Valsts atbalsta apjoms Covid-19 krīzes mazināšanai ir sasniedzis jau 9% no iekšzemes kopprodukta (IKP), tāpēc Fiskālās disciplīnas padome (FDP) atkārtoti aicina valdību ierobežot jaunus ekonomikas stimulēšanas pasākumus un sākt domāt par pakāpenisku valsts parāda samazināšanu.
To sestajā krīzes monitoringa ziņojumā par Covid-19 ietekmi uz valsts ekonomiku un fiskālo situāciju atzinusi padome.
"2020. gada jūlijā nodokļi pamatbudžetā tika iekasēti vairāk nekā 2019. gada jūlijā. Arī speciālais budžets pildās salīdzinoši labi. Līdz ar to ar lielu varbūtību var secināt, ka nodokļu ieņēmumu zemākais punkts attiecībā pret iepriekšējo gadu Latvijai jau ir aiz muguras," portālu "Delfi" informēja FDP.
Valsts kases operatīvie dati liecina, ka valsts parāds kopš ārkārtas stāvokļa izsludināšanas martā ir pieaudzis par apmēram diviem miljardiem eiro.
FDP vērš uzmanību uz Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (ESAO/OECD) ģenerālsekretāra Anhela Gurija nesen pausto aicinājumu valstis neatkārtot kļūdas, kas izdarītas iepriekšējas finanšu krīzes risināšanai: "Pašreizējā valdību rīcība mīkstināt fiskālo normu kopumu ir pamatota, bet tomēr augsta deficīta un zema IKP rezultāts būs daudz lielāks parāda slogs. Spēcīgs fiskālais atbalsts ir vajadzīgs, taču tam būs sekas. "
"Latvijas gadījumā iepriekšējā krīzē gan netika pieļautas kļūdas, jo, tieši pateicoties toreiz īstenotajai konsolidācijas politikai, Latvija ir eirozonā un Covid-19 krīzē šodien spēj sniegt tik spēcīgu valsts atbalstu. Valdības nostāja pagaidām neplānot radikālu budžeta izdevumu samazināšanu un nesasteidzināt nodokļu reformu pilnībā atbilst OECD ieteikumiem," uzsvēra FDP priekšsēdētāja Inna Šteinbuka.
Padome jaunākajā krīzes monitoringa ziņojumā arī norāda, ka ir nepieciešams izveidot efektīvāku valsts atbalsta instrumentu piešķiršanas uzraudzību. Valsts attīstības finanšu institūcijā "Altum" šobrīd koncentrējas liela finansiālā atbildība, tāpēc labas pārvaldības un finanšu risku novēršanas nolūkā informācijai par "Altum" piešķirtajiem atbalsta instrumentiem un apstiprinātajiem projektiem ir jābūt publiski pieejamai. Tāpat ir vēlams laicīgi plānot atbalsta pasākumu un izdevumu auditu, uzsver FDP.
Ar FDP sagatavoto sesto krīzes monitoringa ziņojumu var iepazīties šeit.
FDP ir neatkarīga koleģiāla institūcija, kas izveidota ar mērķi nodrošināt fiskālās disciplīnas nosacījumu ievērošanas uzraudzību.