Otrdien, 14. jūlijā, Ministru kabinets atbalstīja valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" pamatkapitāla palielināšanu 32 422 016 eiro apmērā, uzņēmuma izdevumu kompensēšanu par dzelzceļa pasažieru pārvadājumu infrastruktūras izmantošanu 14 225 226 eiro apmērā un finanšu līdzsvara avansa maksājumu 13 011 000 eiro apmērā, portāls "Delfi" uzzināja Satiksmes ministrijā.
Lai atbalstītu VAS "Latvijas dzelzceļš" infrastruktūras uzturēšanu un attīstību, kā arī saglabātu esošās loģistikas ķēdes, Ministru kabinets atbalstīja uzņēmuma pamatkapitāla palielināšanu. Lēmuma pamatā ir Covid-19 ierobežošanas rezultātā radītās ilgtermiņa ekonomikas lejupslīdes tendences kaimiņvalstīs, prognozētais pasažieru pārvadājumu samazinājums starptautiskajā un iekšzemes satiksmē, kā arī šā gada 1. ceturkšņa kravu pārvadājumu apmēra un ar to saistīto infrastruktūras izmantošanas maksājumu samazinājums.
Pamatojoties uz šiem apsvērumiem un, lai nodrošinātu finanšu situācijas stabilizēšanu nozarē, Ministru kabinets lēma atbalstīt apropriācijas palielināšanu 32 422 016 eiro apmērā Satiksmes ministrijas programmā "Nozaru vadība un politikas plānošana" pamatkapitāla palielināšanai "Latvijas dzelzceļš".
Valsts līdzekļu finansējums ir nepieciešams, lai nodrošinātu "Latvijas dzelzceļa" īstenoto investīciju dzelzceļa infrastruktūrā finansēšanu. Finansējums paredzēts arī, lai segtu pamatsummas maksājumus iepriekšējos gados uzņemtajām kredītsaistībām investīciju projektu īstenošanai.
"Latvijas dzelzceļš" jau kopš 2019. gada rudens īsteno plašu aktivitāšu spektru, lai būtiski palielinātu uzņēmuma efektivitāti, pārskatītu un optimizētu uzņēmuma organizatoriskos un tehnoloģiskos procesus, kā arī atbilstoši tiem samazinātu darbinieku skaitu. Ir izstrādāts un apstiprināts arī jauns "Latvijas dzelzceļa" koncerna biznesa modelis, kā arī notiek aktīvs darbs pie jaunas vidēja termiņa stratēģijas izstrādes, kurš noslēgsies 1. augustā.
Reaģējot uz Covid-19 izraisīto ekonomisko lejupslīdi un nepieciešamību dalībvalstīm īstenot nozīmīgus atbalsta pasākumus Covid-19 negatīvās ietekmes mazināšanai, Eiropas Komisija ir informējusi, ka ļaus dalībvalstīm pilnībā izmantot Stabilitātes un izaugsmes pakta elastības nosacījumus. Proti, lai dalībvalstis varētu īstenot budžeta atbalsta pasākumus Covid-19 negatīvās ietekmes mazināšanai nepieciešamajā apmērā, Eiropas Komisija ļaus dalībvalstīm novirzīties no līdzšinējo fiskālo mērķu izpildes. Līdzvērtīgu elastību fiskālo nosacījumu ieviešanā paredz arī Fiskālās disciplīnas likums, skaidro Satiksmes ministrija.
Lai veicinātu krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu dzelzceļa nozarē saistībā ar Covid-19 izraisītajām negatīvajām sekām, kā arī, ņemot vērā Valsts kontroles ieteikumus un nozares plānošanas dokumentos norādīto nepieciešamību finansēt pasažieru segmentu pilnā apmērā, MK atbalstīja arī 14 225 226 eiro piešķiršanu "Latvijas dzelzceļam". Šie finanšu līdzekļi paredzēti, lai kompensētu uzņēmuma izdevumus par valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem 2020. gadā. Līdzekļi tiek piešķirti no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"
Savukārt, lai īstenotu normatīvajos aktos un Daudzgadu līgumā noteikto dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvara nodrošināšanu 2020. gadā, MK atbalstīja 13 011 000 eiro piešķiršanu Satiksmes ministrijai. Piešķirtie finanšu līdzekļi tiks izmantoti valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izdevumu segšanai.