Epidemioloģisko prasību izpilde sabiedriskajos transportlīdzekļos tiek nodrošināta, un pilsētas sabiedriskajā transportā Rīgā tās nav iespējams nodrošināt vien atsevišķos posmos, taču papildu reisu norīkošana ir ierobežota ar pieejamo ritošo sastāvu un finanšu apsvērumiem, teikts Satiksmes ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā, kas tika prezentēts otrdienas Ministru kabineta sēdē.
Pēc Autotransporta direkcijas apkopotās informācijas, saistībā ar valstī noteiktajiem ierobežojumiem un attālināto mācību un darba procesiem, 2020. gadā sabiedriskajā transportā valstī veikti 152,43 miljoni braucienu (to starpā – 119,47 miljoni republikas pilsētās un 32,96 miljoni braucieni reģionālās nozīmes pārvadājumos), kas ir par 36,19% mazāk nekā 2019. gadā. Reģionālajos maršrutos visvairāk sarucis par maksu pārvadāto pasažieru skaits.
Reģionālajos pārvadājumos, izvērtējot pasažieru pieprasījumu, 2020. gada pavasarī uz laiku atcelti aptuveni 1900 autobusu reisu un 16 vilciena reisi, kā arī atsevišķos reisos samazināts vagonu skaits. Salīdzinoši 2020. gada rudenī un 2021. gada sākumā īslaicīgi atcelti aptuveni 800 autobusu reisu, kas ir aptuveni 11% no kopējā reisu skaita gadā un nav atcelts neviens vilciena reiss.
Nepieciešamo reisu skaita izvērtēšanu Autotransporta direkcija veic, ievērojot tādus kritērijus kā pasažieru plūsma, prioritātes, alternatīvas, potenciālos riskus un citus, skaidro SM.
Atsevišķu prasību, kā, piemēram, 50% no sabiedriskā transporta ietilpības kontrole tiek nodrošināta, taču to iespējams pastiprināt, iesaistot Valsts policiju un attiecīgās pašvaldības policiju, uzsver SM.
Ziņojot par situāciju Rīgā, "Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa atzina, ka patlaban Rīgas sabiedriskais transports patlaban galīgi nav pārpildīts, dažreiz pat ir ļoti tukšs, tādēļ bieži vien tiek balansēts uz robežas, kā nodrošināt transportu un tehniskos resursus. Tāpat, viņa uzsvēra, ka vadītāju ir tik, cik ir un viņiem jānodrošina pakalpojums tādos apstākļos, kādi tie ir.
"Rīgas satiksme" regulāri seko līdzi informācijai un nodrošina papildus transportu maršrutos, par kuriem saņem informāciju, ka tajos tiek pārsniegts atļautais piepildījums. Tā, piemēram, sākot no pirmdienas plānots palielināt transporta reisu skaitu par 5% jeb 230, taču drīz tuvosimies savai tehniskajai kapacitātei, uzsvēra Innusa.
Tajā pašā laikā veselības ministrs Daniels Pavļuts atzina, ka sabiedriskais transports ir spogulis kopējiem pasākumiem, kādi ir ieviesti valstī un tas skatāms kopsakarā. Ja cilvēkiem ir galamērķis, kur doties, tad sabiedriskā transporta drošības pasākumi to neietekmēs, sacīja Pavļuts.
SM atzīst, ka papildu reisu norīkošana ir ierobežota ar pieejamo ritošo sastāvu un finanšu apsvērumiem. Pasažieru skaita krituma dēļ īpaši pašvaldībām nepieciešams papildus budžetā neplānots finansējums esošo reisu skaita saglabāšanai, norāda SM. Pasažieru skaita samazinājums un pasažieru skaita ierobežojums transportlīdzeklī rada ievērojamus papildu izdevumus. Tādējādi nepieciešams izvērtēt papildu atbalsta piešķiršanu no valsts budžeta līdzekļiem pašvaldību sabiedriskā transporta pakalpojumu zaudējumu segšanai, uzsver SM pārstāvji.
Vienlaikus secināts, ka epidemioloģiskās prasības pilsētas sabiedriskajā transportā Rīgā nav iespējams nodrošināt atsevišķos posmos, kur īsā laika sprīdī un 1 līdz 2 pieturvietu posmos pieaug pieprasījums - pasažieru pārvietošanās ar sabiedrisko transportu notiek arī mazos attālumos.
Pasažieru skaits sabiedriskajā transportā kopumā ir samazinājies, bet reisu skaita palielinājums pasažieru skaitu vienā transportlīdzeklī būtiski nesamazina. Reģionālajos pārvadājumos mutes un deguna aizsegu lietošanas īpatsvars pasažieru vidū ir pieaudzis, taču nepieciešams pasažierus papildus informēt par aizsegu pareizu lietošanu, uzskata SM.
Lemjot par jauniem ierobežojumiem attiecībā uz sabiedriskā transporta izmantošanu, SM aicināja ņemt vērā, ka lielai daļai iedzīvotāju tieši sabiedriskais transports ir vienīgais transporta veids, kas nodrošina nokļūšanu uz darba vietu (t.sk., ārstniecības iestādēs nodarbinātajiem), bērnudārzu, ārstniecības pakalpojumu saņemšanas vietām u.c. Pilnīga sabiedriskā transporta kustības apturēšana pilsētas maršrutu tīklā būtiski ierobežos iedzīvotāju mobilitātes iespējas un ietekmēs gan ārstniecības iestāžu, gan ražošanas uzņēmumu pilnvērtīgu darbību. Savukārt pieejamā sabiedriskā transporta kustības intensitātes samazināšana veidos situāciju, ka palielināsies cilvēku skaits transportlīdzeklī, tādējādi palielinot epidemioloģiskos riskus.
SM izstrādājusi priekšlikumus turpmākai rīcībai, piemēram, turpināt aktīvāk izteikt aicinājumus ieņemt nedrūzmēties un ieņemt vietas, kas ir brīvas, veikt regulārus apsekojumus par prasību ievērošanu, maksimāli samazināt koplietošanas virsmu, kam pieskaras liels cilvēku skaits, izmantošanu, pārskatot pogu un skārienjūtīgo ekrānu izmantošanu. SM rosina nodrošināt regulāru dezinfekciju transportlīdzekļu salonos, sevišķi virsmām, kam ar rokām pieskaras liels pasažieru skaits, turpināt intensīvu sabiedrības informēšanu, skaidrojot drošības un piesardzības pasākumu nepieciešamību, aicināt neizmantot sabiedrisko transportu īsiem maršrutiem siltā laikā, kad var vairāk pārvietoties kājām.