrīna arī PTAC neiedziļināšanās lietas būtībā, par ko mums ir patiesi žēl. Par pārkāpumu tiek uzskatīta "Tele2" pretimnākšana klientiem, jo, veicot tarifu maiņas, pirmo reizi mobilo sakaru nozarē mēs līgumā iekļāvām papildu nosacījumu - klienti varēja izmantot iespēju atteikties no tarifu plānu izmaiņām un saglabāt savus vecos tarifu plānus. Ja pareizi interpretējam atbildīgās institūcijas nostāju, tad tā uzskata, ka klientiem ir jādod tikai viena iespēja - piekrist vai nepiekrist līguma grozījumiem, kas faktiski nozīmē pieņemt izmaiņas vai arī pārtraukt līgumu," sacīja Fīrmanis.
Viņš piebilda, ka "Tele2" tagad gaidīs PTAC gala lēmumu un tad vērtēs tālākos rīcības soļus.
Pēc Fīrmaņa paustā, šajā situācijā cietīs klienti. Viņš atzīmēja, ka pēc mobilo sakaru lietošanas apjoma redzams, ka tie klienti, kuriem ir tarifu plāni ar ierobežotu interneta datu patēriņu, patlaban, Covid-19 situācijas ietekmē, būtiski pārtērē viņu tarifu plānā pieejamos mobilos datus, kas mēnesī izmaksā papildus ap 10 eiro un vēl vairāk.
"Jaunie tarifu plānu grozījumi tika plānoti ar mērķi pasargāt klientus no lielākiem tēriņiem par mobilā interneta pakalpojumiem, taču šobrīd šo tarifu plānu grozījumu piemērošana ir apturēta," viņš uzsvēra.
Vienlaikus Fīrmanis atzīmēja, ka vairāk nekā 70% "Tele2" klientu iespēju atteikties no tarifu plānu izmaiņām, atsūtot bezmaksas īsziņu, novērtēja pozitīvi.