Datu valsts inspekcija administratīvā pārkāpuma lietas ietvaros vērtēja, vai 2020. gadā "Lursoft IT" veiktā datu apstrāde, publiskojot tīmekļa vietnē "www.lursoft.lv" personas datus saturošus dokumentus, ir atbilstoša 2020. gadā spēkā esošajam regulējumam. Inspekcija konstatēja, ka "Lursoft IT" ir veikusi prettiesisku personas datu apstrādi, publiskojot personas datus, kuri ir iekļauti Uzņēmumu reģistra reģistrācijas lietas nepubliskajā daļā.
2020. gada 7. janvārī spēkā stājušies grozījumi likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" paredz, ka reģistrācijas lieta tiek sadalīta divās daļās — publiskajā un nepubliskajā. Publiskās daļas dokumenti un līdz ar to arī personas dati ir publiski pieejami un tos var atkalizmantot, komersantam sniedzot pakalpojumus. Savukārt nepubliskās daļas dokumenti ir ierobežotas pieejamības informācija un šādas informācijas atkalizmantošana un publiska pieejamībā ir aizliegta. Līdz ar to personas datu, kuri ir iekļauti juridiskās personas reģistrācijas lietas nepubliskajā daļā, publicēšanai un vispārīgai pieejamībai nav tiesiskā pamata atbilstoši Vispārīgās datu regulas noteikumiem. Datu valsts inspekcija vērš uzmanību, ka lietas ietvaros konstatētā prettiesiskā datu apstrāde attiecas uz tiem personas datiem, kas iekļauti reģistra nepubliskajā daļā iekļautajos dokumentos. Lai arī "Lursoft IT" informāciju no Uzņēmuma reģistra ieguva līdz normatīvā regulējuma izmaiņu spēkā stāšanās brīža, turpināt personas datu apstrādi, tai skaitā publicēšanu, ja tai zudis tiesiskais pamats (tai skaitā vēsturisko informāciju), neatbilst Vispārīgās datu aizsardzības regulas noteikumiem.
Lietas ietvaros Datu valsts inspekcija konstatēja, ka "Lursoft IT", neievērojot Maksātnespējas likumā noteikto termiņu*, tīmekļa vietnes "www.lursoft.lv" Maksātnespējas reģistra datu bāzē publicēja informāciju par vēsturiskajiem fiziskās personas maksātnespējas procesiem ilgāk, nekā vienu gadu pēc ieraksta par fiziskās personas maksātnespējas procesa izbeigšanu izdarīšanas dienas, t.i., timekļa vietnē "www.lursoft.lv" informācija par vēsturiskajiem fiziskās personas maksātnespējas procesiem bija pieejama piecus gadus pēc ieraksta par fiziskās personas maksātnespējas procesa izbeigšanas izdarīšanas dienas.
Datu valsts inspekcija skaidro, lai arī "Lursoft IT" nav Maksātnespējas likuma 132. panta trešās daļas tiešais adresāts (Maksātnespēja reģistra pārzinis ir Uzņēmumu reģistrs), tam ir saistoša šīs tiesību normas būtība un tajā ietvertā likumdevēja interpretācija, vērtējot samērīgumu starp datu subjekta interesēm uz savu personas datu aizsardzību un kontroli pār saviem personas datiem un "Lursoft IT" un to klientu interesi turpināt personas datu apstrādi bez jebkādiem ierobežojumiem.
Administratīvais naudas sods 65 000 eiro apmērā piemērots, ņemot vērā aizskarto datu subjektu skaitu, publicēto personas datu apjomu, kompānijas apgrozījuma apmēru**, kā arī to, ka "Lursoft IT" pēc Datu valsts inspekcijas saņemtajām norādēm neizbeidza un neierobežoja personas datu publicēšanu uz laiku, kamēr tiek noskaidrots, vai apstrāde ir atbilstoša normatīvajam regulējumam, t.i., par iespējamu Vispārīgajai datu aizsardzības regulai neatbilstošu datu apstrādi, publicējot informāciju "Lursoft IT" tīmekļa vietnē "www.lursoft.lv".
