"Tallink" internetveikals Latvijā savu darbību uzsāka pirms diviem gadiem, 2018. gada vidū, bet Covid-19 pandēmijas ietekmē šim segmentam tagad pievērsta pastiprināta uzmanība. Savukārt, Tallinas ostā, kur ieziemoti vairāki "Tallink" kuģi, attīstīts pat "peldošā universālveikala" koncepts uz kuģa "Silja Europa".
Lēmums par to, ka jāpiedāvā iegādāties preces ne vien uz kuģiem, bet arī internetā, uzņēmumā pirms diviem gadiem pieņemts, ņemot vērā gan pieprasījumu, gan arī iepirkšanās paradumu tendenču izmaiņas, kad, attīstoties digitālai jomai un e-komercijai, arvien vairāk tirgotāju pasaules mērogā pārnes savu darbību tiešsaistes vidē. "Arī "Tallink" šajā ziņā nav izņēmums. Covid-19 pandēmijas ietekmē šim segmentam tiek pievērsta pastiprināta uzmanība, attīstot iespējas, piedāvājumus, kas klientiem būtu pievilcīgi," portālam "Delfi" stāsta uzņēmuma pārstāve Esēnija Zīriņa.
"Tallink" e-veikala segments ir izveidots un attīstīts visos "Tallink" darbības tirgos, tostarp Igaunijā, Zviedrijā, Somijā un Latvijā. Turklāt Igaunijā, kur Tallinas ostā tagad ieziemoti vairāki "Tallink" kuģi, ir attīstīts arī "peldošā universālveikala" koncepts uz kuģa "Silja Europa", kur visiem interesentiem ir iespēja nedēļas nogalēs doties uz kuģi un iepirkties kuģa veikalos, atpūsties un ieturēt maltīti kuģa restorānos. "Tas viss notiek, kamēr kuģis stāv ostā," stāsta Zīriņa. Šāds iepirkšanās nedēļas nogales pasākums ir ieplānots arī šajā nedēļas nogalē. Plāni gan tiek veidoti, ņemot vērā pandēmijas situācijas attīstību un ieviestos jaunos ierobežojumus, ja tādi ir, viņa piebilst.
Jautāta, cik lielu finansiālu pienesumu interneta tirdzniecība sniedz "Tallink, Zīriņa informē: ""Tallink Grupp" apgrozījuma struktūra kopumā veidojas šādi: aptuveni 55% no kopējā apgrozījuma ir kuģa restorānu un veikalu pārdošana, 26% - biļešu tirdzniecība un 13% - kravu pārvadājumi, 6% - citi pakalpojumi. Minēto 55% segmentā ir arī "Tallink" e-veikalu apgrozījums." Viņa gan piebilst, ka šis sadalījums neattiecas lokāli uz AS "Tallink Latvija", kur apgrozījuma apjoma struktūra ir citāda.
Zīriņa stāsta, ka visos "Tallink" e-veikalos un kuģa veikalos preces pastāvīgi tiek papildinātas. Tāpat darbs turpinās ar jauniem sadarbības partneriem. Šobrīd "Tallink Grupp" sadarbojas ar vairāk nekā 800 partneriem. "Tallink" veikalos ir pārstāvētas aptuveni 1 000 zīmolu preces. "Jāņem vērā, ka ar katru piegādātāju tiek slēgts atsevišķs līgums, kurā tiek atrunātas preču tirdzniecības vadlīnijas, tostarp paredzot, vai preces ir atļauts tirgot e-vidē, uz kuģa un/vai uz sauszemes," stāsta uzņēmuma pārstāve.
Īpaši iecienīts klientu vidū ir parfimērijas un dabīgās kosmētikas segments, kas veikalā pārstāvēts visplašāk – piemēram, 2020.gadā ir pārdots aptuveni 2 500 litru smaržu un parfīmu. Savukārt, saldumu segmentā ir pārdots vairāk nekā 6 500 kilogramu konfekšu, šokolādes, karameļu un citu saldumu.
Taujāta, kā "Tallink" šobrīd kopumā raugās uz Latvijas tirgu un iespēju tajā atsākt plašāku darbību, Zīriņa norāda: "Kā jau vairākos paziņojumos minēts, Covid-19 ietekme uz "Tallink" darbību ir milzīga. Vairāku mēnešu garumā tiek pastāvīgi meklēti risinājumi, lai turpinātu darbību visos uzņēmuma tirgos, kā arī samazinātu pandēmijas rezultātā radušos zaudējumus.
Pasliktinoties pandēmijas situācijai visā Baltijas jūras reģionā, kā arī valstīs ieviesto ceļošanas ierobežojumu dēļ, septembrī tika pārtraukta Rīga-Helsinki līnijas darbība. Uz Stokholmu tiek nodrošināti tikai speciālie reisi ar izbraukšanu no Rīgas vienu reizi nedēļā.
Šobrīd ir grūti prognozēt, kā situācija attīstīsies un kāda būs ceļošana pēc Covid-19 pandēmijas. Uzņēmums arvien turpina meklēt risinājumus efektīvai darbības turpināšanai. Indikatīvi ir paredzēts atjaunot kuģa "Romantika" satiksmi starp Rīgu un Stokholmu 2021. gada pavasarī. Tāpat, sākot ar nākamā gada pavasari, ir doma atjaunot satiksmi no Rīgas uz Helsinkiem ar kuģi "Isabelle". Tomēr, kā jau tika minēts, šie ir tikai indikatīvie plāni un tie var mainīties, mainoties situācijai kopumā.
Svarīgi piebilst, ka AS "Tallink Grupp" valdes priekšsēdētājs Pāvo Negene ir uzsācis un turpina sarunas ar Latvijas valsts valdības pārstāvjiem, Rīgas domi un Rīgas Brīvostu par iespējām darbības turpināšanai Latvijā ar visu iesaistīto pušu atbalstu un aktīvu iesaisti."
AS "Tallink Latvija" darbinieku skaits kopš pavasara ir samazinājies par 91%.
"Tas ir milzīgs kritums, kāds vēl līdz šim nav pieredzēts. Šobrīd uzņēmumā (AS "Tallink Latvija" ) strādā mazliet vairāk nekā 60 darbinieku," informēja Zīriņa.
Arī citos "Tallink Grupp" darbības tirgos notiek kolektīvā atlaišana un darbinieku skaits tiek būtiski samazināts. Šis un citi pasākumi tiek īstenoti, lai uzņēmums samazinātu radušos zaudējumus.