Noslēdzies SIA "Rīgas namu pārvaldnieks" (RNP) parādu piedziņas izsludinātais iepirkums, darbu ar debitoriem veic uzņēmumi SIA "Paus Konsults" un SIA "Intrum".
Parādu piedziņa daļēji nodota ārpakalpojumu sniedzējiem, lai palielinātu parādu piedziņas ātrumu. Būtiskākās izmaiņas uzņēmuma klientiem saistītas ar to, ka parādu atgūšanas kompānija informāciju par visiem parādniekiem izvieto parādnieku reģistrā, apgrūtinot parādnieku iespējas saņemt aizdevumu – preces uz nomaksu, patēriņa kredītu, auto līzingu, hipotekāro kredītu. Savukārt godprātīgie maksātāji varēs būt droši, ka pakalpojuma saņemšanu nekavēs kaimiņu parādi. Parādniekiem jāapzinās, ka parādu nodošana piedziņai nozīmē arī papildus izmaksas, kas viņiem būs jāsedz, akcentē RNP.
Šāds lēmums pieņemts, veidojot jaunu debitoru politiku uzņēmumā, skaidro SIA "Rīgas namu pārvaldnieks" valdes loceklis Bernhards Maļinovskis. "Pēdējā gada laikā ir izdevies maksāšanas disciplīnu būtiski uzlabot un parādu apmēru samazināt, tomēr noslēdzoties apkures sezonai, klientu parāds pret AS "Rīgas Siltums" ir 3,6 milj. eiro apmērā. Esošais normatīvais regulējums paredz, ka apkuri klientiem vēlamajā laikā rudenī pieslēgs tikai tām mājām, kur nav parādu. Šāds normatīvais regulējums noved pie tā, ka var ciest visi klienti. Līdz ar to kā pārvaldnieks sadarbībā ar ārpakalpojumu pastiprināti pievērsīsim uzmanību, lai ierobežotu jau īstermiņā nesamaksājamu parādu apjomu, kas veidojas vidēji pēc 3 mēnešiem," viņš saka.
RNP pārstāvis arī atgādina, ka parādu veidošanās nozīmē mazāk līdzekļus mājas apsaimniekošanai, remontam un kavētus citu pakalpojumu sniedzēju rēķinus.
RNP pēdējos divu gados vairākkārt aktualizējis problēmu loku, kas saistīts ar apkures pieslēgšanu, vērsies pie Ekonomikas ministrijas un Saeimas atbildīgās komisijas, lai steidzami tiktu rasts risinājums iedzīvotāju parādiem par siltumu. Jautājums no ministrijas puses ieguvusi virzību un tiek solīts, ka risinājumi tiks pieņemti līdz nākamās apkures sezonas sākumam. Šobrīd normatīvie akti izveidoti tā, ka faktiski par savstarpējiem norēķiniem atbild nevis pakalpojuma sniedzējs (siltuma ražotājs) un pakalpojuma saņēmējs (iedzīvotājs), bet starpnieks (pārvaldnieks), ir jārod situācijas risinājums ilgtermiņā.
Uzņēmums atgādina – gadījumos, kad radušās finansiālas grūtības, jāvēršas Rīgas Sociālajā dienestā.
SIA "Rīgas namu pārvaldnieks" ir Latvijas lielākais namu apsaimniekošanas uzņēmums. Tas izveidots, apvienojot 15 pašvaldības namu pārvaldīšanas kapitālsabiedrības; apsaimnieko ap 4000 ēkas, kurās pakalpojumus saņem ap 160 tūkst. klientu.
SIA "Paus Konsults" ir parādu ārpustiesas atgūšanas uzņēmums, kas darbojas šajā nozarē jau 25 gadus, ar lielu pieredzi komunālo pakalpojumu parādu atgūšanā. Uzņēmums izmanto individuālu pieeju darbā ar parādniekiem, izzinot viņu finansiālo situāciju un palīdzot rast piemērotāko risinājumu parādsaistību nokārtošanai.
"Intrum" ir viens no lielākajiem Eiropas kredītu pārvaldības un parādu atgūšanas uzņēmums, kas darbojas 24 Eiropas valstīs. Grupā strādā vairāk nekā 10 tūkst. darbinieku, kas nodrošina pakalpojumus vairāk nekā 80 tūkst. klientiem visā Eiropā. "Intrum" galvenais birojs atrodas Stokholmā, Zviedrijā, un uzņēmuma akcijas ir kotētas "Nasdaq" Stokholmas biržā.