Kā skaidro VVD pārstāve, izvešana nav bijusi iespējama, pamatojoties uz to, ka uzņēmuma iesniegtie darījuma dokumenti un to redakcijas, kuras pašlaik vēl vērtē Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK), nav akceptējamas un rada pamatotas bažas par iespējamu sankciju likumu apiešanas risku, ja tie tiktu saskaņoti.
Saistītās kompetentās institūcijas ir organizējušas tikšanās ar RFT, informējot par trūkumiem iesniegtajā dokumentācijā un nepieciešamajiem papildinājumiem.
Ņemot vērā, ka uzņēmums ir atbildīgs par atbilstošu drošības pasākumu izpildi kravas uzglabāšanā, savukārt pati krava pieder arī sankciju skartai personai, VVD ir brīdinājis RFT un kravu īpašniekus par aizvietotājizpildes piemērošanu - kravu pārvietošanu.
Vienlaikus, gadījumā, ja uzņēmums nevarēs nodrošināt drošu bīstamās vielas uzglabāšanu un kravas izvešanu saprātīgā termiņā, samazinot augstus avārijas iestāšanās riskus, VVD neizslēdz iespēju virzīt priekšlikumu bīstamās kravas pārņemšanai valsts atbildībā, brīdina VVD.
VVD pārstāve norāda, ka termināls nodrošina paredzētos drošības pasākumus atbilstošā apjomā un drošības riski pašlaik nepastāv. Kravas izvešanas sākšanas priekšnosacījums ir atbilstoši sagatavoti darījumu dokumenti un to apstiprināšana saistītajās kompetentajās iestādēs.
Neskatoties uz pirmā termiņa kavējumu, VVD sagaida, ka izvešanas darbi tiks veikti gala termiņa laikā, kas, pamatojoties uz iepriekš izdoto lēmumu, ir 30.augusts.
VVD apturējis sankcijām pakļautā RFT piesārņojošās darbības atļauju, kas izsniegta īslaicīgai minerālmēslu uzglabāšanai un pārkraušanai Rīgas Brīvostas teritorijā.
Uzņēmumam piemēroto sankciju dēļ iestrēgušas komerckravas ar 113 000 tonnām minerālmēslu, kas ir klasificējama kā bīstama krava. Lai gan minerālmēslu krava šobrīd videi un sabiedrībai draudus nerada, tā var būt bīstama, ja netiek atbilstoši uzglabāta un nav paredzēta ilgstošai uzglabāšanai terminālī.
RFT bija uzdots izvest no termināļa bīstamākās ķīmiskās vielas līdz šā gada 30.jūnijam, bet līdz 30.augustam izvest ķīmiskās vielas pilnā apmērā.
Uzņēmums ir viens no rūpniecisko avārijas risku objektiem, kura darbībā īpaši svarīgi ievērot paaugstinātas drošības prasības. Nenodrošinot produktu uzglabāšanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām, pastāv riski rūpnieciskai avārijai, kas var radīt būtisku kaitējumu cilvēkiem un apkārtējai videi. Terminālī nav pieļaujams augsto drošības pasākumu uzturēšanas līmeņa pazeminājums.
Ņemot vērā, ka pret RFT patieso labuma guvēju ir noteiktas sankcijas, kas tieši attiecināmas arī pret uzņēmumu, uzņēmuma līdzekļi un saimnieciskie resursi ir uzskatāmi par iesaldētiem, norāda VVD.
Lai konstatētu faktisko situāciju un novērtētu pastāvošos rūpniecisko avāriju riskus, kas saistīti ar uzņēmuma darbību un noteiktajām sankcijām, VVD organizēja rūpniecisko avāriju riska novērtēšanas komisiju, iesaistot Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, Valsts darba inspekciju un Patērētāju tiesību aizsardzības centru.
Balstoties uz komisijas vērtējumu un faktiem, kas saistīti ar finanšu resursu ierobežoto apriti, VVD secināja, ka uzņēmumam nav iespējas norēķināties par minerālmēslu drošu pagaidu uzglabāšanu. Ir radušies apstākļi, kad droša uzglabāšana nav īstenojama, kā arī nav atliekama to izvešanas uzsākšana.
Pastāvošie drošības riski var tikt izslēgti vienīgi organizējot terminālī esošo minerālmēslu izvešanu un nepieļaujot jaunu minerālmēslu ievešanu. Līdz minerālmēslu pilnīgai izvešanai no termināla, ir nodrošināma atbilstoša uzglabāšana tam paredzētajos apstākļos, īstenojot visus nepieciešamos tehniskos un organizatoriskos pasākumus līdzšinējā apjomā.
RFT varēs atjaunot iekārtas darbības atļauju, tiklīdz VVD tiks iesniegti pierādījumi, kas radīs pārliecību, ka vairs nepastāv šķēršļi un ierobežojoši pasākumi, kuru rezultātā nav iespējams brīvi rīkoties ar uzņēmuma saimnieciskajiem resursiem un finanšu līdzekļiem, lai norēķinātos ar pakalpojumu sniedzējiem par darbu un ir iespējams nodrošināt termināļa drošu darbību. Kā arī uzņēmumam jāveic visu bīstamo iekārtu pilnās pārbaudes un jāiesniedz attiecīgie apliecinājumi.
Kā skaidro VVD, bīstamo minerālmēslu ilgstoša uzglabāšana, nenodrošinot atbilstošus apstākļus ietekmē minerālmēslu fizikālās un ķīmiskās īpašības - amonija nitrāta vai stabilizētā amonija nitrāta kvalitātes izmaiņas var ietekmēt detonācijas pretestību, to samazinot.
Amonija nitrāta vai stabilizētā amonija nitrāta sablīvēšanās samazinās šo produktu detonācijas pretestību, paaugstinot industriālo avāriju risku.
Kopumā jebkādu minerālmēslu ilgstoša uzglabāšana var ietekmēt minerālmēslu rakstura īpašības - sablīvēšanās, saķepēšana, kunkuļu veidošanās; kā arī var ietekmēt minerālmēslu kvalitātes īpašības - fizikālo, augu barības elementu un ķīmisko īpašību zudums.
Sablīvētas kravas izkraušana no kupolveida noliktavas ar esošo pārkraušanas tehnoloģiju nebūs iespējama. Sablīvētā produkta izkraušanai būs nepieciešama mehāniska iedarbība, kuras pielietošana arī palielinās avāriju risku.
Kā ziņots, RFT patiesais labuma guvējs Uzņēmumu reģistrā norādīts Krievijas uzņēmējs Dmitrijs Mazepins, kas ir iekļauts sankciju sarakstos. Viņa Latvijas partneri ir SIA "Rīgas tirdzniecības osta" (RTO), kurā darbojas Aināra Šlesera un Andra Šķēles ģimenes locekļi. Savukārt uzņēmumā AS "Ventamonjaks" starp Mazepina partneriem ir Aivara Lemberga znots Jānis Austriņš.
Par Mazepinu sankciju sarakstā minēts, ka viņš kā minerālmēslu ražotāja "Uralchem" īpašnieks un izpilddirektors ir iesaistīts ekonomikas nozarēs, kas nodrošina būtisku ieņēmumu avotu Krievijas valdībai, kura ir atbildīga par Krimas aneksiju un Ukrainas destabilizāciju. Turklāt viņa piedalīšanās sanāksmē Kremlī liecinot, ka viņš ir Krievijas prezidenta Vladimira Putina tuvāko aprindu loceklis.