Rail Baltica lidosta Rīga - 1
Foto: Publicitātes attēli

"Rail Baltica" projekta īstenotājs Latvijā – uzņēmums "Eiropas Dzelzceļa līnijas" – noslēdzis līgumu ar "Forma2" un "Prointec" apvienību par inženiertehnisko un būvuzraudzību "Rail Baltica" stacijai starptautiskajā lidostā "Rīga" un tās saistītai infrastruktūrai. Inženiertehnisko darbu uzraudzība būs jānodrošina stacijas ēkas, pievadceļu, estakādes un jaunas dzelzceļa līnijas izbūves un garantijas laikā.

"Parakstot līgumu ar projekta būvuzraugu, pilnā apjomā var sākties Latvijā otras nozīmīgākās "Rail Baltica" stacijas un infrastruktūras izveide. Projekts ir sarežģīts, tāpēc īpaši nozīmīga ir būvdarbu kvalitātes uzraudzība atbilstoši visām drošības, ekspluatācijas un vides pieejamības prasībām. Būtiski, ka būvuzraugs seko, vai tiek pilnvērtīgi pildīti visi nozīmīgie darba organizācijas nosacījumi, būvniecības laikā saglabājot ērtu piekļuvi lidostai, minimāli ietekmējot satiksmi un respektējot līdzās esošo projektu norisi. Šogad marta sākumā jau parakstījām līgumu ar šī projekta būvnieku – personu apvienību "B.S.L. Infra", kuru veido Austrijas uzņēmums "Swietelsky" AG un Latvijas būvniecības uzņēmumi ceļu būves firma SIA "Binders" un AS "LNK Industries". Plānojam sākt aktīvus būvdarbus pēc mēneša – maijā, un tos ir plānots veikt secīgi, piecos posmos – līdz 2025. gada decembrim," informē "Eiropas Dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.

Līguma izpildes laiks ir 10 gadi kopš līguma noslēgšanas, ietverot pakalpojumu sniegšanu piecus gadus būvdarbu līguma garantijas periodā. Projekts tiek īstenots piecās kārtās, un apmaksa par veikto darbu notiks atbilstoši noteiktajām darbu īstenošanas kārtām.
Līguma kopējā cena būs 5 849 799,72 eiro bez PVN.

"Eiropas Dzelzceļa līnijas" 2020. gada jūlijā izsludināja atklātu konkursu par "Rail Baltica" stacijas starptautiskajā lidostā "Rīga" un saistītās infrastruktūras inženiertehnisko un būvuzraudzību. Kandidātam pēdējo septiņu gadu laikā bija jābūt uzkrātai profesionālai pieredzei: veikta būvuzraudzība dzelzceļa, tiltu un estakāžu būvniecībai, kā arī vismaz 16 000 m² lielu sabiedrisko ēku izbūvei. Konkursanta vidējam neto apgrozījumam attiecīgajā jomā pēdējo trīs gadu laikā bija jābūt vismaz 3 milj. eiro, kā arī pozitīvam pašu kapitālam 2019. gadā.

Septembra sākumā konkursam savus piedāvājumus iesniedza četri pretendenti.

Stacija starptautiskajā lidostā "Rīga" būs pirmais ātrgaitas dzelzceļa un avio savienojuma centrs Baltijā. Tiks izveidots daudzfunkcionāls pasažieru apkalpošanas komplekss, kas tiks savienots ar lidostas infrastruktūru. Vispirms tiks būvēta stacijas ēka trijos līmeņos, estakādes būvkonstrukcijas un piebraucamie ceļi ar saistīto infrastruktūru. Jaunās stacijas ēkas pirmajā jeb zemes līmenī tiks izveidota ērta pieejamība stacijas un lidostas kompleksam: jauni piekļuves ceļi, auto un velo stāvvietas, kāpnes, eskalatori un lifti, lai nokļūtu citos stacijas stāvos. Stacijas 2. stāvā – pasažieru uzgaidāmās telpas, biļešu tirdzniecības automāti un kases, informācijas stendi, bet 3. stāvā būs ātrvilciena un ekspreša (shuttle) no Rīgas centra pietura. Stacijas apkārtnē – jauni piekļuves ceļi auto un velo kustībai, izveidota auto stāvvieta, velo novietnes, elektroauto uzlādes vietas.

Kā nākamais darbu posms būs stacijas ēkas fasādes izveide, kuras risinājumā, respektējot Latvijas koka arhitektūras tradīcijas, izvēlēts koks kā dominējošais stacijas fasādes elements, un fasādes apdares darbi, kā arī tiks veidotas mehāniskās sistēmas, notiks iekšējā apdare, labiekārtošana.

Pēc tam sekos estakādes uz Rīgu un Jaunmārupi izbūve. Lai dzelzceļš aizņemtu mazāk vietas, "Rail Baltica" dzelzceļš un stacija lidostā "Rīga" tiks izvietota uz dzelzceļa estakādes, kuras augstums būs apmēram 10 metri. Šāda estakāde ir unikāla, jo līdz šim Latvijā nekas līdzīgs nav realizēts. Tiks veidots uzbērums un 113 m garš dzelzceļa pārvads pār K. Ulmaņa gatvi.
Kā noslēdzošais posms būs sliežu būvniecība. Paredzēts izbūvēt divus dzelzceļa sliežu ceļus, lai pa jaunuzbūvēto dzelzceļu četras reizes dienā varētu kursēt "Rail Baltica" ātrvilciens, un ik pa apmēram 30 minūtēm t.s. shutlle jeb atspoles vilciens, savienojot lidostu un Centrālo staciju Rīgā. Tas ļaus astoņās minūtēs nokļūt no lidostas galvaspilsētas centrā.

Šī projekta finansētāji ir Eiropas Komisija un Latvijas valsts, ieviesēji – "Eiropas Dzelzceļa līnijas" un "RB Rail" AS.

"Rail Baltica" mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā. Projektā piedalās piecas Eiropas Savienības valstis – Polija, Lietuva, Latvija, Igaunija un, lai arī netieši, Somija. Paredzēts, ka dzelzceļa līnija savienos Helsinkus, Tallinu, Pērnavu, Rīgu, Paņevežu, Kauņu, Viļnu un Varšavu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!