Ieilgušie klātienes tirdzniecības ierobežojumi un joprojām lielais slēgto veikalu daudzums ir mudinājis tirdzniecības centru "Domina Shopping" noskaidrot, kādas ir Latvijas iedzīvotāju sajūtas, vajadzības un vēlmes šajā spēcīgi paralizētās klātienes iepirkšanās laikā.
Noskaidrots, ka 95% Latvijas iedzīvotāju šobrīd ir vismaz viena preču vai pakalpojuma kategorija, kuras iegāde klātienē ļoti pietrūkst. Savukārt 77% pircēju ir vismaz viena pakalpojumu vai preču grupa, kuras iegāde klātienē ir ļoti aktuāla vai nepieciešama. Un vienlaikus arī lielākā sabiedrības daļa (77%) ir gatava ievērot vēl striktākus epidemioloģiskās drošības pasākumus veikalos, ja vien tas nodrošinās iespēju iepirkties klātienē.
Vislielāko trūkumu cilvēki šobrīd izjūt pēc iespējas klātienē izmantot skaistumkopšanas pakalpojumus (72%) un iegādāties klātienē apģērbu vai apavus pieaugušajiem (69%) un bērniem (43%). Teju tikpat bieži viņiem trūkst iespējas apmeklēt kultūras pasākumus (65%), izmantot ēdināšanas pakalpojumus klātienē (59%), kā arī iegādāties mājai nepieciešamās preces (62%).
Pēc klātienes sporta nodarbībām un sporta preču pielaikošanas ģērbtuvēs ilgojas attiecīgi 40% un 39% iedzīvotāju. Diezgan daudziem trūkst iespējas fiziskā veidā iegādāties arī celtniecības materiālus (50%), preces hobijam (49%), kosmētiku (42%), elektropreces (40%), autopiederumus (39%), mēbeles (38%) un grāmatas (36%). Nedaudz mazāku diskomfortu cilvēkiem izraisa sadzīves tehnikas (29%) un rotaļlietu (27%) klātienes iegādes liegums.
"Esam skumjas situācijas liecinieki. No vienas puses daudziem cilvēkiem šobrīd ir pamatota vajadzība pēc klātienes pirkumu veikšanas. Bet no otras puses – tirgotājiem ir labs piedāvājums un pilnas noliktavas ar preci. Taču, lai arī abas puses ir gatavas stingrāku noteikumu ievērošanai, tās joprojām tiek nošķirtas. Protams, veselība šobrīd ir pati galvenā prioritāte, tomēr, kā ik visam dzīvē, tā arī tirdzniecības ierobežojumiem jābūt sabalansētiem, loģiskiem un cilvēcīgiem, arī ekonomiskos aprēķinos balstītiem. Ceram, ka valdība spēs pielāgot tirdzniecības noteikumus tā, lai nomnieki atkal varētu strādāt, bet cilvēki – drošā veidā saņemtu gan skaistumkopšanas pakalpojumus, gan iegādātos apģērbu un apavus sev un bērniem tiklīdz rodas šāda vajadzība," komentē t/c "Domina Shopping" direktore Dina Bunce.
Patērētāji kā galvenos trūkumus, kas viņus attur no iepirkšanās internetā, minējuši ne vien vēlmi, bet arī vajadzību pielaikot apģērbu un apavus – tā ir problēma divām trešdaļām jeb 73% respondentu. Bet 62% cilvēku no attālinātajiem pirkumiem attur iespēja pārliecināties par preces kvalitāti. Savukārt katram otrajam (51%) cilvēkam ir vajadzība pēc tādiem specifiskiem pakalpojumiem kā frizieris un tamlīdzīgi, kuri vispār nav iespējami tiešsaistē.
Katrs trešais cilvēks kā šķērsli pirkumu neveikšanai tiešsaistē min arī garo preču piegādes laiku (30%), apgrūtinošo atgriešanas procedūru, ja iegādātā prece neder (37%), kā arī potenciāli augstākas pirkuma izmaksas, jo jāveic arī piegādes apmaksa (35%).
"Domina Shopping" pētījums veikts sadarbībā ar "OMD Snapshots" 2021. gada februārī, datorizētā veidā aptaujājot 727 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.