Lai nodrošinātu VSIA "Autotransporta direkcija" 2019. gadā izsludinātā atklātā iepirkuma prasību, ka, sākot ar 2021. gada 1. augustu, 10% no maršrutu tīkla daļā iesaistītā autoparka jābūt bezizmešu, AS "Nordeka" ir papildinājusi savu autoparku ar pirmajiem septiņiem elektriskajiem pasažieru mikroautobusiem "Novus Ecoline".
Elektriskie mikroautobusi ir būvēti Lietuvā, Viļņā, pēc uzņēmuma SIA "E Buss" pasūtījuma, kas ir oficiālais šo autobusu izplatītājs Latvijā. Savukārt servisa pakalpojumus šiem mikroautobusiem nodrošinās SIA "Domenikss".
Pasažieru pārvadājumus šie mikroautobusi uzsāks 1. augustā Pierīgā un Bauskas rajonā. Izvērtējot visus apstākļus – mikroautobusu specifiku, ietilpību, maršrutu apstākļus u.c., pieņemts lēmums ar jaunajiem mikroautobusiesm apkalpot tādus maršrutus kā "Rīga–Saurieši–Salaspils", "Salaspils–Daugavas muzejs–TEC2–Saulkalne", Bauskas daļā -"Bauska–Janeikas", "Bauska–Viesturi", "Bauska–Ādžūni" u.c.
"Atpazīt šos mikroautobusus varēs pēc numurzīmēm, uz kurām būs burti "EX" gaiši zilā krāsā, kā arī emblēma "Electric" mikroautobusu priekšpusē," stāsta Sergejs Konopijevs, AS "Nordeka" valdes priekšsēdētājs.
"Novus Ecoline" elektrisko mikroautobusu būvniecība ir SIA "E Buss" un SIA "Domenikss" iniciēts projekts. Tā izstrādē iesaistījās vairāki uzņēmumi – SIA "Domenikss", "Mercedes-Benz AG" ģenerālpārstāvis Latvijā, automobiļu virsbūves aprīkotājs UAB "Altas Komercinis Transportas" un UAB "Elinta Motors" - elektroauto piedziņas sastāvdaļu un akumulatoru sistēmu izstrādātājs un ražotājs.
"Augsts pieprasījums pēc mikroautobusiem ar sēdvietu skaitu līdz 22 vietām vērojams visās Baltijas un arī Skandināvijas valstīs. Savukārt bezizmešu transporta attīstība ir starp globāla mēroga prioritātēm. Tāpēc šim projektam ir augsts potenciāls," saka Vitālijs Ročans, SIA "Domenikss" valdes loceklis.
AS "Nordeka" autoparka papildināšanu ar elektriskajiem mikroautobusiem nākotnē nozīmīgi ietekmēšot divi galvenie faktori – inovācijas un valsts atbalsta politika. "Mēs noteikti esam ieinteresēti turpināt paplašināt savu autoparku ar "zaļiem" mikroautobusiem. To darīsim, izvērtējot šo mikroautobusu lietošanas pieredzi uz dažāda seguma reģionālajiem ceļiem, sasniedzamības rādītājus, kas, jādomā, nākotnē turpinās augt, kā arī valsts atbalsta politiku," turpina Konopijevs.
"Patlaban elektriskie mikroautobusi ir dārgāki nekā transporta līdzekļi ar iekšdedzes dzinējiem. Tāpēc aktuāls ir jautājums, vai un kā valsts plāno veicināt šī segmenta attīstību, piemēram, ar nodokļu politikas starpniecību papildu patlaban noteiktajiem autoceļu ekspluatācijas nodokļa atvieglojumiem," viņš piebilst.