Līgums par Ķekavas apvedceļa būvniecību ir solis pretī publiskās un privātās partnerības (PPP) attīstībai, pauda Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (CFLA).

CFLA uzsvēra, ka, noslēgtais PPP līgums par 17,5 kilometru garā Ķekavas apvedceļa būvniecību ātrgaitas satiksmes nodrošināšanai ir pirmā vienošanās, kas tiek īstenota atbilstoši PPP likumam. Lai šī sadarbības forma Latvijā arvien tiktu attīstīta un popularizēta, CFLA arī šogad turpina PPP sadarbības iespēju izzināšanu, kā arī gada nogalē rīkos PPP jomai veltītu konferenci.

Aģentūras direktore Anita Krūmiņa atzina, ka līdz ar noslēgto PPP līgumu par Ķekavas apvedceļa izbūvi Latvijā ir sperts ievērojams solis šīs jomas attīstībā. "Šis notikums ir nozīmīgs ne vien satiksmes nozarei, bet arī PPP sadarbības formas iedzīvināšanai Latvijā. Ceram, ka veiksmīga šī projekta īstenošana iedrošinās arī citu ieceru realizācijai izmantot valsts un privāto partneru sadarbības iespējas, kas balstās abpusēji izdevīgā resursu apvienošanā efektīvai mērķu sasniegšanai," sacīja Krūmiņa.

CFLA informēja, ka, lai arī Latvijā pastāvīgi tiek apspriesti un ierosināti dažādi PPP sadarbības projekti, līdz praktiskai ieviešanai kā pirmais nokļuvis satiksmes jomas projekts. Vēl pērn CFLA veikto valsts institūciju un pašvaldību aptaujas rezultāti liecina, ka publiskais sektors būtu ieinteresēts īstenot PPP projektus.

"Pašvaldības PPP modelī vēlētos attīstīt izglītības, sporta un publisko celtņu būvniecību, kā arī veidot ielu un veloceliņu infrastruktūru, būvēt mājokļus, uzlabot ēku energoefektivitāti un nodrošināt sociālās aprūpes pakalpojumus. Tāpat tiek pētīts būvniecības sfērā darbojošos potenciālo privāto partneru viedoklis, lai apzinātu viņu vēlmi un iespējas iesaistīties PPP projektos, savukārt pašvaldības tiks aicinātas vēl papildus detalizēt vajadzības un iespējas sporta centru, baseinu un ielu apgaismojumu jomā. Ar aptauju rezultātiem CFLA iepazīstinās pēc to apkopošanas," informēja aģentūrā.

Jau ziņots, ka 16. jūlijā tika noslēgts līgums par Ķekavas apvedceļa izbūvi, kas ir Baltijas valstīs pirmais vērienīgais publiskās un privātās partnerības (PPP) projekts ceļu būvniecībā, kas tiks īstenots pēc "projektēt-būvēt -finansēt -uzturēt" modeļa, informēja valsts AS "Latvijas Valsts ceļi" Komunikācijas daļa.

Ķekavas apvedceļa vienas joslas kilometrs izmaksās aptuveni 1,23 miljonus eiro. Izmaksas aprēķinātas, ieskaitot inženierbūves – tiltus, pārvadus, tuneļus, prettrokšņu sienas, rampas u.c. Salīdzinājumam, Saulkrastu apvedceļa (A1) vienas joslas kilometra, ieskaitot inženierbūves, būvdarbu izmaksas 2007. gadā bija aptuveni 1,25 miljoni eiro.

Projekta īstenošanai uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā iegādātas 218 zemes vienības 132 hektāru platībā, tajā skaitā – 56 mežu zemesgabali, 56 lauksaimniecības zemes, 48 – apbūves zemes, 19 – ražošanas teritorijas, 39 zemes gabali zem ceļiem.

Kopējās faktiskās zemju atsavināšanas izmaksas bija 4,6 miljoni eiro.

Ķekavas apvedceļš būs valsts galvenā autoceļa Rīga-Bauska-Lietuvas robeža (A7) posms no 7,78 līdz 25 kilometram. Tā joslas kilometru garums būs 100 kilometri. Četru joslu ceļš pa divām joslām katrā braukšanas virzienā būs 12,22 kilometrus, divu joslu ceļš ar vienu brauktuvi un vienu joslu katrā braukšanas virzienā – 5,36 kilometrus.

Paralēli tiks izbūvēti 20,7 kilometri ceļu un satiksmes pārvadu. Kopumā paredzēts izbūvēt divus tuneļus, sešus tiltus un pārvadus, deviņus apļveida krustojumus, kā arī divus gājēju tiltus un tuneļus.

Atbilstoši Ķekavas apvedceļa iepirkuma rezultātiem maksimālās projekta izmaksas tika lēsta 265 729 046 eiro, bet, veicot pārrēķinu atbilstoši PPP līguma slēgšanas brīdī spēkā esošajai starpbanku aizņemšanās likmei un procentu mijmaiņas darījumu likmei, projekta maksimālās izmaksas samazinājās par 15 miljoniem eiro un būs 250 132 500 eiro.

Šī summa tiks sadalīta ceturkšņu maksājumos un izmaksāta privātajam partnerim 20 gadu laikā pēc tam, kad Ķekavas apvedceļš kļūs pieejams satiksmei, attiecīgi gada griezumā bruto pieejamības maksājuma summa būs 12 528 513 eiro.

Projekta būvniecība plānota trīs gadu laikā, bet 20 gadus paredzēta ceļa uzturēšana. Būvniecības darbus plānots sākt šī gada ceturtajā ceturksnī un pabeigts 2023. gada oktobrī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!