Vidēji pusei Baltijas valstu mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) Covid-19 ietekmē pērn krities apgrozījums, tomēr trešdaļai to ir izdevies noturēt 2019. gada līmenī, bet vēl 10% – pat audzēt, liecina “Luminor” bankas veiktā aptauja.
Lai pārdzīvotu krīzi, mazie un vidējie uzņēmumi visā Baltijā bijuši spiesti pielāgoties un pārkārtot savu darbību, visbiežāk ieviešot papildu drošības prasības, pielāgojot savu naudas plūsmu, attīstot jaunus produktus un pakalpojumus, kā arī mainot biznesa modeli.
Visbiežāk biznesa modeli nācies pielāgot mazajiem un vidējiem uzņēmumiem Latvijā (20%), taču Lietuvā pārmaiņas veikuši 17%, bet Igaunijā – 12%. Salīdzinot ar pandēmijas sākumposmu pērn pavasarī, izmaiņas uzņēmējdarbības modelī plānoja veikt gandrīz puse Latvijas mazo un vidējo uzņēmēju, Igaunijā pielāgoties situācijai bija gatavi 38% uzņēmumu, bet Lietuvā – 22%. Viens no būtiskākajiem izaicinājumiem pērn bijis saistīts ar uzņēmuma finanšu jautājumiem, arī aptaujā iezīmējas, ka vidēji katram trešajam nācās pārplānot un pielāgot finanšu plūsmu mainīgajai situācijai. Savukārt vidēji katrs ceturtais Baltijas mazais vai vidējais uzņēmums krīzes laikā sācis piedāvāt jaunus produktus vai pakalpojumus.