Lidosta
Foto: Publicitātes foto
Globālās pandēmijas laikā un tās izraisītā pasažieru un lidojumu skaita samazināšanās apstākļos starptautiskā lidosta "Rīga" 2020.gadu noslēgusi ar 15,85 miljonu eiro zaudējumiem, liecina uzņēmuma publiskotais auditētais gada pārskats par 2020.gadu.

Lidosta pērn apkalpojusi 2,01 miljonu pasažieru, kas ir par 5,8 miljoniem jeb 74% mazāk nekā sākotnēji plānots. Savukārt apkalpoto lidojumu skaits saruka līdz 35,6 tūkstošiem, kas par 59% mazāk nekā gadu iepriekš.

Uzņēmuma neto apgrozījums 2020. gadā, salīdzinot ar 2019.gadu, samazinājās par vairāk nekā pusi jeb 54%: 2019.gadu lidosta noslēdza ar gandrīz 65 miljonu eiro apgrozījumu, kamēr 2020.gadā tas bija vien 29,8 miljoni eiro.

Lidostas ieņēmumi no aviācijas pakalpojumiem pērn veidoja 15 miljonus eiro, kas ir 63% samazinājums, salīdzinot ar budžetā sākotnēji plānoto. Savukārt ienākumi no neaviācijas pakalpojumiem pērn samazinājās līdz 14,7 miljoniem eiro, kas ir 39% kritums, salīdzinājumā ar situāciju gadu iepriekš.

Tai pat laikā, pateicoties izmaksu samazināšanas pasākumiem, kā arī panāktajiem risinājumiem par norēķiniem ar aviopārvadātājiem, uzņēmuma zaudējumi ir mazāki nekā prognozēts krīzes sākumposmā pērnā gada pavasarī. Neraugoties uz augsto fiksēto izmaksu īpatsvaru, kuru nav iespējams mazināt bez būtiskas ietekmes uz operatīvo darbību, lidosta pērn samazinājusi savus izdevumus par 30% jeb 14,6 miljoniem eiro.

"Lidosta "Rīga" 2020.gadu sāka ar vēsturiski labākajiem saimnieciskās darbības rādītājiem un prognozēm sasniegt jaunu apkalpoto pasažieru skaita rekordu. Pandēmijas ietekmē krītoties pasažieru un lidojumu skaitam, uzņēmums pērn aktīvi strādāja, attīstot tos darbības virzienus, ko pandēmija ietekmēja mazāk – kravu pārvadājumus, nākotnes biznesa parka attīstību, kā arī turpināja nozīmīgākos infrastruktūras attīstības projektus. Saskaņā ar sākotnējām prognozēm sarežģīta situācija aviācijas nozarē turpināsies arī 2021.gadā, tāpēc lidosta ir izstrādājusi krīzes pārvarēšanas plānu ar rīcības modeļiem dažādiem nākotnes scenārijiem, kas ļaus operatīvi reaģēt uz arvien mainīgo situāciju," norāda lidostas "Rīga" valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa.

Lidosta "Rīga" 2020.gadā saglabājusi savu pozīciju kā lielākā Baltijas valstu lidosta, nodrošinot sev 43% tirgus daļu no kopējā Baltijas valstīs apkalpoto pasažieru skaita (Lietuvas lidostām – 39%, Tallinai – 18%), 40% kopējā lidojumu skaita (Lietuvas lidostām – 34%, Tallinai - 26%) un 44% no apkalpotajām gaisa kravām (Lietuvas lidostām – 38%, Tallinai – 18%).

Ar skatu nākotnē lidostā pērn realizēti vairāki investīciju projekti, tostarp darbu sācis jauns specializētais kravu perons, kas ir centrs, ap kuru nākotnē tiks attīstīta lidostas kravu pilsēta jeb "RIX Cargo City". Tāpat paplašināts 2.perons, kas paredzēts biznesa aviācijas gaisa kuģu apkalpošanai, izbūvēts helikopteru nosēšanās laukums un atjaunots segums daļā skrejceļa un manevrēšanas ceļos. Savukārt jaunais ātrās nobraukšanas manevrēšanas ceļš un peronu ass līniju ugunis ļaus lidostai kļūt videi draudzīgākai, samazinot CO2 izmešus. Kopējais investīciju apjoms pērn veidoja 13,9 miljonus eiro.

Tāpat pasažieru apgrozījums 2021. gada aprīlī lidostā "Rīga" pieaudzis 18 reizes, salīdzinot ar 2020. gada aprīli, tomēr tas ir tikai 9 % no pasažieru apgrozības 2019. gada aprīlī. Kopējais lidojumu skaits bija 1 776, piecas reizes vairāk. Kopējais saņemto un nosūtīto kravu un pasta sūtījumu apjoms palielinājās divas reizes1, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!