"Ņemot vērā pandēmijas izraisītās izmaiņas, šis gads noteikti bijis citādāks nekā iepriekšējā sezona. Tā kā visas vasaras laikā netika organizēti lielie publiskie masu pasākumi, kā arī tūristu skaits krietni samazinājās, redzam skrejriteņu kopējās aktivitātes samazināšanos par aptuveni 20%, salīdzinot ar iepriekšējā gada vasaras sezonu. Tajā pašā laikā aktivitāte ir pieaugusi tieši pilsētas iedzīvotāju vidū, kuri aktīvāk sākuši izmantot skrejriteņus, kam iemesls varētu būt arī piesardzība un nevēlēšanās izmantot sabiedrisko transportu," stāsta "Fiqsy" vadītājs un līdzīpašnieks Māris Avotiņš.
"Ņemot vērā visus apstākļus, sezonu vērtējam pozitīvi, jo līdzās koplietošanas elektroskrejriteņu nomai uzsākām piedāvāt arī elektroauto, nepilnu trīs mēnešu laikā palielinot kopējo "Fiqsy" lietotāju skaitu par 25%," viņš piebilst.
"Šo gadu varam vērtēt kā veiksmīgu. Redzējām, ka pieprasījums pēc šāda pakalpojuma aug, un vasarā sākām piedāvāt elektriskos skrejriteņus arī ārpus Rīgas – Daugavpilī, Jūrmalā un Liepājā, lai nodrošinātu mobilitātes iespējas arī reģionos. Kopumā pasaulē "Bolt" skrejriteņi nonāca 45 jaunās pilsētās," stāsta "Bolt" reģionālais vadītājs Latvijā Kārlis Ķezberis.
Covid-19 vistiešāk ietekmēja pašas sezonas sākumu, jo tika aizkavētas skrejriteņu piegādes ķēdes, viņš norāda. "Iepriekšējā sezonā bija izteikti jūtams tūristu īpatsvars lietotāju vidū, jo vietējā tirgū pakalpojums bija jauns, vietējie lietotāji ar to vēl nebija tik labi pazīstami. Taču šogad skrejriteņi jau bija kļuvuši par brīvi pieejamu un saprotamu transportlīdzekli vietējiem iedzīvotājiem, tādēļ tūristu iztrūkums nebija tik ļoti jūtams," viņš spriež.
Arī elektroskrejriteņu koplietošanas platformas "Atom" vadītājs Artūrs Burņins vērtē, ka kopumā sezona bijusi veiksmīga, neskatoties uz tūristu trūkumu. "Protams, braucienu skaits bija zemāks nekā 2019. gadā, bet "Atom" šogad neattīstīja šo biznesa virzienu un fokusējas uz tehnoloģijas izstrādi, kas arī ir mūsu pamatdarbība." Skrejriteņi Rīgā (ap 50) "Atom" kalpo testa nolūkiem, lai varētu izanalizēt un iztestēt IT sistēmas, savukārt "Atom Mobility" tehnoloģijas jau tiek izmantotas 15 valstīs.
Savukārt, "CityBee" šogad Rīgā nepiedāvāja skrejriteņu nomu. "Tos katru gadu iepērk no jauna, bet šogad Covid-19 krīzes dēļ nebija iespējamas piegādes, tāpēc tika izlaista sezona. Par nākamo gadu un plāniem vēl pāragri runāt," skaidroja uzņēmuma pārstāve Inese Ozoliņa.
Ir, ko izvēlēties
Gan Rīgā, gan citās Latvijas pilsētās pieejami vairāki simti "Bolt" elektrisko skrejriteņu. "Šis gads bija īpašs ar to, ka līdz lietotājiem reģionos nonāca jauns, pēc pasūtījuma izgatavots "Bolt" skrejritenis, kurš ir dabai draudzīgāks, vieglāk labojams, kā arī izturīgāks un vieglāks. Šo modeli piedāvāsim lietotājiem arī nākamgad. Un arī nākamajā sezonā izvērtēsim iespēju paplašināties gan pilsētā esošo zonu, gan reģionu robežās," informē Ķezberis.
