2022. gada februārī, salīdzinot ar 2021. gada februāri, vidējais patēriņa cenu līmenis Latvijā palielinājies par 8,7%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2022. gada februārī, salīdzinot ar 2021. gada februāri, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbam un apaviem, veselības aprūpei, kā arī mājokļa iekārtai.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 11,8%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija sieram un biezpienam (+19,7%), piena produktiem (+21,2%), pienam (+20,6%), jogurtam (+21,7%). Dārgāki bija svaigi dārzeņi (+13,7%) un kartupeļi (+55,4%). Cenas pieauga miltiem un citiem graudaugiem (+42,8%), maizei (+9,9%), konditorejas izstrādājumiem (+9,6%), makaronu izstrādājumiem (+20,4%) kā arī rīsiem (+25,5%). Cenas palielinājās mājputnu gaļai (+16,0%), svaigiem augļiem (+8,7%), augu eļļai (+31,1%), kafijai (+5,9%), saldējumam (+15,0%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+3,4%), sviestam (+14,6%), gaļas izstrādājumiem (+8,1%), ievārījumam un medum (+13,9%), svaigām vai atdzesētām zivīm (+16,5%), šokolādei (+5,7%), mērcēm un garšvielu piedevām (+16,4%), augļu un dārzeņu sulām (+6,3%), atspirdzinošajiem dzērieniem (+10,9%) un cukuram (+10,7%). Savukārt lētāka bija cūkgaļa (-7,1%).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 4,6%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 4,6%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Gada laikā tabakas izstrādājumu cenas palielinājās vidēji par 4,6%.
Apģērbu un apavu grupā cenas pieauga par 5,4%. Apģērbu cenas pieauga vidēji par 3,9%, bet apavu cenas – par 10,7%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 11,2%. Gada laikā būtiskākais cenu kāpums bija siltumenerģijai, kā arī dabasgāzei. Cenas pieauga cietajam kurināmajam, atkritumu savākšanai, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumiem, materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa īrei, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem, kanalizācijas pakalpojumiem, kā arī ūdensapgādei.
Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 6,2%, galvenokārt sadārdzinoties mājokļa mēbelēm, mājsaimniecības ierīcēm, neelektriskiem virtuves piederumiem un priekšmetiem, mājokļa uzkopšanas un mājsaimniecības pakalpojumiem kā arī mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 4,2%. Cenas pieauga zobārstniecības pakalpojumiem, ārstu speciālistu pakalpojumiem un farmaceitiskajiem produktiem.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 14,3%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 26,6%. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 25,3%, benzīns – par 26,0%, bet auto gāze – par 39,2%. Cenu līmenis pieauga automašīnām, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, kā arī rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem.
Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 4,0%. Dārgāki bija ziedi, atpūtas un sporta pakalpojumi, barība lolojumdzīvniekiem, televīzijas abonēšanas maksa. Savukārt lētākas bija grāmatas.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija ēdināšanas pakalpojumiem, autotransportlīdzekļu apdrošināšanai, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem un izmitināšanas pakalpojumiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās pirmsskolas izglītībai.
Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 1,6%
2022. gada februārī, salīdzinot ar 2022. gada janvāri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 1,6%. Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 3,5%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+8,9%) un svaigiem augļiem (+7,0%). Dārgāks bija siers un biezpiens (+5,0%), piens (+7,7%), piena produkti (+4,8 %). Cenu kāpums bija mājputnu gaļai (+4,2%), miltiem un citiem graudaugiem (+6,4%), jogurtam (+6,2%), maizei (+1,5%). Dārgāki bija arī gaļas izstrādājumi (+4,3%), konditorejas izstrādājumi (+1,7%), augļu un dārzeņu sulas (+3,6%), kā arī makaronu izstrādājumi (+5,2%). Cenas palielinājās arī žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+0,8%), olīveļļai (+7,2%), svaigām vai atdzesētām zivīm (+4,9%), saldējumam (+2,0%), kā arī cukuram (+3,8%). Noslēdzoties akcijām, cenu kāpumi bija kafijai (+4,6%), augu eļļai (+4,9%) un rīsiem (+6,6%). Savukārt akciju ietekmē cenas samazinājās šokolādei (-1,6%).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,9%, ko galvenokārt ietekmēja cenu pieaugums stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem (+4,1%). Tāpat dārgāks bija arī alus (+1,6%) un tabakas izstrādājumi (+0,7%).
Apģērbu un apavu grupā cenas samazinājās par 1,6%. Apģērbiem mēneša laikā cenas kritās par 1,5% un apaviem par 1,6%, ko lielākoties ietekmēja akcijas ziemas sezonas precēm.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis pieauga par 1,0%. Sadārdzinājums bija siltumenerģijai, cietajam kurināmajam, kā arī atkritumu savākšanai.
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki par 2,7%, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kāpums par 5,3%. Dīzeļdegvielas cenas palielinājās par 6,4%, benzīna – par 4,7%, un auto gāzes – par 0,2%. Dārgāka bija personisko transportlīdzekļu apkope un remonts, kā arī lietotas automašīnas. Lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi.
Ar atpūtu un kultūru saistām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 1,0%. Dārgāki bija ziedi, barība lolojumdzīvniekiem un kompleksie atpūtas pakalpojumi. Vidējais cenu līmenis samazinājās personālajiem datoriem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija autotransportlīdzekļu apdrošināšanai, farmaceitiskajiem produktiem, ārstu speciālistu pakalpojumiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, galvenajām mājsaimniecības ierīcēm un mājokļa mēbelēm. Savukārt cenu kritums bija personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, kā arī mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem.