2022. gada jūnijā, salīdzinot ar 2021. gada jūniju, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 19,3%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2022. gada jūnijā, salīdzinot ar 2021. gada jūniju, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, veselības aprūpei.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 22,1 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija sieram un biezpienam (+30,2 %), piena produktiem (+33,7 %), pienam (+39,2 %) un jogurtam (+25,8 %). Dārgāka bija maize (+21,0 %), milti un citi graudaugi (+58,0 %), konditorejas izstrādājumi (+19,1 %), makaronu izstrādājumi (+28,5 %), rīsi (+28,8 %). Gada laikā cenas pieauga kafijai (+28,5 %), augu eļļai (+47,0 %), saldējumam (+27,7 %), sviestam (+33,0 %). Sadārdzinājās mājputnu gaļa (+28,6 %), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+15,0 %), gaļas izstrādājumi (+18,5 %), cūkgaļa (+7,4 %) un liellopu gaļa (+21,2 %). Cenas palielinājās svaigiem dārzeņiem (+12,4 %), svaigiem augļiem (+12,8 %), kartupeļiem (+32,7 %), kā arī žāvētiem, citādi konservētiem vai apstrādātiem dārzeņiem (+14,0 %). Dārgākas bija olas (+19,4 %), svaigas vai atdzesētas zivis (+38,9 %), šokolāde (+16,4 %), cukurs (+31,6 %), ievārījums un medus (+23,4 %), konservētas vai pārstrādātas zivis un jūras velšu izstrādājumi (+15,5 %), mērces un garšvielu piedevas (+26,2 %), saldumi (+18,9 %), sāls un garšvielas (+27,0 %), augļu un dārzeņu sulas (+8,4 %), tūlītējai lietošanai gatavi ēdieni (+24,5 %), saldētas zivis (+20,2 %). Sadārdzinājās arī atspirdzinošie dzērieni (+10,9 %), margarīns (+25,7 %) un olīveļļa (+14,8 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 5,8 %. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 5,4 %, galvenokārt sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās par 6,6 %.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 39,9 %. Būtiskākais cenu kāpums gada laikā bija elektroenerģijai, siltumenerģijai, dabasgāzei un cietajam kurināmajam. Dārgāka bija atkritumu savākšana, mājokļa īre, ūdensapgāde, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, kanalizācijas pakalpojumi, kā arī mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 7,3 %. Gada laikā sadārdzinājās zobārstniecības pakalpojumi, farmaceitiskie produkti un ārstu speciālistu pakalpojumi.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 32,2 %, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 60,3 %. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 64,9 %, benzīns – par 57,5 %, bet auto gāze – par 30,4 %. Dārgāka bija personisko transportlīdzekļu apkope un remonts, rezerves daļas un piederumi personiskajiem transportlīdzekļiem, lietotas automašīnas, jaunas automašīnas, kā arī pasažieru pārvadājumi pa autoceļiem.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 6,7 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu pieaugumi barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, ziediem, kultūras pakalpojumiem, kā arī kancelejas precēm un zīmēšanas piederumiem.
Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 14,1 %. Gada laikā cenas kāpa ēdināšanas pakalpojumiem, tai skaitā sadārdzinājās restorānu un kafejnīcu pakalpojumi – par 12,7 %, ēdnīcu pakalpojumi – par 12,7 % un ātrās ēdināšanas pakalpojumi – par 14,5 %. Cenu pieaugums bija arī viesnīcu pakalpojumiem.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 9,6 %, ko ietekmēja cenu kāpums autotransportlīdzekļu apdrošināšanai. Sadārdzinājās arī personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi, kā arī frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija apģērbiem, mājokļa mēbelēm, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, apaviem, neelektriskajiem virtuves piederumiem un priekšmetiem, galvenajām mājsaimniecības ierīcēm, kā arī mājokļa uzkopšanas un mājsaimniecības pakalpojumiem.
2022. gada jūnijā, salīdzinot ar 2022. gada maiju, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 2,4 %. Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 3,0 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu grupā bija kafijai (+8,3 %), galvenokārt noslēdzoties akcijām. Akciju noslēgumu rezultātā dārgāka bija žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+4,2 %), maize (+2,2 %), saldējums (+5,7 %), mājputnu gaļa (+2,1 %), jogurts (+5,1 %). Cenu kāpums bija konditorejas izstrādājumiem (+5,0 %), šokolādei (+5,7 %), miltiem un citiem graudaugiem (+4,2 %), kā arī saldumiem (+10,1 %). Cenas pieauga kartupeļiem (+13,3 %), ko ietekmēja jaunās kartupeļu ražas nonākšana tirdzniecībā. Cenas palielinājās pienam (+4,9 %), sviestam (+10,6 %), sieram un biezpienam (+2,3 %), kā arī skābajam krējumam (+4,9 %). Sadārdzinājās augu eļļa (+5,1 %), cukurs (+5,8 %), augļu un dārzeņu sulas (+3,5 %). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-5,6 %).
Apģērbu un apavu grupā cenas samazinājās par 1,6 %. Atlaižu un izpārdošanu ietekmē vidējais cenu līmenis apaviem kritās par 3,4 % un apģērbiem par 1,0 %.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 4,3 %. Elektroenerģijai vidējais cenu līmenis pieauga par 11,4 %. Dārgāks bija cietais kurināmais, siltumenerģija, ūdensapgāde, kanalizācijas pakalpojumi, kā arī mājokļa īres maksa.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 0,9 %. Sadārdzinājās farmaceitiskie produkti un zobārstniecības pakalpojumi.
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki par 4,6 %. Degviela sadārdzinājās par 7,2 %, pieaugot benzīna cenām par 9,9 %, dīzeļdegvielas – par 5,9 % un auto gāzes – par 0,5 %. Cenas kāpa personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, kā arī pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem.
Ar atpūtu un kultūru saistām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 1,7 %. Vidējais cenu līmenis palielinājās kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, daiļliteratūras grāmatām, kancelejas precēm un zīmēšanas piederumiem. Noslēdzoties akcijām, dārgāka bija barība lolojumdzīvniekiem. Savukārt lētāki bija ziedi.
Restorānu un viesnīcu pakalpojumu vidējais cenu līmenis pieauga par 3,1 %. Restorānu un kafejnīcu pakalpojumi sadārdzinājās vidēji par 2,7 %, ēdnīcu pakalpojumi – par 3,1 % un ātrās ēdināšanas pakalpojumi par 4,8 %, bet viesnīcu pakalpojumi – par 3,5 %.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, neelektriskiem virtuves piederumiem un priekšmetiem, autotransportlīdzekļu apdrošināšanai. Savukārt cenas samazinājās personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.
Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2022. gada jūnijā bija par 33,5 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 35,7 %, bet pakalpojumiem – par 25,6 %.