Saskaņā ar Avotiņa sniegto informāciju šobrīd pieejami aptuveni 500 "Fiqsy" skrejriteņi Rīgā un Jelgavā, pārsvarā pilsētu centrālajā daļā. "Šogad esam iegādājušies 380 jaunus elektroskrejriteņus, kā arī plānveidīgi gatavojamies jaunajai sezonai," informē Avotiņš.
Jautāts par konkurenci, "Fiqsy" vadītājs akcentē, ka to vērtē pozitīvi: "Esam tikai par to, lai cilvēkiem būtu izvēles iespējas."
"Arī telpa un vieta, domājot par lielajām Latvijas pilsētām, ir pietiekama, lai dažādiem pakalpojumu sniedzējiem būtu bizness. Tā kā esam lauciņā, kur lielākais izaicinājums ir lauzt mītus par mikro un "zaļo" mobilitāti, ir svarīgi, ka savā starpā varam sadarboties arī ar konkurentiem, lai iedzīvotāji kopumā kļūtu aktīvāki un notiktu paradumu maiņa," spriež Avotiņš.
Arī "Bolt" pārstāvis norāda: "Ar konkurentiem sadzīvojam ļoti labi. To apliecina arī nesen izveidotā Latvijas Mobilitātes asociācija, un nevarētu teikt, ka esam saskārušies ar negodīgu konkurenci. Tirgum kopumā vēl ir vieta, kur augt, taču tas drīzāk jau būtu esošo, zināmo platformu ietvaros, nevis no jauniem spēlētājiem."
Portāls "Delfi" jau vēstīja, ka "Bolt", "Fiqsy", automašīnu koplietošanas uzņēmumi "CityBee" un "Carguru", kā arī velosipēdu koplietošanas uzņēmums "Nextbike" apvienojuši spēkus un nodibinājuši Latvijas Mobilitātes asociāciju, kuras mērķis būs veicināt mobilitātes pakalpojumu izplatību.
Savukārt, "Atom" vadītājs vērtē, ka Rīga ir koplietošanas epicentrs reģionā (šobrīd Rīgā ir ap 10 dažādas koplietošanas platformas). "Šobrīd ir atsevišķas tirgus nišas Rīgā, kuras nav aizpildītas, līdz ar to redzu iespēju jaunu spēlētaju ienākšanai ar citu pieeju vai citiem braucamrīkiem. Protams, kopumā Latvijā ir daudzas vietas, kur šāds pakalpojums vēl nav piedāvāts, līdz ar to iespējas noteikti ir," vērtē Burņins.
"Fiqsy" elektroskrejriteņu nomas cena šogad nav mainījusies. Savukārt, "Bolt" pārstāvis informē, ka šogad, lai veicinātu skrejriteņu pieejamību, cenas īsākiem braucieniem bijušas zemākas nekā iepriekšējā sezonā, kā arī ieviesta skrejriteņu abonēšana "Skrejriteņu plāns", ar kuru lietotājiem ir iespēja par konkrētu summu izmantot skrejriteņu pakalpojumu neierobežotu reižu skaitu vienu pilnu dienu vai arī līdz 40 minūtēm dienā uz nedēļu vai mēnesi ilgu periodu.
Mūžs – vairākas sezonas
Runājot par to, cik ilgs ir viena nomas elektroskrejriteņa mūžs, "Fiqsy" vadītājs stāsta: "Varētu teikt, ka tās ir divas sezonas (viena sezona var ilgt aptuveni 7 mēnešus). Tiesa gan, runājot par lietotāju paradumiem, varam piezīmēt, ka cilvēki kopumā kļuvuši atbildīgāki un arī pakalpojuma lietošanas stils ir kļuvis mierīgāks un atbildīgāks."
Ķezberis teic, ka jaunajiem "Bolt" skrejriteņiem aprēķinātais kalpošanas laiks ir 36 mēneši, jo konstrukcija nodrošina plašākas iespējas remontam.
Arī Burņins teic, ka nomas elektroskrejriteņa mūžs ir ļoti atkarīgs no modeļa, bet kopumā no sešiem mēnešiem līdz pat vairākiem gadiem, ja iegādājas jaunākos un izturīgākos skrejriteņus, piemēram "Acton" vai "Comodule" skrejriteņus.
