Biedrība "Zemnieku saeima" aicina Satiksmes ministriju (SM) no Krievijas atgriezt Latvijā VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) piederošos vagonus.
"Zemnieku saeimas" valdes loceklis Mārtiņš Trons skaidroja, ka Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijā trešdien, 23.martā, biedrība jau aicināja LDz sniegt informāciju par ražas novākšanas laikā pieejamo graudu vagonu skaitu.
"Uzskatām, ka esošajā ģeopolitiskajā situācijā satiksmes ministram būtu jādod politisks uzdevums līdz jūnija vidum atgriezt LDz piederošos vagonus Latvijā," uzsvēra Trons, piebilstot, ka tādējādi tiktu nodrošināts Latvijā saražoto graudu veiksmīgs eksports, kas ir būtisks tautsaimniecības nozares ieņēmums.
Viņš norādīja, ka, pēc oficiālās SM informācijas, graudu pārvadāšanai paredzēto vagonu skaits pērn bija ap 900 vienību un šoruden varētu būt ap 600, bet neoficiāla informācija liecinot, ka pieejamais graudu vagonu skaits šogad varētu būt vien ap 300.
Pēc Trona sniegtās informācijas, LDz īpašumā ir aptuveni 1100 graudu vagonu, kas ārpus ražas novākšanas Latvijā tiek iznomāti uz Krieviju, Kazahstānu un citām valstīm. Esošajā ģeopolitiskajā situācijā, kas saistīta ar karadarbību Ukrainā, biedrībai ir bažas, ka nebūs iespējama vagonu atgriešana Latvijā līdz sezonas sākumam, tādējādi radot katastrofālu situāciju graudu novākšanā un transportēšanā.
"Zemnieku saeima" pārstāvis skaidro, ka, ņemot vērā nepietiekamo uzglabāšanas kapacitāti, kas Latvijā ir tikai ap 30% no nepieciešamā apmēra, ražas novākšanas sezonas laikā eksportam paredzētie graudi tiek transportēti uz Latvijas ostām. Kā efektīvākais un ekonomiski pamatotākais tiek izmantotas dzelzceļš, kas ir izdevīgāks par autotransportu.
"Daļu no izaudzētā graudu apmēra mēs nevaram transportēt uz ostām ar autotransportu, jo vienkārši pietrūkst šāda autotransporta," sacīja Trons, uzsverot dzelzceļa nozīmi ražas pārvadāšanas jomā.
Pēc biedrības aplēsēm, Latvijas lauksaimnieki katru gadu izaudzē līdz 3,5 miljoniem tonnu graudu, rapšu, zirņu, pupu un citu kultūru, un ap 70% no visa šī apjoma tiek eksportēti, kas pie šī gada cenām naudas izteiksmē varētu būt ap 700 miljoni eiro.
LDz pārstāve Agnese Līcīte norādīja, ka LDz ir sācis sarunas ar graudkopības nozares uzņēmumiem par sadarbību šajā graudu sezonā, lai graudi pēc iespējas ātrāk tiktu nogādāti galamērķī, saglabājot nemainīgu produkcijas kvalitāti.
"Nenoliedzami, esošā ģeopolitiskā situācija rada dažādus izaicinājumus, un to apzināšanā un risināšanā būtiska ir visu pušu sadarbība, tādējādi aicinām graudkopjus, kas šajā gadā plāno izmantot graudu pārvadājumu iespējas pa dzelzceļu uz Latvijas ostām, sazināties ar LDz par šiem jautājumiem, kā arī plānot graudu tālāko loģistiku, lai aktīvajā graudu pārvadājumu laikā apritē būtu iespējams izmantot visus LDz rīcībā esošos vagonus, tādējādi nodrošinot nepārtrauktus pārvadājumus un garantējot graudu nogādāšanu galamērķī bez aizkavēšanās," norādīja uzņēmumā.
Taču uz jautājumiem par to, cik graudu vagonu atrodas Krievijā, kad un vai tos plānots atgriezt Latvijā, kā arī, cik daudz vagonu šogad būs pieejami Latvijas graudkopjiem, LDz atbildi līdz šim nav sniedzis.
"Zemnieku saeima" ir lauksaimnieku organizācija, kas dibināta 1999.gadā. Biedrības pamatdarbība ir biedru interešu pārstāvēšana, lauksaimniekiem labvēlīgas politikas veidošana, biedru informēšana un izglītošana. "Zemnieku saeimas" biedri ir gandrīz 900 mazas un lielas saimniecības no visas Latvijas. Biedrības biedri apsaimnieko vairāk nekā 500 000 hektāru lauksaimniecībā izmantojamās zemes un saimniecībās nodrošina darbu vairāk nekā 4000 darbinieku.