"Par jauna veikala atvēršanu esam domājuši jau ilgāku laiku, tas nebija spontāns lēmums," portālam "Delfi" saka īpašniece Linda Lukstiņa. "Mēs apzināmies, ka šībrīža situācija nav pateicīga jauna veikala ātram uzrāvienam, taču uz šo projektu skatāmies ilgtermiņā un esam savu biznesa riska kārti likuši uz to, ka pēc sarežģītākas ziemas atgriezīsies brīvāka cilvēku plūsma un arī vismaz daļējs tūrisms," viņa skaidro.
"Manilla" pirmais veikals darbojas Tērbatas ielā, kur ieviests arī kafijas koncepts, kas esot attaisnojis uz to liktās cerības. Tomēr "Galerija Centrs" telpas ir mazākas un kafijas koncepts jaunajā veikalā neiederas, gan ņemot vērā tā atrašanos tirdzniecības centra otrajā stāvā, gan arī tādēļ, ka blakus jau šobrīd atrodamas ļoti daudzas kafijotavas. "Neredzam iemeslu konkurēt šajā nišā," atzīst Lukstiņa.
""Galerija Centrs" piedāvājumam piekritām, jo centra atrašanās vieta atbilst mūsu vēlmei uzrunāt jaunu auditoriju. Vecrīga ir vieta, kur uzrunāt tūristus, kā arī to vietējo pircēju daļu, kam šis rajons ir tuvu sabiedriskā transporta mezgliem. Rīgas centrs darba dienās ir aktīvs un dzīvīgs. Tērbatas ielā ir pietiekami labas iespējas novietot automašīnu, bet "Galerija Centrs" pircējs noteikti ir kājāmgājējs. Tagad redzam, ka centra mīnuss ir attālinātais darbs, jo pilsētas pulsu ikdienā veido darbinieki no apkārtējiem birojiem," spriež Lukstiņa.
Jautāta, kā "Manilla" darbību ietekmējis Covid-19 uzliesmojums, viņa stāsta, ka pavasarī, kad pirmoreiz izsludināja ārkārtas stāvokli, kritums bijis būtisks, jo šķietami visā valstī dzīve apstājās. "Mums bija pretimnākošs telpu iznomātājs, kas ļāva šo mēnesi pārdzīvot bez dramatiskiem zaudējumiem, un īsi pēc ierobežojumu mazināšanas tirdzniecības apjomi atgriezās iepriekšējā līmenī. Tērbatas ielas veikalā tūrisma apsīkums nav jūtams, jo šis ielas posms arī iepriekš nav bijis iecienīts tūristu galamērķis. Protams, "Galerija Centrs" gadījumā tūristu apsīkumam ir ievērojama nozīme, jo ilgākā termiņā šajā jaunajā veikalā ceram tieši uz šī pircēju segmenta aktivitāti," viņa teic.
"Mūsu pircēju maksātspēja un noskaņojums ir labs, neesam novērojuši nekādas būtiskas izmaiņas pirkumu vērtībā vai preču izvēlē, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem. Pieņemu, ka līdz ar ceļošanas ierobežojumiem cilvēkiem arī paliek vairāk līdzekļu, ko tērēt uz vietas Latvijā," pauž veikalu īpašniece.
Viņa novērojusi, ka pieprasījums pēc veikalā tirgotajām precēm mainās katrā no sezonām: "Vasarā ir aktīvāka kāzu dāvanu sezona, tad pirktākais produkts ir oriģinālprodukts "Ziedu kastīte-apsveikums", kā arī ļoti daudz tiek pirktas kafijas krūzes un ūdens pudeles līdzņemšanai, pieprasītas ir arī brīnumsveces ciparu formā. Rudenī un ziemā pirktāko preču augšgalā nonāk plānotāji, atstarojošas uzlīmes, apsveikuma kartītes. No bērnu preču klāsta populārākās ir magnētiskās rotaļas un silikona trauku komplekti. Dāvanu papīri un saiņošana ir pieprasīti visu gadu, bet Ziemassvētku laikā veikals pārtop par mazo rūķu meistardarbnīcu."
"Manilla" veikalā var atrast arī pašmāju ražotāju preces, taču lielākā daļu preču ir no ārvalstu partneriem – Francijas, Dānijas, Vācijas, Lielbritānijas. "Covid-19 iespaidā nereti preces nav pieejamas, jo bijusi pilnībā vai daļēji apstādināta to ražošana, darījumi arī norisinās nedaudz lēnāk," stāsta Lukstiņa. "Sajūtu līmenī šķiet, ka citās valstīs darbs no mājām notiek gausāk nekā pie mums. Piegāžu laiks ir palielinājies, taču mūsu veikala sortiments ir tāds, ka pircējs to tiešā veidā tik krasi neizjūt," viņa piebilst.
Vienlaikus viņa norāda, ka sadarbības partneru vidū nav tādu uzņēmumu, kas nonākuši lielās grūtībās. "Darbs ir mainījies un daudziem pārdošana ir aktivizējusies tiešsaistē, ceru, ka tā tas saglabāsies un arī nišas uzņēmumi turpinās attīstīties," viņa teic.
