Foto: Pexels.com, Markus Spiske
Neraugoties uz trīskārtīgi un pat četrkārtīgi pieaugušajiem izlīdzinātā maksājuma rēķiniem par gāzi apkurei un publiski izskanējušām bažām, ka dabasgāzes krājumi visai ziemai varētu nepietikt, gatavs rīcības plāns energoresursu cenas pieauguma gadījumam ir tikai 6,5% Latvijas uzņēmumu. Savukārt 16,1% no visiem uzrunātajiem komersantiem par šo jautājumu pat vēl nebija sākuši domāt, liecina biznesa vadības un grāmatvedības sistēmas "Jumis" izstrādātāju, uzņēmuma "Jumis Pro" veiktās aptaujas rezultāti.

Uz pandēmijas gadu fona netipiski atbrīvotā vasara bez jūtamiem epidemioloģiskiem ierobežojumiem palīdzējusi atslābt ne vien iedzīvotājiem, bet arī uzņēmumiem. Labi zinot, ka priekšā gaidāma finansiāli skarba ziema, tai laikus sāka gatavoties mazākā daļa komersantu. Tikai 6,5% no visiem 279 respondentiem vasaras pirmajā pusē spēja atbildēt, ka jau izstrādājuši rīcības plānu un mērķtiecīgi veido uzkrājumus.

28,7% bija tikko ķērušies pie rīcības plāna veidošanas, bet 17,2% vēl tikai izskatīja iespēju izveidot šādu plānu. Ņemot vērā, ka lielai daļai uzņēmumu palielinātie rēķini jāsāk maksāt jau augustā, šo rīcību jau var uzskatīt par novēlotu. Pat ja plānošana noris raiti, sagatavošanās darbiem, piemēram, pārejai uz alternatīvu enerģijas avotu, laika var nepietikt.

Gandrīz puse aptaujāto uzņēmumu pat nedomā īpaši gatavoties energoresursu cenu kāpumam, paļaujoties uz uzkrājumiem vai spēju elastīgi pielāgoties apstākļiem. 31,5% atbildēja, ka neapsver domu gatavot rīcības plānu, bet 16,1% pat nebija šo jautājumu iekļāvuši apspriežamo tēmu dienaskārtībā.

«Ņemot vērā, ka 45,5% Latvijas uzņēmumu aptaujā atzīst, ka viņu darbību šogad visvairāk ietekmē tieši energoresursu cenu kāpums, pārsteidz fakts, ka tikai neliela daļa no tiem izstrādājusi rīcības plānu. Iespējams, tik lielu izmaksu lēcienu uzņēmēji nebija paredzējuši, vai arī patiesas ir ekonomistu aplēses, ka ekonomikas «veselības stāvoklis» ir salīdzinoši labs un uzņēmumiem ir pietiekami lieli uzkrājumi, lai tiktu galā arī ar pamatīga sadārdzinājuma radītiem izaicinājumiem. Tomēr pat šādos apstākļos uzņēmējiem ir svarīgi turēt roku uz kompānijas naudas plūsmas pulsa un laikus reaģēt uz negatīviem pavērsieniem,» uzsver "Jumis Pro" vadītājs Viesturs Slaidiņš.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!