2021. gada janvārī, salīdzinot ar 2020. gada janvāri, vidējais patēriņa cenu līmenis samazinājās par 0,5%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas samazinājās par 1,4%, bet pakalpojumiem palielinājās par 1,5%.
Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2021. gada janvārī, salīdzinot ar 2020. gada janvāri, bija cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, kā arī cenu pieaugumam ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, apģērbam un apaviem.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā samazinājās par 0,1%. Būtiskākais cenu kritums bija gaļai un gaļas izstrādājumiem (-2,6%), tai skaitā cenas samazinājās cūkgaļai (-9,5%) un mājputnu gaļai (-4,9%). Lētāki bija arī svaigi dārzeņi (-4,4%), kartupeļi (-7,8%), sviests (-5,3%), kā arī kafija (-1,2%). Savukārt vidējais cenu līmenis pieauga konditorejas izstrādājumiem (+2,4%), maizei (+1,5%) un griķiem (+17,5%). Dārgāki kļuva arī svaigi augļi (+0,9%), brokastu pārslas (+10,4%), siers un biezpiens (+1,7%), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+0,9%), kā arī šokolāde (+3,1%).
Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,3%. Apģērbu cenas pieauga vidēji par 2,3%, savukārt apavu vidējais cenu līmenis kritās par 2,1%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 2,6%. Gada laikā lētāka kļuva siltumenerģija, cietais kurināmais, mājokļa īres maksa, dabasgāze, kā arī elektroenerģija. Savukārt sadārdzinājās mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 2,6%. Vidējais cenu līmenis pieauga zobārstniecības pakalpojumiem un ārstu speciālistu pakalpojumiem. Savukārt lētāki bija farmaceitiskie produkti, galvenokārt kompensējamie medikamenti.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 4,7%, ko ietekmēja degvielas cenu samazinājums par 12,6%. Dīzeļdegvielas cenas kritās vidēji par 14,6%, benzīna – par 10,4%, bet auto gāzes – par 9,4%. Vidējais cenu līmenis samazinājās pasažieru aviopārvadājumiem, ko būtiski ietekmēja Covid-19 ierobežojumi. Dārgāki kļuva pasažieru pārvadājumi pa autoceļiem, personisko transportlīdzekļu apkope un remonts.
Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 2,9%. Gada laikā vidējais cenu līmenis pieauga personālajiem datoriem, televīzijas abonēšanas maksai, žurnāliem, kā arī ziediem.
Vidējais cenu līmenis gada laikā restorānu un viesnīcu pakalpojumiem pieauga par 1,6%. Cenu pieaugumu galvenokārt noteica ēdināšanas pakalpojumi, tai skaitā vidējais cenu līmenis palielinājās ēdnīcu pakalpojumiem – par 4,3%, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem – par 1,5%, bet ātrās ēdināšanas pakalpojumiem – par 3,4%. Lētāki bija viesnīcu pakalpojumi (-9,0%).
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas samazinājās par 0,8%, ko būtiski ietekmēja cenu samazinājums autotransportlīdzekļu apdrošināšanai. Savukārt dārgāka kļuva sociālā aizsardzība un finanšu pakalpojumi.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kritums bija alum. Savukārt cenu kāpums bija stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, telekomunikāciju pakalpojumiem un tabakas izstrādājumiem.
Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,4%
2021. gada janvārī, salīdzinot ar 2020. gada decembri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,4%. Precēm vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,4% un pakalpojumiem par 0,3%. Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,4%. Būtiskākais cenu līmeņa kāpums bija svaigiem augļiem (+8,4%) un svaigiem dārzeņiem (+2,9%). Akciju noslēgumu ietekmē cenas pieauga pienam (+4,3%), miltiem un citiem graudaugiem (+4,0%), maizei (+0,8%), šokolādei (+2,1%). Akciju ietekmē cenas samazinājās cūkgaļai (-6,9%), mājputnu gaļai (-2,8%) un kafijai (-2,0%). Lētāka kļuva arī žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (-0,6%).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,4%. Akciju noslēgumu rezultātā dārgāki bija stiprie alkoholiskie dzērieni un vīns.
Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis samazinājās par 5,0%. Valstī izsludināto ierobežojumu dēļ janvārī apģērbu un apavus nebija iespējams iegādāties klātienē, līdz ar to palielinājās Covid-19 imputāciju skaits šajā grupā. Atlaižu un izpārdošanu ietekmē apģērbiem cenas samazinājās par 5,0%, bet apaviem – par 5,8%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 0,8%. Pieaugot dabasgāzes tarifiem no 2021. gada 1. janvāra, dabasgāze sadārdzinājās vidēji par 6,7%. Atkritumu savākšanas pakalpojumiem dabas resursu nodokļa pieauguma ietekmē cenas kāpa vidēji par 5,3%. Dārgāki kļuva materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi un mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi. Vidējais cenu līmenis samazinājās cietajam kurināmajam un elektroenerģijai.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis pieauga par 1,5%. Degviela kļuva dārgāka par 4,7%, tai skaitā dīzeļdegviela – par 5,8%, benzīns – par 3,9% un auto gāze – par 1,2%. Cenas samazinājās pasažieru aviopārvadājumiem un lietotām automašīnām.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 2,5%, ko lielākoties ietekmēja akciju noslēgumi personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Vidējais cenu līmenis pieauga autotransportlīdzekļu apdrošināšanai un finanšu pakalpojumiem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija telekomunikāciju pakalpojumiem, zobārstniecības pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem. Savukārt cenu kritums bija grāmatām.
Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2021. gada janvārī bija par 8,7% augstākas. Precēm cenas pieauga par 6,2%, bet pakalpojumiem – par 14,9%.