Jautāta, kas ir "Manillas" lielākie konkurenti Latvijas tirgū, viņa norāda: "Koncentrējamies uz savu darbu un attīstību, lai ar savu preču un pakalpojumu klāstu, kā arī veikala atmosfēru būtu atšķirīgi. Šobrīd neredzam nevienu, ko varētu uzskatīt par tiešu konkurentu ar identisku koncepciju, taču noteikti ir daudz un dažādi netiešie konkurenti, kuriem kāda sortimenta daļa pārklājas ar "Manilla". Ir veikali, kas tirgo mājlietu aksesuārus un ir kancelejas preču veikali, kur atradīsiet arī eksluzīvākas piezīmju grāmatas, taču kopējo sajūtu veido visu produktu atlasītais stils. Vairāk līdzīgus veikalus var atrast tādās valstīs kā Anglija, Francija un ASV."
Vai "Manilla" pašu ražotās preces tiek pārdotas arī citās valstīs? "Diemžēl nē, lai gan pavasarī bijām gatavi ar savu kolekciju mēģināt iet eksporta tirgos, jau bijām uzsākuši gatavot piedāvājumus. Šis ir plāns, kuru nobremzēja pandēmija, jo esošajā situācijā sākt eksporta tirgu iekarošanu no nulles neuzskatījām par lietderīgu. Šo plānu esam atlikuši, līdz stabilizēsies situācija pasaulē un arī tirgotājiem citās valstīs būs skaidrāka nākotnes perspektīva. Iespējams, ka tieši šī plāna apturēšana pasteidzināja jauna veikala atvēršanu, ieguldot laiku un līdzekļus šādā attīstības virzienā," atzīst īpašniece.
Runājot par tirdzniecību internetā, Lukstiņa informē, ka pirkumu internetā kļūst aizvien vairāk, bet no kopējā apgrozījuma tas joprojām veido mazāk par 10%. ""Manilla" gadījumā interneta veikals ir arī kā sava veida katalogs, kurā ieskatīties, lai, atnākot uz veikalu, pircējs jau klātienē izdarītu galīgo izvēli. Novērojam, ka internetā vairāk tiek pirktas jau iepazītas un populāras preces - plānotāji vai personības attīstības kārtis. Savukārt veikalā ir vairāk spontānu pirkumu, pircējs biežāk ar acīm atrod kādu jaunu lietu, ko internetā pārlūkot ir sarežģīti milzīgā dažādu mazu preču sortimenta dēļ. Neapšaubāmi internets mums ļauj sasniegt pircējus ārpus Rīgas un priecājamies, ka šādu klientu loks palielinās," stāsta "Manilla" īpašniece.
Vaicāta par tuvākas un tālākas nākotnes biznesa plāniem, viņa stāsta, ka šobrīd procesā ir daži jauni produkti, no kuriem tuvākais un interesantākais varētu būt jauna veida plānotājs, kas nebūs piesaistīts konkrētam kalendārajam gadam. Iecerēts ap šo produktu izveidot kolekciju.
"Domu par savu kolekciju virzīšanu eksporta tirgos neesam atmetuši, gaidīsim, kad citviet Eiropā normalizēsies ikdiena un mazināsies neziņa par nākotni, visdrīzāk šis plāns netiks realizēts līdz nākamā gada rudenim," viņa norāda.
"Ja attaisnosies otrā veikala atvēršana, tad neizslēdzam iespēju paplašināties ar kādu jaunu veikalu arī ārpus Latvijas. Pagaidām joprojām esam ļoti mazs un dinamisks uzņēmums, varam savus plānus un idejas ātri un elastīgi pielāgot situācijai, kas šajā neskaidrajā laikmetā ir būtiskāk par nelokāmiem ilgtermiņa plāniem," viņa akcentē.
Savukārt, raugoties uz gaidāmajiem Ziemassvētkiem, viņa teic, ka tie noteikti būs citādāki kā ierasts, bet "kurš gan šobrīd to var precīzi prognozēt, ņemot vērā visus nezināmos faktorus".
"Ziemassvētku laiks pilnīgi visiem mazumtirgotājiem ir ļoti būtisks, jo šajā laikā tiek gūti iekrājumi tālākai attīstībai, jaunu kolekciju iegādei. Iespējams, ka tieši ārkārtas stāvokļa dēļ daudzi klienti jau šobrīd gādā dāvanas, lai decembrī par šo vairs nav jādomā. Cilvēki ir noguruši no Covid-19 ierobežojumiem, svētki vēl ir tas, kā varam iepriecināt sevi un citus, tāpēc ceram, ka vīruss būs savaldīts tik daudz, lai tos varētu svinēt vismaz ierobežotā lokā.
Mēs šobrīd plānojam piedāvāt klientiem iespēju Tērbatas ielā nodot un saņemt dāvanas saiņošanai ārpus veikala telpām, lai nenotiek drūzmēšanās iekšpusē. Būsim gatavi iedarbināt šo mehānismu," stāsta Lukstiņa.
Uzņēmums "Manilla" dibināts 2013.gada rudenī.
"Ideja par "Manillu" radās gandrīz pirms astoņiem gadiem, kad mīlestību pret papīru, papīrlietām un piezīmju grāmatām vēlējos ietērpt taustāmākā formā. Līdz tam gandrīz katra mana ceļojuma neatņemams suvenīrs bija piezīmju grāmatas, pildspalvas, kartītes un papīri, taču Rīgā neko tādu nevarēju atrast. Sākotnēji plānoju veidot savu kolekciju, taču pēc izstādes Lielbritānijā sapratu, ka tādas radīšanai vajadzēs vairāk laika un līdzekļu, bet pasaulē jau ir radīts ļoti daudz preču, ko varu sākt Rīgā piedāvāt kaut tūliņ," par biznesa pirmsākumiem stāsta īpašniece.