Foto: Shutterstock

Latvijā aptuveni puse (47%) jeb katrs otrais aptaujātais "Gen Z" paaudzes pārstāvis sapņo par sava biznesa uzsākšanu, liecina Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) konkursa "Ideju kauss" ietvaros veiktais pētījums sadarbībā ar kompāniju "Norstat".

Izsalkums pēc sava biznesa uzsākšanas un sapnis par tā realizāciju pakāpeniski sarūk līdz ar vecumu. Ja Z paaudzē gandrīz katrs otrais respondents izrāda vēlmi par debiju uzņēmējdarbībā, tad sabiedrība kopumā ir piezemētāka. Vien nepilna trešdaļa (29%) Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka sapņo par sava biznesa uzsākšanu.

"Mums jāuzdrīkstas sapņot, darīt un transformēt idejas biznesos. Cilvēkiem ir bail no patēriņa cenu kāpuma un, protams, neprognozējamības. Bet svarīgi atcerēties, ka svaigas un inovatīvas biznesa idejas ir ekonomikas dzinējspēks, kas veido valsts izaugsmi un attīstību. Tas ir iemesls, kāpēc mēs jau 14 gadus aicinām visus no 18 gadu vecuma pārbaudīt savas idejas konkurētspēju, apgūt pirmos soļus biznesā, lai piepildītu sapni par uzņēmējdarbību," uzsver LIAA Inovāciju un tehnoloģiju departamenta direktors Ņikita Kazakevičs.

Kā noskaidrots pētījumā, par sava biznesa uzsākšanu vecumā no 30 līdz 39 gadiem sapņo virs trešdaļas (39%) aptaujāto, bet vecumā no 40 līdz 49 gadiem tikai katrs ceturtais (28%) iedzīvotājs.

Uz jautājumu, kas ir lielākais ieguvums, uzsākot savu biznesu, vairāk nekā puse (57%) cilvēku uzsver neatkarību. Tā ir izplatītākā atbilde visās vecuma grupās. Par otru vērtīgu priekšrocību 42% iedzīvotāju atzīst savu sapņu realizēšanu, kā arī darba un hobija apvienošanu. Vēl nepilna ceturtdaļa (27%) cilvēku par nozīmīgu ieguvumu uzskata pašizaugsmi.

Aptauja veikta LIAA inovatīvo biznesa ideju konkursa "Ideju kauss 2021" ietvaros 2022. gada augustā, intervējot 1000 Latvijas iedzīvotājus 18 – 74 gadu vecumā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!