Pērn "Latvijas Pasta" neto apgrozījums sasniedzis 96,2 miljonus eiro, tādējādi jau trešo gadu pēc kārtas pārsniedzot iepriekš vēsturiski augstāko uzņēmuma apgrozījuma rādītāju, liecina "Latvijas Pasta" auditētais 2019. gada pārskats, kura revīziju veikusi auditorkompānija "KPMG Baltics". Būtiskāko "Latvijas Pasta" ieņēmumu pieaugumu 2019. gadā veicināja izaugsme mūsdienīgajos patēriņa segmentos.
"Latvijas Pasta" neto apgrozījums 2019. gadā veido līdz šim vēsturiski lielāko rādītāju – 96,2 miljonus eiro, un tas ir par 7,1 miljonu eiro jeb 7,9% vairāk nekā 2018. gadā. "Latvijas Pasta" neto apgrozījums palielinās jau trešo gadu pēc kārtas, sākot ar 2017. gadu, kad tas pirmoreiz pārsniedza iepriekšējo "Latvijas Pasta" vēsturiski augstāko apgrozījuma līmeni – 67 miljonus eiro 2008. gadā. Savukārt "Latvijas Pasta" neto peļņa pārskata periodā veido 1,49 miljonus eiro.
"Atbilstoši aktuālajām patēriņa tendencēm "Latvijas Pasts" pārskata periodā veica būtiskus ieguldījumus nākotnes ilgtermiņa attīstības perspektīvu nostiprināšanā un pakalpojumu modernizācijā. Daļēju atdevi no šīm investīcijām, piemēram, pakomātu pakalpojumu segmentā, redzam jau 2020. gadā, kad "Latvijas Pasta" pakomātu tīkla apgrozījums trīs mēnešos pieauga vidēji par 40%. Tādējādi esam gan dažādojuši savus pakalpojumus atbilstoši klientu vajadzībām, gan vienlaikus nodemonstrējuši gatavību tirgus svārstībām, ko rada kritiskas globālās situācijas," uzsver "Latvijas Pasta" valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns.
"Latvijas Pasta" būtiskākais ieņēmumu pieaugums 2019. gadā salīdzinājumā ar 2018. gadu vērojams pamatā mūsdienīgajos pakalpojumu segmentos: pasta paku sūtījumi – par 28,6% jeb 6,5 miljoniem eiro, eksprespasta sūtījumi – par 5,4% jeb 0,3 miljoniem eiro, "Pasta norēķinu sistēmas" pakalpojumi – par 3,4% jeb 0,15 miljoniem eiro.
Pārskata periodā audzis arī "Latvijas Pasta" tranzīta pakalpojumu apjoms, ko "Latvijas Pasts" nodrošina, dažādām saņēmējvalstīm piegādājot pasaulē otras lielākās tirdzniecības platformas "Alibaba" sūtījumus no Ķīnas. 2019. gadā "Latvijas Pasts" apkalpoja 50 tranzīta sūtījumu kravu lidmašīnu. Savukārt pēc pārskata perioda beigām, 2020. gada janvārī, "Latvijas Pasts" pieņēma jau 100. pasta sūtījumu tranzīta kravu čārterlidmašīnu. 2019. gadā starptautiskās lidostas "Rīga" kravu struktūrā 6,7% veidoja tieši "Latvijas Pastā" ienākošās pasta sūtījumu tranzīta kravas, tādējādi pozitīvi ietekmējot Latvijas kopējo tranzīta struktūru.