Skrejriteņu nomas pakalpojuma nodrošinātāji ikdienā sastopas ar dažādu attieksmi pret savu īpašumu. "Zādzību vai vandālisma gadījumā strādājam ar varas iestādēm, lai situāciju risinātu. Kopumā šogad novērojām mazāku skaitu vandālisma gadījumu kā pagājušajā sezonā," informē "Bolt" pārstāvis.
"Ja sākotnēji novērojām zagšanas vai laušanas mēģinājumus, šobrīd var teikt, ka lietotāji kopumā ir pieraduši un godprātīgi izmanto šo pakalpojumu. Ja skrejritenis nav paņemts nomā, izmantojot aplikāciju, tas ir nobloķēts un ar to nevar braukt. Tāpat arī skrejriteņiem uzstādīta papildus drošības sistēma, kas savienota ar trauksmes sistēmu," skaidro Avotiņš.
Cīņa ar aizspriedumiem
Saskaņā ar "Fiqsy" vadītāja teikto lielākais izaicinājums joprojām ir aizspriedumu un mītu laušana, kas saistīta ar elektromobilitāti, tādēļ uzņēmums turpina lietotājiem skaidrot gan ieguvumus, kas saitīti ar izmaksu ietaupījumu un efektivitāti, gan atbildību pret vidi. "Gan pārvietojoties ar skrejriteni, gan ar elektroauto, var būtiski samazināt savas ikmēneša izmaksas, kas citkārt rastos par transportlīdzekļa uzturēšanu, stāvvietu maksu un citām saistītām izmaksām. Tāpat arī ļoti būtisks aspekts ir iespēja visiem kopā rūpēties par tīrāku vidi un dzīvi – bez gaisa piesārņojuma ar CO2 izmešiem," viņš teic.
Runājot par sabiedrības attieksmi pret elektroskrejriteņiem, "Bolt" reģionālais vadītājs Latvijā akcentē, ka, ieviešot jaunu pakalpojumu, vienmēr rodas dažādi jautājumi: "Iepriekšējā sezonā Rīgā mēs saņēmām ļoti daudz jautājumu. Taču šogad, kad cilvēki jau ir labi pazīstami ar pakalpojumu, jautājumu ir mazāk, neskatoties uz to, ka skrejriteņu un braucienu skaits ir krietni lielāks. Drošība, pārvietojoties ar skrejriteni, ir arī braukšanas kultūras jautājums, kas nešaubīgi uzlabojas laika gaitā."
Arī pēc viņa sacītā, lielākais izaicinājums ir lietotāju izglītošana un kopējās kultūras uzlabošana. Visbiežākās problēmas rodas, kad brauciena beigās lietotāji skrejriteņus novieto nevīžīgi, traucējot citiem satiksmes dalībniekiem, vai arī ar skrejriteņiem pārvietojas neapdomīgā vai nedrošā veidā, piemēram, vairāki cilvēki vienlaicīgi uz viena skrejriteņa.
Savukārt, "Atom" pārstāvis norāda uz tehnoloģiju attīstību: "Pasaulē daudz tiek runāts un investēts infrastruktūrā (lādēšanas stacijas), ikdienas darba optimizācijā (bateriju maiņa) un autonomā pozicionēšanā (tehnoloģija, kura ļauj pārvietot skrejriteni uz konkrētu punktu attalināti). Ja ar pirmo un otro punktu jau saskaramies ikdienā, tad autonomā pozicionēšana ir 2021.-2022. gada aktuālakais temats industrijā."
Elektrisko skrejriteņu sezona lielā mērā ir atkarīga no laikapstākļiem. Lai rūpētos gan par lietotāju drošību, gan skrejriteņu tehnisko kvalitāti, "Bolt" prognozē, ka pakalpojums nebūs pieejams periodā, kad novērojams sniegs vai apledojums un ielas kļūst slidenas. Arī "Fiqsy" skrejriteņu nomas nodrošinšāna tiek izvērtēta, balstoties uz laikapstākļiem, kas ir galvenais faktors, kas ietekmē pieprasījumu.
"Ņemot vērā, ka Rīgā mums ir tikai testa skrejriteņi, mēs nefokusējamies uz šo pakalpojumu kā uz biznesu, līdz ar to, kamēr cilvēki brauc, ļausim braukt. 2019. gadā beidzām sezonu decembrī, pieļauju, šogad būs līdzīgi," norāda "Atom" pārstāvis.