"Lursoft IT" skaidro, ka uzņēmuma rīcībā nav Uzņēmumu reģistra lietu nepubliskās daļas dokumentu. Dokumentu dalījums publiskajā/ nepubliskajā daļā tika noteikts ar grozījumiem Likumā par LR Uzņēmumu reģistru, kas stājās spēkā pirms gada – 2020. gada 7. janvārī. "Lursoft IT" kā atkalizmantotājs no Uzņēmumu reģistra dokumentus saņēma līdz 2018. gada 1. augustam. Saeima, pieņemot Likuma grozījumus, nenoteica, ka dokumentu dalījums publiskajā/ nepubliskajā daļā būtu attiecināms uz vēsturiskajiem dokumentiem.
Paralēli "Lursoft IT" atzīmē, ka informācijai, kas ir publiskota trešajām personām, nemaz nevar noteikt ierobežotas pieejamības statusu (skatīt Informācijas atklātības likuma 5. panta sesto daļu). 2019. gada novembrī tieslietu ministrs publiski apsolīja risināt jautājumu par Uzņēmumu reģistra publiskās/ nepubliskās daļas dokumentu dalījuma principu pārskatīšanu. Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, Tieslietu ministrijas un Uzņēmumu reģistra savstarpēji noslēgtā vienošanās par sadarbību šī jautājuma risināšanā ir palikusi tikai kā apsolījums "uz papīra", jo pusotra gada laikā nav organizēta neviena sapulce, kurā šis jautājums tiktu risināts pēc būtības. Papildus "Lursoft IT" uzsver, ka šī jautājuma risināšana bija uzdota arī ar MK protokollēmumu.
"Lursoft IT" norāda, ka Datu valsts inspekcijas paziņojumā nav minēts būtisks fakts – uzņēmums jau 2018. gada septembrī vērsās pie inspekcijas ar lūgumu sniegt uzziņu, vai grozījumi Maksātnespējas likumā, kas stājās spēkā 2018. gada 1. jūlijā, ir attiecināmi arī uz "Lursoft IT" kā atkalizmantotāju. Datu valsts inspekcijas direktores Daigas Avdejanovas uzņēmuma sniegtajā uzziņā bija norādīts, ka aizliegums publiskot datus par fizisku personu maksātnespējas procesiem gadu pēc to izbeigšanas attiecināms uz Uzņēmumu reģistru. Tādēļ "Lursoft IT" nav saprotams, kāpēc Datu valsts inspekcijas kā iestādes pozīcija pēc pāris gadiem šajā jautājumā ir diametrāli pretēja iepriekš uzziņā norādītajam. "Lursoft IT" nav pamata uzskatīt, ka Datu valsts inspekcijas sniegtā uzziņa ir bijusi kļūdaina.
"Lursoft IT" uzsver, ka, sniedzot pakalpojumus, datu apstrādi veic godpratīgi, ievērojot likuma prasības, kā arī balstoties uz tiesiskās paļāvības principu. Likumdevējam un izpildvarai ir pienākums rūpēties par to, lai tiesību normas tiktu formulētas tik nepārprotami, ka tās varētu interpretēt pareizi, un šāds pienākums izriet no tiesiskās noteiktības principa.
SIA "Lursoft IT" pārsūdzēja Datu valsts inspekcijas lēmumu tiesā, kas nozīmē, ka piemērotais sods nav uzskatāms par galēju.
* Maksātnespējas likuma 132. panta trešajai daļai fiziskās personas maksātnespējas procesa lietā ierakstītās ziņas publisko maksātnespējas reģistrā fiziskās personas maksātnespējas procesa laikā, kā arī vienu gadu pēc ieraksta par fiziskās personas maksātnespējas procesa izbeigšanu izdarīšanas dienas.
** Administratīvo naudas sodu apmēra noteikšanas kritēriji uzņēmumiem un fiziskām personām pieejams https://www.dvi.gov.lv/lv/dvi