Nocenotu preču iegāde, lētāku preču un pakalpojumu meklējumi un biežākas maltītes mājās – tās ir izplatītākās stratēģijas, kā Latvijas iedzīvotāji cenšas ietaupīt, lai mazinātu straujā cenu kāpuma radīto triecienu, liecina Swedbank Finanšu institūta veiktais pētījums.
Kopumā inflācija savus paradumus likusi pārskatīt un mainīt 87% Latvijas iedzīvotāju.
Visbiežāk aptaujātie minējuši, ka pielāgošanās jaunajām cenām likusi mainīt tieši iepirkšanās paradumus – 64% respondentu norāda, ka vairāk nekā iepriekš pievērš uzmanību preces cenai un izvēlas tādas preces, kam piemērotas atlaides vai akcijas. Nākamā populārākā stratēģija, ko piekopj 38% iedzīvotāju, ir pāreja uz lētāku zīmolu precēm un pakalpojumiem. Trešdaļa jeb 34% taupa līdzekļus, retāk dodoties uz restorāniem un kafejnīcām, mazāk izmantojot ēdienu piegādes pakalpojumus un biežāk maltītes ieturot mājās.
Aizvien biežāk cilvēki uzņemas noteiktas lietas paveikt pašu spēkiem, nevis maksāt par to pakalpojumu sniedzējam: 30% aptaujāto norādījuši, ka paši ķērušies pie dažādiem remontdarbiem, mājas vai dārza labiekārtošanas, mazdārziņa iekopšanas. Savukārt laiku pa laikam novērotie tukšie veikalu plaukti atsevišķās preču kategorijās apstiprina vēl vienu pieeju, ko piekopj Latvijas iedzīvotāji, lai saglabātu finansiālu līdzsvaru pieaugošās preču dārdzības apstākļos: 27% atzīst, ka iespēju robežās veido preču rezerves, lai vēlāk par tām nebūtu jāmaksā vairāk.