Delfi foto misc. - 76280
Foto: Publicitātes foto

Eiropas Komisija ir apstiprinājusi Latvijas plānus piešķirt līdz 39,7 miljoniem eiro valsts akciju sabiedrības "Starptautiskā lidosta "Rīga"" rekapitalizācijai. Pasākumi tika apstiprināti saskaņā ar pagaidu regulējumu valsts atbalsta pasākumiem.

Komisija norāda, ka lidosta "Rīga" cieta ievērojamus zaudējumus koronavīrusa uzliesmojuma un ceļošanas ierobežojumu dēļ, ko Latvijai un citām valstīm nācās noteikt, lai ierobežotu vīrusa izplatību. Šie pasākumi apvienojumā ar ievērojamo pieprasījuma pēc ceļojumiem kritumu turpina pasliktināt uzņēmuma finansiālo stāvokli. Tādēļ pašlaik pastāv risks, ka lidosta "Rīga" nespēs saglabāt savu dzīvotspēju, un tas nopietni ietekmēs Latvijas transporta savienojumu iespējas ar pārējo Eiropu un trešām valstīm.

Lidostas "Rīga" apkalpoto pasažieru skaits pandēmijas ierobežojumu dēļ pērn samazinājās par vairāk nekā 70%. Šā gada pirmajos divos mēnešos pasažieru skaita samazinājums turpinās, un februārī lidosta apkalpoja vien 5% no pirmspandēmijas pasažieru apjoma.

Latvija saskaņā ar pagaidu regulējumu paziņoja Komisijai par valsts rekapitalizācijas pasākumiem lidostas "Rīga" labā par summu līdz 39,7 miljoniem eiro, kas ietver kapitāla iepludināšanu 35,2 miljonu eiro apmērā un atbrīvojumu no dividenžu maksājuma par 2019. finanšu gadu 4,5 miljonu eiro apmērā.

Jau vēstīts, ka pagājušā gada aprīlī Ministru kabinets lēma par lidostas pamatkapitāla palielināšanu par 49,9 miljoniem eiro, kā arī dividenžu par 2019. gada peļņu 4,5 miljonu eiro apmērā atstāšanu lidostas rīcībā saimnieciskās darbības stabilizēšanai un Covid-19 izraisīto seko samazināšanai.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits teic, ka Eiropas Komisijas pieņemtais lēmums apliecina, ka Latvijas valdības pagājušā gada pavasarī pieņemtais lēmums atbalstīt lidostas "Rīga" darbību ir leģitīms atbalsts aviācijas nozarei pandēmijas apstākļos. Valsts atbalsts ļaus lidostai "ieziemot" savu darbību, vienlaikus gatavojoties darbības pilnvērtīgai atsākšanai pēc pandēmijas, turpināt iesāktos investīciju projektus un stiprināt Rīgas kā Baltijas nozīmīgākā aviācijas centra pozīcijas."

Komisija priekšsēdētājas izpildvietniece Margrēte Vestagere, kas atbild par konkurences politiku teic, ka lidostas ir to uzņēmumu vidū, kurus koronavīrusa uzliesmojums ir skāris īpaši smagi. Ar šo pasākumu Latvija ieguldīs līdz 39,7 miljoniem eiro, lai stiprinātu lidostas "Rīga" pašu kapitālu un atbalstītu uzņēmumu koronavīrusa uzliesmojuma ekonomisko seku pārvarēšanā. Tajā pašā laikā valsts atbalsts tiks saistīts ar vairākiem nosacījumiem nolūkā ierobežot pārmērīgus konkurences izkropļojumus.

"Līdz ar Covid-19 krīzi lidosta ir būtiski pārskatījusi saimnieciskās darbības izmaksas, nodrošinot finanšu līdzekļu maksimāli efektīvu un taupīgu izmantošanu. Tā rezultātā pagājušo gadu lidosta "Rīga" noslēdza ar mazākiem zaudējumiem nekā sākotnēji tika prognozēts, tāpēc sarunās ar EK bija iespējams samazināt nepieciešamā valsts atbalsta apjomu. Tomēr, ņemot vērā mainīgo un neskaidro situāciju aviācijas nozarē, izaicinājumi uzņēmuma stabilitātes nodrošināšanai un konkurētspējas saglabāšanai turpinās. Tāpēc uzņēmums turpinās iesākto taupības kursu un būs gatavs rīcībai pie dažādām pasažieru skaita prognozēm. Piešķirtais atbalsts ļaus lidostai nodrošināt saimniecisko darbību šajā gadā, gādājot par Latvijas savienojamību ar svarīgākajiem Eiropas gaisa satiksmes centriem gan pasažieru, gan kravu pārvadājumos, un pabeigt uzsāktās investīcijas," teic lidostas "Rīga" valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa.

