lielveikals
Foto: Shutterstock

Konkurences padome (KP) tirgus uzraudzībā konstatēja, ka Covid-19 ārkārtējās situācijas laikā mazumtirdzniecības nozares būtiska problēma ir mazumtirgotāju darbībā, kas saistīta ar netaisnīgu un nepamatotu sankciju piemērošanu un preču atpakaļ atdošanu, informē KP.

Covid-19 ārkārtējās situācijas laikā šo nosacījumu ievērošana ir jo īpaši nozīmīga, uzsver KP. Pamatojoties uz Negodprātīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumu (NMPAL), šāda mazumtirgotāju darbība ir uzskatāma par negodprātīgu un aizliegtu.

Tirgus uzraudzības mērķis bija identificēt iespējamās mazumtirgotāju un piegādātāju savstarpējās sadarbības problēmas Covid-19 "pirmā viļņa" jeb ārkārtējās situācijas laikā no 2020. gada 12. marta līdz 9. jūnijam, padziļināti vērtējot mazumtirgotāju piemērotās sankcijas un preču atpakaļ atdošanas gadījumus.

Tirgus uzraudzībā KP konstatēja, ka mazumtirgotāju un piegādātāju sadarbības līgumos bija iekļauti atšķirīgi sankciju piemērošanas noteikumi akcijas un ārpus akcijas precēm, kā arī līgumi paredzēja konkrētu piemērojamo līgumsodu eiro naudas izteiksmē, nevis procentuālu līgumsodu, kas izrietētu no piegādes neizpildes apmēra. Tikmēr NMPAL paredz vienotas prasības sankciju piemērošanā gan akcijas precēm, gan precēm bez akcijas, tāpat atbilstīgi likumam sankciju apmērs par saistību nepienācīgu izpildi vai neizpildi īstā laikā nedrīkst būt lielāks par 10% no pamatparāda vai saistību apmēra. KP atgādina, ka piemērotajām sankcijām ir jābūt taisnīgām un samērīgām pret konkrētā darījuma pārkāpumu un paredzamajiem zaudējumiem.

KP, analizējot sadarbības līgumos iekļauto informāciju, secina, ka mazumtirgotāji ir piemērojuši sankcijas atkārtoti par pasūtīto, bet nepiegādāto preču daudzumu. KP uzsver, ka šāda mazumtirgotāju prakse, kad tiek piemērots atkārtots līgumsods par nepiegādātām precēm, nevar tikt uzskatīta par taisnīgu un pamatotu, jo īpaši Covid-19 ārkārtējās situācijas izraisītu loģistikas traucējumu rezultātā, kad ierobežojumi transporta pārvadājumu pakalpojumos ietekmē arī preču pieejamību tirgū.

Uzraudzība atklāja arī neatbilstības daudzpusējos līgumos, kas noslēgti starp piegādātāju, mazumtirgotāju un izplatīšanas pakalpojumu sniedzēju, kā arī līgumos, kas noslēgti starp piegādātāju un izplatīšanas pakalpojumu sniedzēju. KP atgādina, ka mazumtirgotāji, kas izmanto citu komersantu pakalpojumus, ir tieši atbildīgi par nolīgto darbinieku un uzņēmumu veiktajām darbībām. Tādējādi mazumtirgotāju uzdevums ir ne tikai savā darbībā ievērot normatīvos aktus, bet arī nodrošināt kontroles mehānismu un labu pārvaldību uzņēmumā, pārliecinoties, ka to piesaistītie pakalpojumu sniedzēji ievēro NMPAL noteikumus.

Attiecībā uz preču atpakaļ atdošanu, KP tirgus uzraudzībā atklāja, ka ne visi mazumtirgotāji nodrošina, lai nekvalitatīvo preču atpakaļ atdošana piegādātājiem tiktu apliecināta ar abu pušu parakstiem. KP aicina mazumtirgotājus nodrošināt preču, kas atzītas par nekvalitatīvām, izsekojamību caurspīdīgā procedūrā, tādējādi izvairoties no NMPAL prasību neievērošanas riska.

Arī turpmāk KP uzraudzīs mazumtirgotāju īstenotās darbības attiecībā uz piegādātājiem, lai tās būtu saskaņā ar NMPAL noteikto, aicinot mazumtirgotājus godprātīgi ievērot NMPAL noteikumus.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!