2019. gads bija būtisks pagrieziena punkts "Latvijas Pasta" attīstībā, sperot izšķirošu soli moderna biznesa virzienā un kļūstot par Baltijas mērogā plašāko un sazarotāko sūtījumu izsniegšanas tīklu. 2019. gada 3. ceturksnī "Latvijas Pasts" iegādājās 61 pasta termināļa tīklu, būtiski paplašinot "Latvijas Pasta" servisa iespējas un klientiem sūtījumu izsniegšanu nodrošinot gan pasta nodaļās, gan ar pastnieku un kurjeru piegādēm, gan "Circle-K" degvielas uzpildes stacijās, gan arī attiecīgi pakomātos visā Latvijā. 2019. gadā un pēc pārskata perioda beigām risinās aktīvs darbs pakomātu tīkla servisa un tehnoloģisko iespēju uzlabošanai, ietilpības paplašināšanai un modernizācijai. Kopš 2020. gada marta būtiski pieaudzis pieprasījums pēc "Latvijas Pasta" pakomātu pakalpojumiem, vidēji palielinoties par 40%.
"Latvijas Pasta" turpmākajai attīstībai būtisks priekšnoteikums ir arī 2019. gada 4. ceturksnī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprinātais "Latvijas Pasta" universālā pasta pakalpojuma tarifu struktūras izmaiņu projekts, kas atbilstoši mūsdienu prasībām uzlabo pasta pakalpojumu sniegšanu un vienkāršo tarifus. Atbilstoši šim pārskata perioda lēmumam no 2020. gada 1. janvāra "Latvijas Pasts" ieviesis vienkāršotu sistēmu, kurā jebkura sūtījuma tarifu ietekmē tikai trīs faktori: sūtījuma svars, tas, vai sūtījums ir vienkāršs, ierakstīts vai apdrošināts, un ģeogrāfiskā zona, uz kuru sūtījums jānogādā. Turklāt, klientam pašam noformējot sūtījumu "Latvijas Pasta" interneta pašapkalpošanās vietnē, ierakstītu un apdrošinātu sūtījumu pārsūtīšanas tarifi ir zemāki.
2019. gadā "Latvijas Pasts" aktīvi strādāja, uzlabojot pakalpojumu ērtumu, servisu un pieejamību, kā arī radot mūsdienu patēriņam atbilstošu pakalpojumu piedāvājumu. "Latvijas Pasts" sāka piedāvāt reģistrētu – ierakstītu vai apdrošinātu – pasta sūtījumu pārvirzīšanu uz citu adresi, izmantojot "Latvijas Pasta" mobilo lietotni. Klienti – gan fiziskas, gan juridiskas personas – var no savas mobilās viedierīces pārvirzīt jebkuru reģistrētu pasta sūtījumu uz citu izvēlētu sūtījuma saņemšanas vietu Latvijas Republikas teritorijā, mainot sākotnējo piegādes adresi, kas norādīta uz sūtījuma. Jau pēc pārskata perioda beigām, 2020. gada janvārī, "Latvijas Pasts" mobilās lietotnes funkcionalitāti paplašināja vēl vairāk, atbilstoši aktuālajam pakalpojumu spektram piedāvājot sūtījumu pārvirzīt arī uz jebkuru no "Latvijas Pasta" pakomātiem.
Nodrošinot būtiskas servisa pakalpojumu daļas sniegšanu digitālajā vidē, atsakoties no funkciju dublēšanas un nevajadzīgas papīra resursu tērēšanas, "Latvijas Pasts" aicinājumus par sūtījumu saņemšanu klientiem piegādā arī mobilo īsziņu veidā. 2019. gada beigās "Latvijas Pasta" klientiem mobilo īsziņu veidā piegādātie aicinājumi veidoja 67% no kopējā aicinājumu skaita par reģistrēto sūtījumu saņemšanu.
2019. gada pavasarī "Latvijas Pasts" noslēdza vērienīgu pasta tīkla tehnoloģiskās modernizācijas projektu, visās pasta nodaļās ieviešot mūsdienīgas kases sistēmas, jaunus maksājumu karšu termināļus un ierīces, kas nodrošina klientu elektronisku parakstīšanos par reģistrēto sūtījumu saņemšanu. Līdz ar jaunajām sistēmām vairākkārt uzlabojies kopējais pakalpojumu sniegšanas un datu apstrādes ātrums, vienlaikus nodrošinot to augstāku aizsardzību pret ārējiem riskiem. Savukārt jaunākās paaudzes maksājumu karšu termināļi visās pasta nodaļās ļauj norēķināties ar bezkontakta tehnoloģijas maksājumu kartēm ne tikai pilsētās, bet arī vistālākajās reģionu nodaļās, radot vienlīdzīgu servisu visiem klientiem neatkarīgi no atrašanās vietas.
