Šonedēļ, 16.novembra naktī, ar "Stena line" prāmi uz Liepāju atvests pirmais jaunais zemās grīdas tramvajs, ko būvē Horvātijas rūpnīcā "Končar – Electric Vehicles Inc.". Kopumā Liepājā plānota 14 šādu jaunu tramvaju vagonu piegāde, portālam "Delfi" pastāstīja SIA "Liepājas tramvajs" valdes loceklis Aigars Puks.
Šobrīd ir saskaņots grafiks par sešu jaunu tramvaju vagonu piegādi, bet noslēgtais līgums paredz, ka līdz 2022.gada sākumam Liepājā tiks piegādāti kopumā 12 jauni vagoni un dokumentācijas saskaņošanas posmā ir vēl divu tramvaju iegāde tuvāko gadu laikā.
"Šis viennozīmīgi ir priecīgs, bet arī satraucošs laiks - darbs ārkārtas situācijā. Gatavošanās jaunu vagonu iegādei sākta jau pirms vairāk nekā desmit gadiem. Pirmkārt, bija jāsagatavo esošais sliežu ceļš, jāpārbūvē atsevišķi līnijas posmi, tika arī pagarināta tramvaja līnija uz lielāko pilsētas mikrorajonu Ezerkrastu, pagarinot ceļu par 3,4 kilometriem (vienā virzienā - 1,7 kilometri)," saka Puks.
"Priecīgo brīdi diemžēl aizēno Covid-19 pandēmijas ietekme. Varam tikai prognozēt un plānot, ka tas notiks 2021.gada sākumā, kad rūpnīcas pārstāvji varēs droši ierasties Liepājā, lai sagatavotu un apmācītu SIA "Liepājas tramvajs" tehniskos darbiniekus kā arī tramvaju vadītājus darbam ar jaunajiem tramvajiem," saka Puks.
Oktobra beigās "Liepājas tramvajs" darbinieki devās iepazīšanās un sagatavošanās komandējumā uz Zagrebu – divi tramvaja vadītāji un divi tehniskie darbinieki piedalījās jaunā vagona tehniskajos testos un apmācībās. Gan tur, ievērojot drošus komunikācijas nosacījumus, gan šeit, atrodoties pašizolācijā pēc brauciena, pagaidām ir aizkavējusies gūtās pieredzes apmaiņa. Arī plānotais darbs Zagrebā bija traucēts stingrās karantīnas ierobežojumu dēļ, stāsta "Liepājas tramvajs" valdes loceklis.
Pēc viņa teiktā, šie apstākļi ietekmē arī pirmā jaunā vagona palaišanu pilsētas ielās. Plānots, ka tas notiks jaunā gada sākumā, kad Liepājā ieradīsies ražotājrūpnīcas tehniskā brigāde, piegādājot arī otru jauno tramvaja vagonu.
"Tad tiks veikti sagatavošanas darbi pasažieru pārvadājumiem ar jaunajiem vagoniem. Piemēram, ritošās daļas testi, ikdienas apkopes uzdevumi, tramvaju vadītāju apmācība un tml. Virkne tehnisku uzdevumu, kas nodrošinās ērtu un komfortablu braucienu pasažieriem. Un tieši ērtumu varu izcelt kā svarīgāko jauno vagonu priekšrocību. Līdz šim tramvaju vagoni nav bijuši piemēroti jaunajām ģimenēm ar bērnu ratiņiem, iedzīvotājiem ar kustību traucējumiem un ritošu pārvietošanās līdzekli," saka Puks.
Vienlaikus tas ir prasījis arī esošo tramvaja līniju, pieturvietu un depo pielāgošanu, atbilstoši jaunā tramvaja tehniskajiem nosacījumiem, un šie darbi faktiski ir noslēguma etapā.
Vasaras periodā notika aktīvi būvniecības darbi, lai esošo tramvaju depo, kas būvēts vēl pirms 120 gadiem, piemērotu zemās grīdas tramvaju uzturēšanai un apkalpošanai.
"Bija jāņem vērā vairāki būtiski aspekti, piemēram, ka jaunie tramvaju vagoni ir divreiz smagāki par patlaban ekspluatācijā esošajiem augsto grīdu tramvajiem. Depo pielāgošanas darbu veicām vasaras mēnešos," norāda Puks.
12 vagonu iegādes līguma kopējā summa bez pievienotās vērtības nodokļa ir 17 673 600 eiro. Viena tramvaju vagona cena attiecīgi ir 1 472 800 eiro. Līguma summā ietilpst visas izmaksas, kas saistītas ar tramvaju vagonu piegādi, kā arī apkalpošanu un remontu garantijas termiņa laikā. Šajā rudenī Liepājas pašvaldības no Kohēzijas fonda saņēma papildu 12,83 miljoni eiro vēl divu jaunu tramvaju iegādei un1,55 kilometru tramvaju līniju pārbūvei.
Patlaban pa Liepājas ielām kursē 16 tramvaji, kas ražoti pagājušā gadsimta 70.-80. gados toreizējā Čehoslovākijā un regulāri iespējami uzlaboti un pielāgoti mūsdienu pasažieru pārvadājumu prasībām, stāsta Puks.