Pēc patērētāja sūdzības izskatīšanas un Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumu pieņemšanas, juvelierizstrādājumu tirgotājs "Jahonts" iekļauts Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) "melnajā sarakstā", liecina Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmums.
Lēmums pieņemts 7. jūlijā. Iemesls sūdzības izskatīšanai bijis neatmaksātā nauda 398,05 eiro apmērā patērētājam par līguma noteikumiem neatbilstošu gredzenu. Lēmumā sacīts, ka patērētāja prasījusi tirgotājam mainīt gredzenu pret citu gredzenu, jo esošajam gredzenam, ko iegādājusi 2019. gada 1. jūlijā, pērnā gada septembrī pārklājums sāka zaudēt savu kvalitāti un izskatu. Patērētāja sākotnēji vērsās pie juvelierizstrādājumu tirgotāja ar iesniegumu, prasot mainīt gredzenu vai izsniegt dāvanu karti. Tomēr tirgotājs norādīja, ka gredzena bojājumi radušies ārēja mehāniska spēka iedarbības rezultātā, neievērojot lietošanas noteikumus, un patērētājai piedāvāja tikai gredzena remontu, atjaunojot nogājušo rodija pārklājumu.
Tāpat "Jahonts" piedāvāja veikt gredzenam neatkarīgu ekspertīzi, vai, ņemot vērā, ka patlaban gredzens atrodas pie patērētājas, pašai patērētājai nodot gredzenu ekspertīzei. Savukārt patērētāja strīdā atzīmēja, ka gredzenu lietojusi ļoti saudzīgi, un nepiekrīt gredzena remontam, jo uzskata, ka pēc gredzena rodija pārklājuma atjaunošanas tas nesaglabāsies ilgstoši.
Vienlaikus lēmumā atzīmēts, ka, atbilstoši komisijas rīcībā esošai informācijai, tirgotājs ir rekomendējis citam patērētājam, kas ir iegādājies divus baltā zelta gredzenus, atjaunot gredzenu pārklājumu reizi gadā. Savukārt šīs sūdzības patērētāja pirms gredzena iegādes nav saņēmusi informāciju par nepieciešamību atjaunot gredzena rodija pārklājumu reizi gadā. Tāpat kompānija nav sniegusi skaidrojumu informācijas nesniegšanai vai apstrīdējusi tās sniegšanas nepieciešamību.
Tādējādi komisija secina, ka, patērētājai nesaņemot visu informāciju par gredzena īpašībām, komisijas ieskatā, saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu, gredzens uzskatāms par līguma noteikumiem neatbilstošu preci.
Lēmumā minēts, ka, atbilstoši minētajiem faktiem, kā arī tirgotāja nostājai, neapstrīdēt nepieciešamību atjaunot gredzena pārklājumu reizi gadā, komisija uzskata, ka ir pamatoti uzlikt kompānijai par pienākumu atmaksāt patērētājai naudu, kas samaksāta par gredzenu. Ņemot vērā, ka patērētāja gredzenu izmantoja neilgi - divus mēnešus -, komisijas ieskatā, patērētājai ir jāsaņem atpakaļ visa samaksātā naudu, proti, 398,05 eiro saskaņā ar 2019. gada 1. jūlija čeka kopiju.
SIA "Jahonts" valdes priekšsēdētājs Vjačeslavs Karjukovs norāda, ka kopš brīža, kad kliente pirmo reizi vērsās ar sūdzību veikalā, ir veidots abpusējs dialogs, lai situāciju risinātu. "Pirmkārt, klientei skaidrojot, ka, mūsuprāt, uz gredzena redzamais bojājums veidojies mehāniskā ceļā, nevis ražotāja vainas dēļ. Līdz ar to piedāvājām klientei veikt preces remontu un atjaunot gredzena pārklājumu. Kliente no šī piedāvājuma atteicās, pieprasot kompensēt preces vērtību. Mēs piekritām ar nosacījumu, ka produktam tiek veikta neatkarīga ekspertīze un, ja slēdziens apstiprinātu, ka gredzena bojājums ir radies ražotāja vainas dēļ, iztērēto naudu par iegādāto gredzena atmaksātu. Diemžēl kliente no mūsu piedāvājuma par neatkarīgu ekspertīzi atteicās, atkārtoti pieprasot atgriezt iztērēto naudu. Līdz ar to, ne mūsu, ne PTAC rīcībā nav neatkarīga eksperta atzinums, kas noteiktu patieso bojājuma rašanās iemeslu un ļautu PTAC izdarīt objektīvu slēdzienu," skaidro Karjukovs.
"Ar skumjām arī jāsecina, ka PTAC izdarījis lēmumu, pat neredzot bojāto produktu, bet vērtējot tikai abu pušu elektronisko saraksti. Ir apsveicama PTAC iniciatīva veidot šādu "melno sarakstu", bet es vēlos vērst uzmanību, ka pārsteidzīga uzņēmuma iekļaušana šādā sarakstā grauj uzņēmuma reputāciju. Mūsu uzņēmumā ir izstrādāti stingri klientu sūdzību izskatīšanas kritēriji un vienmēr, ja tiek konstatētas produkta kvalitātes neatbilstības ražošanas vai veikala vainas dēļ, klientam tiek kompensēti izdevumi," teic Karjukovs.
"Diemžēl PTAC izskatītajā gadījumā nav pierādīts, ka gredzena bojājums nav radies, piemēram, klientam rotaslietu neapdomīgi lietojot ikdienā. Kā zināms, tad juvelierizstrādājumiem ar rodija pārklājumu ir iespējams dabisks nodilums, kas nav uzskatāms par defektu, un tas tiek norādīts arī lietošanas instrukcijā, ko katrs klients saņem produkta iegādes brīdī. Šo situāciju varam salīdzināt ar tik vienkāršu piemēru kā kurpju iegādi – ja klients uzvelk balles kurpes un ar tām dodas pastaigā pa mežu, būtu absurdi par bojātiem apaviem vainot tirdzniecības vietu," teic Karjukovs, atkārtoti aicinot veikt neatkarīgu izstrādājuma ekspertīzi, un gadījumā, ja tās rezultātā tiks konstatēta ražotāja vaina, kompensācija preces vērtībā klientei tiks veikta.
Kā liecina "Firmas.lv" informācija, "Jahonts" 2018. gadā strādāja ar 10,064 miljonu eiro apgrozījumu un peļņu 2,354 miljonu eiro apmērā. Kompānija reģistrēta 1993. gada decembrī, un tās pamatkapitāls ir 455 252 eiro. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir Vjačeslavs Karjukovs.