Pasaules Pasta savienības (Universal Postal Union) Eksprespasta kooperatīva (Expressmail Service Cooperative – EMS) 198 dalībvalstu konkurencē "Latvijas Pasta Eksprespasts" arī 2019. gadā atzīts par labāko kurjerpasta servisu pasaulē – tam piešķirts zelta līmeņa kvalitātes novērtējums un pirmā vieta. Eksprespasta sūtījumu piegādes rezultātus visas pasaules EMS uzņēmumos ik gadu vērtē starptautiskā auditorkompānija "PriceWaterhouseCoopers", un "Latvijas Pasta Eksprespasts" ieguvis augstāko vērtējumu visos analizētajos kvalitātes rādītājos.
Veidojot mūsdienīgu Klientu centru ar klientiem ērtiem apkalpošanas principiem un modernu infrastruktūru, 2019. gada 2. ceturksnī "Latvijas Pasts" pārgāja uz vienotu informatīvo tālruni, nodrošinot visā valstī identiskus klientu apkalpošanas standartus, klientu problēmu un jautājumu vispusīgu apzināšanu, kā arī to uzskaiti un analīzi. Attālinātās klientu apkalpošanas instrumenti – tālruņa zvani un mobilās īsziņas, e-pasta vēstules un ziņas sociālajos tīklos – līdz ar Klientu centra modernizāciju tiek apkalpoti vienuviet, tādējādi ļaujot izprast klientiem visā Latvijā būtiskos jautājumus par pasta pakalpojumiem, atrast un novērtēt nepilnību cēloņus un sniegt korektu palīdzību klientiem.
2019. gadā "Latvijas Pasts" ieguva Finanšu un kapitāla komisijas licenci maksājumu iestādes darbībai. Pārskata periodā "Latvijas Pastam" izdevās piesaistīt jaunus klientus saviem finanšu pakalpojumiem – uzņēmuma "Pasta norēķinu sistēmā" šajā periodā atvērti gandrīz 10 000 jaunu kontu. Tie ļauj saņemt algu, pensiju un citus maksājumus, veikt pārskaitījumus uz kontiem pasta nodaļās vai kredītiestādēs Latvijā un ārvalstīs, iemaksāt un izņemt no sava konta skaidru naudu, apmaksāt rēķinus.
Pēc pārskata perioda beigām, veicinot Covid-19 saslimstības novēršanu, 2020. gada 1. ceturksnī starp vairākumu valstu tika atcelti vai ierobežoti starptautisko pasažieru pārvadājumi, būtiski kavējot turpmāko pasta sūtījumu apmaiņu ar ārvalstīm, paildzinot maršrutu plānošanas un piegādes laiku. Piegādes aizkavē arī sūtījumu sastrēgumi un rindas starptautiskajās tranzīta lidostās, no kurām tos tālāk izsūta uz citām saņēmējvalstīm.
Vienlaikus "Latvijas Pasts" turpina aktīvu darbu savu pakalpojumu modernizācijā, klientservisa uzlabošanā, kvalitātes paaugstināšanā un mūsdienīgu risinājumu ieviešanā, īpašu uzmanību veltot rentabilitātes nodrošināšanai, darba organizācijas optimizācijai, procesu automatizācijai un digitalizācijai, dabas resursu taupībai. Vienlaikus daudz uzmanības arī turpmāk plānots veltīt darbinieku darba vides pozitīvai veidošanai, atalgojuma sistēmas pilnveidošanai un konkurētspējīgas motivācijas sistēmas izveidei, kas veicinās kopējo uzņēmuma mērķu sasniegšanu.