Komisija konstatēja, ka Latvijas paziņotais rekapitalizācijas pasākums atbilst LESD 107. panta 3. punkta b) apakšpunktam un ES pagaidu regulējuma nosacījumiem, jo īpaši šādiem:

  • nosacījumi attiecībā uz iejaukšanās nepieciešamību, piemērotību un apmēru — pasākumi nepārsniegs minimumu, kas nepieciešams, lai nodrošinātu lidostas "Rīga" dzīvotspēju, un nepārsniegs kapitāla stāvokļa atjaunošanu pirms koronavīrusa uzliesmojuma;
  • nosacījumi attiecībā uz valsts līdzdalības iegūšanu, atlīdzību un stimuliem pārtraukt līdzdalību uzņēmuma kapitālā — rekapitalizācijas atbalsts saglabās lidostas "Rīga" dzīvotspēju, kuras maksātnespēja nopietni ietekmētu nodarbinātību un ekonomiku Latvijā. Latvija saņems atbilstošu atlīdzību par ieguldījumu, un pastāv papildu mehānismi, lai stimulētu lidostu "Rīga" atmaksāt valsts kapitālieguldījumu. Lai parādītu rekapitalizācijas instrumentu ietekmi, Latvija iesniedza finanšu prognozes līdz 2026. finanšu gadam, ko sagatavoja lidosta "Rīga". Tā arī apņēmās 12 mēnešu laikā pēc atbalsta piešķiršanas izstrādāt ticamu valsts līdzdalības pārtraukšanas stratēģiju, ja vien valsts iejaukšanās apmērs līdz tam laikam nebūs samazināts zem 25 % no pašu kapitāla. Ja septiņus gadus pēc rekapitalizācijas atbalsta saņemšanas valsts atbalsts netiks atmaksāts, Komisijai tiks paziņots lidostas "Rīga" pārstrukturēšanas plāns;
  • nosacījumi attiecībā uz pārvaldību — kamēr valsts līdzdalība nav pilnībā pārtraukta, uz lidostu "Rīga" attiecas dividenžu un savu akciju atpirkšanas aizliegums, ja vien tas nav saistīts ar valsti. Turklāt tik ilgi, kamēr nav atlīdzināti vismaz 75% no rekapitalizācijas pasākumiem, lidostas "Rīga" vadības locekļiem piemēro stingru atalgojuma ierobežojumu, tostarp ir aizliegti prēmiju maksājumi. Šo nosacījumu mērķis ir stimulēt valsts līdzdalības pārtraukšanu, tiklīdz to ļaus ekonomiskā situācija;
  • iegādes aizliegums — tik ilgi, kamēr nav atlīdzināti vismaz 75% no rekapitalizācijas pasākumiem, lidostai "Rīga" principā nav atļauts iegādāties vairāk par 10% līdzdalības konkurentos vai citos uzņēmumos, kuri darbojas tajā pašā darījumdarbības jomā;
  • publiskā pārredzamība un ziņošana — lidostai "Rīga" būs jāpublicē informācija par saņemtā atbalsta izlietojumu, tostarp par to, kā ar saņemtā atbalsta izlietojumu tiek atbalstīta uzņēmuma darbība saskaņā ar ES un valsts saistībām, kas saistītas ar zaļo un digitālo pārveidi.

Komisija secināja, ka rekapitalizācijas pasākumi ir samērīgi, piemēroti un vajadzīgi, lai novērstu nopietnus traucējumus dalībvalstu tautsaimniecībā — pasākuma mērķis ir atjaunot lidostas "Rīga" finansiālo stāvokli un likviditāti koronavīrusa pandēmijas izraisītajā ārkārtas situācijā, vienlaikus saglabājot nepieciešamos aizsardzības pasākumus konkurences izkropļojumu ierobežošanai. Pamatojoties uz to, Komisija apstiprināja pasākuma atbilstību ES valsts atbalsta noteikumiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!