"Rail Baltica" centrālā mezgla būvdarbi
Foto: Satiksmes ministrija/Publicitātes foto

Pašlaik Krievijas sāktā kara ietekme uz "Rail Baltica"vēl nav jūtama, taču ilgtermiņā zināmas sekas lielāki ģeopolitiski satricinājumi var radīt, jo ir būtiski sašūpotas materiālu piegādes ķēdes.

Lai problēmas atrisinātu, notiek konsultācijas starp Eiropas partneriem, 24. maijā Satiksmes ministrijas pārstāvji valdību iepazīstinājuši ar aktualitātēm un progresu dzelzceļa līnijas Rail Baltica tapšanas projektā.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits uzsver, ka līdz ar kara sākšanos Ukrainā "Rail Baltica" projekta ģeopolitiskā nozīme ir būtiski augusi un tādēļ ir nepieciešams konkrēts plāns, kā to uzbūvēt ātrāk, nekā iecerēts.

Pašlaik turpinās Rīgas Centrālā multimodālā mezgla sekcijas un starptautiskās lidostas "Rīga" multimodālā transporta mezgla sekcijas būvniecība, kā arī norisinās būvdarbu iepirkums "Rail Baltica" pamattrases izbūvei. Ir sākts atsavināšanas process un izsniegtas pilnvaras, noslēgti pilnvarojuma, lietošanas vai lietošanas tiesību aprobežošanas līgumi būvdarbu sākšanai 204 nekustamajos īpašumos.

Drīzumā Satiksmes ministrija plāno virzīt īpašu normatīvo regulējumu, kas ļautu sākt būvniecību zemēs, kam ir sākts atsavināšanas process, bet vēl nav nostiprinātas valsts īpašuma tiesības.

Būvdarbus pamattrasē plānots veikt pa posmiem – vispirms dienvidu virzienā no Lietuvas robežas līdz lidostai Rīga. Darbus plānots uzsākt nākamajā gadā. Vilcienu kustība šajā virzienā varētu sākties no 2027. gada. Tāpat Lietuvas uzstādījums ir saglabāt ambīcijas līdz 2026. gada beigām izbūvēt Eiropas platuma dzelzceļa līniju.

Kā projekta prioritātes Tālis Linkaits uzsver gan dienvidu posma attīstību, gan jaunā divlīmeņu autoceļa un dzelzceļa tilta pār Daugavu pie Salaspils izbūvi, lai uzsāktu kravu pārvadājumus pa jauno dzelzceļa līniju un nodrošinātu kravu pārkraušanu Salaspils loģistikas parkā.

"Rail Baltica" projekta ietvaros būvdarbus Rīgas Centrālajā stacijā un lidostā "Rīga" paredzēts pabeigt līdz 2025. gada beigām. Veidojot jauno dzelzceļa līniju, pieņemts lēmums par "Rail Baltica" reģionālās satiksmes izveidi ar 17 reģionālajām stacijām, kas tiks attīstīti par mobilitātes punktiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!